Alle vil selge mer. Men hvordan gjør man det? Det er ikke alltid man vil bare ha flere besøkende, men flere salg til dem som er innom butikken. Fysisk, eller på nett.
Du må ikke bare fokusere på trafikk, men også på konvertering. Hva hadde skjedd dersom du kan doble salget ditt med den nåværende trafikken, og deretter kan betale mer for å øke trafikken din? Ser du at det er ren vinning?
Økning av salget kan virke litt utopi. Men det er ikke det. Jeg har sett at salget økte med 5-gangen bare ved å gjøre endringer på bestillingsflyten. (Det skal jeg ikke skrive mer om nå, men ville bare nevne muligheten for deg.)
Ofte er det fokus på salgstekst, der du må prøve å selge til kunden. Det er vel og bra, men noen ganger overser man noe annet som er viktig: Nettopp hva andre sier til din kunde…
Det noen andre sier om deg er viktigere enn hva du selv sier. Hvis du sier til Mona at “Jeg er flink til å kjøre bil”, så oppleves det fort som selvskryt. Altså noe negativt. Mona vil ofte tenke at du kanskje ikke er så flink som du tror…
Men hvis jeg sier til Mona at du er flink til å kjøre bil, da vil hun mest sannsynligvis tenke at du faktisk er flink til å kjøre bil. I hvert fall dersom hun tenker at jeg er flink til det også.
Slik er det i alle kjøp og salg også.
Bruker du det aktivt?
Her er et godt reelt eksempel på hvordan du kan gjøre det selv:
I det siste har jeg fulgt med på hva Marina Miracle gjør: De er veldig flinke til å bruke andres anbefalinger i markedsføringen. Ikke på en ufin måte, men på en veldig smart måte. Da blir markedsføringen veldig effektiv.
Marina Miracle driver med hudpleie. Dvs. hudpleieprodukter. Norskprodusert, økologisk og naturlig. Slike produkter er veldig personlige. Man får egne erfaringer, og noen har veldig dårlig erfaringer med produkter (fra andre produsenter). For å kunne stå ut i mengden har de valgt å bruke uttalelser fra kundene sine. I og med at Marina Miracle profilerer seg med ren hudpleie så betyr det mye hva andre sier om dem.
Så de bruker det aktivt i markedsføringen. Fordi de ber kundene (som har kjøpt produkter) om å vurdere huspleieproduktene. Eksempelvis kan du se på deres side for ansiktsmaske mange av uttalelsene fra kundene.
Uttalelser som:
“Veldig god lukt og konsistens, og trakk seg godt inn i huden. Huden ble silkemyk etterpå.”
og
“Fantastisk Shea Hydration Mask Shea Hydration Mask er nydelig, i allefall for min tørre vinterhud. Jeg påførte denne på nyrenset hud og lot den være på natten over. Helt fantastisk!”
er jo direkte selgende – og fulle av skryt! Hadde de skrevet det selv i salgsteksten så hadde man tenkt at det var selvskryt, men det er ikke det. Og det er nettopp det at det er en part som ikke får fordeler av å anbefale produktet som gjør at anbefalingen blir så kraftfull.
Jeg vet at jeg har kjøpt produkter bare på grunn av anbefaling fra folk jeg stoler på. Slik tror jeg kanskje du er også.
Stemmer det?
Ser du hvor overbevisende en tredjepersons uttalelse kan være? Det er grunnen til at vi anbefaler å bruke dem mye, ofte og “overalt”.
Men de har ikke bare uttalelser fra privatpersoner. De har levert gode nok produkter til at de er anbefalt av uhildete profesjonelle aktører. The Beauty Shortlist kårer de beste hudpleieproduktene globalt, og i 2018 valgte de nettopp Marina Miracle til “The editor’s choice”. I tillegg er de nettopp blitt premiert til “Årets produkt” av “Organic Beauty Awards” i Sverige.
Dette har de selvsagt fortalt sine kunder og besøkende, og dét er smart!
Det virker som de har sin egen “following” også. Morsomt når folk lager unboxing videoer av produktene:
Nr 1: Du må spørre etter dem!
Folk skriver sjeldent tilbake for å si at de er veldig fornøyd med et produkt. Mange tenker at de vil gjøre det, men de gjør det ikke, Det har jeg gjort selv også. Jeg har vært kjempefornøyd, men ikke skrevet tilbake.
Derfor må du be din kunde om tilbakemelding. Personlig liker jeg å be om “en ekte tilbakemelding”. Jeg prøver ikke bare å “fiske” etter gode uttalelser, men også prøve å plukke opp eventuelle situasjoner der en kunde er misfornøyd – og jeg kan gjøre det bedre for dem.
Etter at vi begynte å spørre etter uttalelser så har vi fått mange flere enn før. De aller fleste er kjempefornøyde, og de huker også av for at vi kan bruke uttalelsene på våre hjemmesider.
så:
Nr 2: Lag et skjema som kunden kan bruke
Har du noen gang hatt “skrivesperre”? Det har jeg. Jeg vil så gjere skrive noe, men finner ikke helt ut hva jeg skal skrive. Da er det godt med hjelpespørsmål.
Vi lager gjerne et skjema med noen enkle “Ja/ nei”-spørsmål, og noen åpne spørsmål. Det gir oss mange gode svar, og også de svarene vi vil ha.
Blant annet spør vi:
På 4-5 minutter kan kunden skrive en kundeuttalelse til oss, og også helt ufarlig ber vi om tillatelse til at vi kan bruke den. Og det fungerer.
Så nå kan du sette et mål: Lag et skjema for å be om tilbakemelding fra kunder, og legg det på en side på ditt nettsted. Deretter kan du inkludere link i din epostsignatur, på sider som kun dine kunder ser – eller gjøre noe annet kreativt.
Lykke til med bruk av kundeuttalelser!
Ønsker du å ha en profesjonell nettside, men ikke har all verdens med økonomi? Det er gode grunner til å ha en hjemmeside: For det første er det veldig god markedsføring dersom den er satt opp på rett måte. I tillegg er det en knallgod mulighet til å få dine besøkende til å gjøre noe: Kjøpe, sende inn skjema etc.
Så hvorfor ikke lage hjemmeside selv? Det finnes veldig mange muligheter for deg, og du kan bruke Open Source løsninger som WordPress, Joomla, Drupal og tilsvarende. Men mange har forsøkt dette og “rotet seg bort” i tekniske finesser.
En løsning for deg kan være å bruke EasyEdit til å lage hjemmeside selv. Der kan du velge mellom mange ulike maler, mange ulike ferdige oppsett, og selv tilpasse med “dra og slipp” etterpå.
Du kan velge mellom mange ferdige webdesign, og disse kan selvfølgelig tilpasses på mange måter etterpå. Du kan f.eks velge et webdesign som heter “advokat” og enkelt bruke det til en rørleggerbedrift. Designene kommer med ferdige forslag til oppsett, men de kan du selvfølgelig vrake for å gjøre med noe helt annet.
For å kunne redigere på nett bør du ha en innlogging, og det er neste steg ut. Skriv inn ønsker kontonavn, din epoatadresse og ønsket passord. Sekunder etterpå får du spørsmål om hva hjemmesiden skal hete, og hvilken postadresse og telefonnummer som skal legges inn på hjemmesiden.
Dette er det morsomste. Her kan du redigere “rett i hjemmesiden”. Du kan hente inn forslag på innholdsstriper, elementer og hele sider.
Det er ennå ikke en fullgod video til å vise hvordan du kommer i gang, men her er en introduksjon av mulighetene:
Når du jobber med dette så husk å ha kunden i fokus: Du må hele tiden tenke at du skal få kunden til å gjøre noe. HVA ønsker du at kunden skal gjøre?
Det handler om salgspsykologi: tekst, bilder og video skal få din besøkende til å f.eks kjøpe noe i nettbutikken (ja, det er inkludert nettbutkkk i løsningen), få kunden til å abonnere på nyhetsbrevet, få kunden til å sende inn en forespørsel. Eller HVA ønsker du at din kunde skal gjøre?
Du kan også tenke på synlighet i Google (SEO). EasyEdit er lagt til rette for virkelig god synlighet i søkemotorene.
Sjekk ut EasyEdit.no og løsningen som tilbys der.
Nå har EasyEdit kjørt i gang med et kurs i hvordan lage hjemmeside selv. Her er første delen, og der går det gjennom steg for steg det å sette opp en hjemmesidekonto.
Fordelen med EasyEdit er at du slipper å tenke på alle tekniske ting som webhotell (serverplass), installering av software, konfigurasjoner, sikkerhet og backup. Du som ønsker å sette deg inn i minst mulig tekniske ting, kan få friheten til å slippe det. Du kan i stedet fokusere på det som er gøy.
Her viser hvordan du kan komme i gang med hjemmeside selv, på den enkle måten:
Det gjør det hele mye enklere når du nå vil i gang med din egen firmahjemmeside.
Ønsker du derimot å ikke lage hjemmeside selv så kan du få hjelp av EasyEdit til å sette opp hjemmeside for deg.
Du kan også lese om gratis SEO kurs her
Hva betyr utviklingen med flere smarttelefoner og nettbrett for deg? Betyr det bare at du endelig kan sitte i godstolen og uanstrengt surfe på nettet selv, eller betyr det mer?
Jeg er fast bestemt på at dette betyr mer: Det betyr forskjellen på hvordan folk ser din nettside – og dette må du ta hånd. Du bør vurdere å bytte til et responsivt design så snart som mulig.
Dette stemmer ikke helt med mine erfaringer fra webstatistikker jeg overvåker, men at tallet i dag er fra 20 – 40% stemmer ganske bra. I alle fall dersom vi går ut fra at de fleste som bruker nettbrett enten bruker iOS (iPad) eller Android operativsystem.
Det er også slik at det at et nettsted er mobilvennlig også påvirker rangering i Google. Per nå analyserer Google nettstedet eller nettbutikken og sjekker om den har “mobile first”-design. Hvis nettstedet viser seg å fungere bra på mobilen så vil det også rangere bedre i søkeresultatet for mobiler enn dersom det ikke fungerer godt på mobil. Grunnen er at Google ønsker å gi folk en positiv opplevelse. Så sørg for at nettstedet ditt er mobilvennlig.
Til julen 2012 ble det solgt ca 100.000 nettbrett i Norge, de fleste som julegaver. Dette er tall som elektronikkbransjen gikk ut med i romjulen. Tallet hadde vært høyere hadde det ikke vært fordi butikkene gikk tomme for iPads. Dette medførte at VG den 25. desember hadde rekord i antall visninger på nettbrett. Deretter har det bare gått oppover. Nettbrett er kommet for å bli!
Trenden var entydig i 2012, og fortsetter inn i 2013: Flere og flere bruker nettbrett og mobil når de surfer på nettet. Ikke bare når de leser nyheter, men også når de ser etter varer og tjenester.
En vag antydelse er at jeg kjøper ca 1/3 av alle ting online nå, via nettopp min iPhone. Noen ganger er det smertefritt og veldig enkelt, mens andre ganger er det ufattelig mye scrolling og zooming som må til. Slitsomt og av og til umulig.
Noen ganger må jeg gi opp å kjøpe. Ikke bare fordi det er slitsomt, men fordi det ikke går. Dette er tungvindt, og er i seg selv sterke tegn til hvorfor man burde kjøpe ny hjemmeside eller få endret designet på eksisterende nettside.
Forleden var jeg vitne til at en ny nettbutikk “gikk på lufta”.
Dette er en nettbutikk som primært henvender seg til damer, mest fra 25-45 års alderen vil jeg tro. På forhånd hadde nettbutikkeieren bygget opp en god krets på Facebook, og ved lansering av nettbutikken hadde de derfor god “trøkk” fra dag 1.
Det som overrasket meg mest der var antallet som brukte smarttelefon eller nettbrett, OG fordelingen av hvilke enheter som hadde flest sidevisninger (produktvisninger). I og med at antallet unike besøkende var så høyt som det var, så sier statistikk-teori at den er ganske statistisk signifikant. Altså at målingen vil kunne brukes som underlag for å trekke konklusjoner, i alle fall i begrenset grad.
Dette observerte jeg:
Dvs iPad, iPhone og Android-enheter.
Det er en betydelig del av totalen, og er absolutt verdt å notere seg.
Dette er på en nettbutikk som er tilpasset til god visning på iPad/ nettbrett, og ok visning på telefoner.
Faktisk var det slik at de som brukte ordinær PC eller MAC hadde gjennomsnittlig ca 9,4 sidevisninger per besøk. På iPhone var dette ca 7,2 sidevisninger per besøk (forståelig i og med at det blir mye informasjon for en såpass liten skjerm), – mens det på iPad var over 16 sidevisninger per besøk.
Ut fra dette kan vi kanskje dra konklusjonen at de som bruker nettbrett har mer ro over seg til å surfe, har mer interesse av å surfe – eller rett og slett er et mer kjøpekraftig og interessert marked (for denne nettbutikken).
Jeg vil ikke påstå at jeg sitter med målinger fra veldig mange nettbutikker, men det som er entydig er at de nettbutikkene som har responsivt design også har vesentlig flere visninger (og salg) enn de nettbutikkene som ikke har slikt design.
Det samme gjelder ordinære hjemmesider.
Dette er ikke overraskende, men det er basert på fakta fra målinger (webstatistikk) – og dermed et godt grunnlag for å ta gode valg.
Samtlig statistikk jeg har sett underbygger det logiske: en nettbutikk eller en hjemmeside som har en tilpasset visning på mobile enheter vil prestere bedre: Det gir flere visninger og flere salg.
Mvh Preben
Visste du at lastetiden på din hjemmeside påvirker både din plassering i Google, og dine besøkendes opplevelse av hjemmesiden?
Jo tregere den er, jo dårligere rangering vil den få i Google – og jo dårligere opplevelse har din kunde. Derfor er det viktig for deg å vite hva reell lastetid er.