SEO – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Archive

Category Archives for "SEO"

SEO tips: Få raske rangeringer i Google (video)

Det hevdes at søkemotoroptimalisering tar lang tid, og det er i mange tilfeller riktig. Men slettes ikke i alle. Jeg er opptatt av at mine klienter skal få raskest mulig “bang for the buck” som det så fint heter. Derfor leter jeg alltid etter raske forbedringer for dem.

Som alltid så er kompetanse viktig, men jeg er jo ikke fremmed for å dele av kunnskapen jeg har. Kanskje den kan hjelpe deg nå?

Her viser jeg steg for steg hvordan jeg gjorde en av mine egne sider (vil jo ikke vise med en klient-side) fra å ligge på plass 9 til å ligge plass 3 i Google på minutter.

Dette er slettes ikke vanskelig dersom man vet hvordan man gjør det, og her får du vite fremgangsmåten.

Her tok jeg en eksisterende side på Responspartner.no og gjorde to små korreksjoner på den. Først korrigerte jeg meta title, og deretter la inn en setning i brødteksten på siden. Det var alt. Deretter fikk jeg Google til å reindeksere den aktuelle siden på minutter.

Klikk bildet under for å komme til videoen:

Klikk på bildet for å se video.

Alt i alt tok dette meg under 10 minutter, og fra nå av regner jeg med at denne siden kan hente inn noen kunder innimellom som ønsker søkemotoroptimalisering for sin nettbutikk. Dette var altså siden der jeg gjorde de enkle endringene som gjør at siden rangerer bedre på “SEO ehandel”.

Den rangerte først på plass 3, nå på 4, og jeg forventer at den vil rangere bedre fremover. Det er i alle fall ofte erfaringen min ved disse type småforbedringer.

Den største jobben her er å finne hvilke fraser du faktisk kan få disse morsomme hoppene på, og ikke minst lønnsomme. Gode verktøy for å analysere konkurransesituasjonen, finne aktuelle søkefraser etc betyr mye.

Denne metoden fungerer best på nettsteder som er litt etablerte. Det vil si at Google har indeksert dem før, og at de gjerne rangerer på mange søkefraser men ikke alltid i toppen på alt.

Mvh Preben Olsen Sangvik, SEO konsulent

Gratis SEO-kurs laget av ekspert

Kurs i søkemotoroptimaliseringØnsker du å få flere besøkende fra Google og inn på din hjemmeside? – Da må du utføre søkemotoroptimalisering (ofte forkortet til “SEO”). Dessverre finnes det mye “rar” informasjon rundt forbi, og mye er rett og slett utdatert og “farlig” for deg.

Men her kommer et friskt pust som kan hjelpe deg:

Preben Sangvik i EasyEdit.no utarbeider nå et oppdatert SEO-kurs. Dette er ikke hvem som helst. Han har i 15 år optimalisert nettsteder for bedre rangering i Google, og har tatt godt betalt for dette. Hans nettsteder rangerer fremdeles som nr 1 for “SEO ekspert” og “SEO byrå”.

Men nå tar han på seg svært få SEO-klienter, og velger derfor å heller gi bort kunnskapen. I alle fall for en stund.

Det var opprinnelig tenkt at det skulle koste minst 2900,- , og det hadde det vært verdt da det vil gi deg flere kunder.

Men nå har han valgt å gi det bort gratis. Grunnen er at han jobber hardt med å lansere det nye hjemmeside-konseptet sitt, og en del av grunnsteinen i dette er å gi bort mye og verdifull kunnskap gratis eller svært rimelig.

Hva får du i kurset om søkemotoroptimalisering?

For det første er kurset dynamisk. Du kan stille ham spørsmål, OG få svar. Så dersom du lurer på noe som ikke er beskrevet i kurset så kan du allikevel få hjelp og svar med dette.

SEO-kurset steg for steg:

Første del handler om å finne ut hvilke søkefraser du bør rangere på. Det er ikke alltid det er best å rangere på frasene som har flest søk, for noen søkeuttrykk gir flere salg enn andre. Og det er salg du vil ha.

Andre del av det nettbaserte kurset handler om hva du kan, og bør, ha på ditt nettsted. Han går igjennom steg for steg struktur (meny oppsett), hvordan innhold bør skrives, hvordan innholdet bør formatteres med videre.

Siste del handler om hva du kan gjøre utenfor ditt nettsted for å påvirke dine rangeringer. Alt fra linker, til omtale i sosiale medier med mer.

>>> Du vil få vite noen yrkeshemmeligheter som brukes av SEO byråer
Dette er det veldig få, eller kanskje ingen, som vil fortelle deg. Det er hemmelighetene som gjør at SEO-konsulenter kan garantere rangeringer.

Hvorfor er det viktig for deg å gjennomføre et SEO-kurs?

Det handler om din fremtid. Google er det stedet hvor flest mulig av dine kunder samler seg, og du MÅ være tilstede der. Ellers vil du miste besøkende og dermed kjøpere.

Uansett om du er terapeut, håndverker eller konsulent – så er dine kunder i Google.

Mange tror at SEO er så teknisk avansert, men det er det ikke nødvendigvis. Du trenger i mange tilfeller ikke å kunne HTML eller jobbe teknisk. Du kan gjøre det aller meste uten å være teknisk anlagt i det hele tatt.

Slik får du tilgang til det digitale SEO kurset:

1) Du kan enten klikke deg inn og lese mer om gratis SEO kurs her.

eller

2) Du kan gå direkte til Facebook-gruppen der det ligger og melde deg inn der. Kurset er kun tilgjengelig for deg når du er medlem.

Er kurset virkelig gratis?

Ja, det er helt gratis. Preben forbeholder seg retten til å fjerne det når som helst, men det ligger tilgjengelig nå og utvides nesten hver eneste dag nå.

Tilbudet er en del av et eksperiment Preben gjør, og når det er over vil nok ikke GRATIS-kurset være tilgjengelig lenger. I alle fall tør han ikke love det. Det vil kanskje gjøres om til betalt kurs, men inntil videre vil du ha tilgang til det. (Du vil ikke måtte betale for det uansett.)

Du kan les mer om kurset her: http://www.easyedit.no/gratis-seo-kurs

Lurer du på hva SEO er?

Se denne videoen laget for deg som ikke er veldig teknisk, men som allikevel ønsker å få flere besøkende fra Google:

Søkemotoroptimalisering for nettbutikker

søkemotoroptimalisering av nettbutikkDriver du nettbutikk og har lyst på flere kunder? – Gjennom 13 års erfaring har vi sett at søkemotoroptimalisering hjelper nettbutikker å vokse. Den største nettbutikken av sitt slag i Norge ble bygget opp nettopp med god SEO i samspann med andre gode markedsføringsløsninger.

Det blir også penger av slikt. Vi har sett gang på gang at Google sender de beste kundene inn i nettbutikken. De som kommer fra søkemotoren fordi de leter etter noe spesifikt, er også motiverte til å kjøpe det spesifikke. De vil ha varen. Da er det bare om å gjøre at du klarer å fortelle kunden at den bør kjøpe hos deg.

Så hvordan kommer du i gang med søkemotoroptimalisering av din nettbutikk?

  1. Meta-informasjon
    Du er nødt til å ha meta-informasjonen på plass. Med det menes minimum meta-title og meta-description. Ikke bare på produkter, men også på kategorier.
  2. Open Graph
    Du bør ha Open Graph på plass. Dette er i og for seg ikke direkte SEO, men veldig indirekte. For det gir mer trafikk fra Facebook og slike steder, og påvirker hvordan Google ser på ditt nettsted.
  3. Gode tekster.
    Både for mennesker og maskiner. Teksten bør være lett å lese for mennesker, samtidig som du gir Google (maskinen) det den vil ha mtp. bruk av ord og uttrykk.
  4. Engasjement
    Nettbutikken bør invitere folk til å klikke rundt. I det minste være på nettbutikken i 1 minutt. På den måten reduserer du bounce rate, og Google synes bedre om din nettbutikk enn ellers.
  5. Sosialt engsjement
    Du bør jobbe for at din nettbutikk blir omtalt i sosiale medier, og “likt” og “delt”. Engasjementet forteller Google at din nettbutikk er relevant og attraktiv.
  6. Linker
    Linker inn til ditt nettsted forteller Google at din nettbutikk er viktig.

Siden 2004 har vi jobbet med mange ulike typer nettbutikker, og vi kjenner til at det kan være en utfordring å få gjort alt i alle. Men det er veldig lønnsomt å få til SEO for din nettbutikk!
Dersom du ønsker hjelp med noe av det over, så kontakt oss på telefon 45059000 eller hjelp@easyedit.no Vi har erfaring med Magento, OpenCart, osCommerce, WooCommerce, ZenCart og noen til.

Hva betyr SEO egentlig?

Har du blitt ringt opp av en selger som vil selge deg “SEO”? – Og du sitter kanskje igjen med spørsmålet: Hva er det egentlig, og hvorfor er SEO så viktig?

I dag henter jeg opp en flere år gammel video jeg lagde for å forklare enkelt hva SEO er. Her er det fritt for teknisk språk. Den er laget for deg som er interessert i å selge mer via nettet. Så enkelt.

PS: Hvis du ønsker å høre mer om det så sjekk ut selskapet jeg driver i dag: FlexWeb AS, som driver hovedsaklig med søkemotoroptimalisering (se video hvis du ikke vet hva det betyr) og som hjemmeside leverandør.

Mvh Preben

Gjøre SEO selv – eller leie inn et byrå?

Her tar jeg for meg om du bør gjøre SEO selv, eller leie inn et byrå. Svaret kan kanskje overraske deg…

Innledning: Internettmarkedsføring vokser veldig om dagen. Det er jo ikke rart med denne spesielle situasjonen vi befinner oss i med nedstengt land og at veldig mye av handelen nå går via nettbutikker.

Personlig tror jeg at dette kommer i stor grad til å forbli slik. Ikke nedstengningen av landet, og allerede nå ser vi oppmykning av situasjonen, men at folk blir ennå mer vant til netthandel. I en slik situasjon er det ikke nok for en virksomhet å bare ha et nettsted.

Det er VIKTIG at ditt nettstedet er synlig for brukerne og vises i søkeresultatene når brukere søker etter relaterte nøkkelord. Husk at så mange som 93% starter søk etter en vare på nettet. De går til Google og skriver inn hva enn de lurer på, og venter et svar på første siden i Google. Dette er en viktig markedsstrategi for de fleste bedrifter. 

Er ditt nettsted på side 2 eller lavere i Google så får du så og si ingen oppmerksomhet…

PROBLEMET er at du har konkurrenter. Og de selger konkurrerende produkter og tjenester til deg. Hvis dine kunder finner dem FØRST, ja så handler de sannsynligvis fra dem. Det er tapt inntekt for deg.

Så hvordan sørger du for at du blir lagt merke til – og får mer omsetning og salg?

LØSNINGEN på dette er å få din kundegruppe til å finne dine produkter eller tjenester FØRST. Det vil si at du må få din nettbutikk eller din hjemmeside plassert over dine konkurrenter i Google.no

Det er her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn i bildet.

Hva er SEO?

Dette er altså SEO optimalisering av ditt nettsted, slik at Google finner ut at ditt nettsted er viktigere enn dine konkurrenters nettsteder. Den handler om å gjøre justeringer av ditt nettsted og innhold på ditt nettsted, slik at man endrer Googles oppfattelse av hvor viktig det er. I tillegg påvirkes Googles oppfattelse av delinger på sosiale medier og annen digital markedsføring du gjør.

Hvem bør gjøre søkemotoroptimaliseringen?

Flere og flere selskaper har tatt inn over seg at søkeoptimalisering er viktig.

Selv har jeg som rådgiver hjulpet mange selskaper, store som små, siden 2004. Allerede i 2004 hjalp jeg som SEO konsulent en liten “bed and breakfast” i Oslo til å ligge høyere enn de store hotellkjedene når folk søkte etter “overnatting Oslo” og liknende søkeuttrykk. Det lønte seg VELDIG for dem.

Og det er det som er hoved-drivkraften bak SEO: Det SKAL lønne seg for ditt firma!

Mitt inntrykk er at mange konsulenter er mer opptatt av at man skal rangere høyt i søkemotorene enn at det skal gi resultater. Jeg har selv vært det, for det blir av og til “et spill”. Men nå som jeg har modnet som SEO rådgiver er jeg veldig opptatt av resultatene – på din bunnlinje. Det skal vises at du gjør søkemotoroptimalisering på riktig måte…

Når du nå står i valget på hvordan du skal gjennomføre søkemotoroptimalisering av ditt nettsted, så kan du velge å gjøre det selv – eller hente inn kompetanse utenfra.

Bruke egen ansatt, eller leie inn et byrå?

Du kan velge mellom å gjøre søkemotoroptimalisering internt, eller hente en spesialist utenfra

Er internt SEO bedre, eller bør du sette ut søkemotoroptimalisering til et byrå? Hva er fordeler og ulemper med å få SEO på nettstedet ditt gjort internt i forhold til outsourcing av SEO-behovene dine? Både internt SEO og outsourcing SEO har sine fordeler og ule arbeidmper. Hvert selskap må se på begge disse modellene og deretter bestemme ut fra deres behov.

Her er noen betraktninger og tips:

Fordeler med å optimalisere selv

1. En intern som arbeider med søkeoptimalisering vil kjenne virksomheten din godt, og dermed forstå nyansene i selskapet og dens utfordringer også. Det betyr mye å forstå mekanismene i et selskap, og vite hvilken trafikk som gir flest betalende kunder – og gjerne salg av de varene eller produktene som gir høyest overskudd. Da bør vedkommende ha god kunnskap om SEO, og det kan man få ved å gjennomføre et SEO kurs.

2. Ved å gjøre optimaliseringen ved å bruke interne ressurser har du også full kontroll over strategiene og utførelsen av dem. Det kan du også gjøre til eksterne konsulenter, men da må du fullt ut stole på dem. Ved å bruke en intern person kan du også kontakte han/ henne umiddelbart for eventuelle endringer siden han/ hun sitter på samme kontor som de andre ansatte i selskapet.

3. Den interne SEO-eksperten jobber kun på nettstedet ditt og ikke på andre nettsteder. Dette betyr at eksperten kan gi full oppmerksomhet til nettstedet ditt og kan jobbe med å forbedre rangeringen på nettstedet ditt. I tillegg vet du at vedkommende ikke vil kunne ha blandede motivasjoner

4. Noen ganger er det billigere å gjøre endringene selv enn outsource til byråer. Samtidig er det en sannhet med modifikasjoner. For dårlig optimalisering er mye dyrere for firmaet enn god søkemotoroptimalisering som det betales for. I tillegg vil du måtte betale vedkommende 100% av tiden, mens en konsulent ofte vil kunne gjøre jobben på kortere tid på grunn av lang erfaring og gode verktøy.

Ulemper med å gjøre SEO internt

1. Søkemotoroptimalisering er et raskt skiftende felt. Algoritmene til søkemotorer fortsetter å endre seg. Google oppdaterer algoritmene sine mange ganger i året. Så man bør alltid være oppdatert på endringene. Ferdighetene endrer seg også. Hvis du bestemmer deg for å gjøre SEO for nettstedet ditt in-house, må du bruke tid og noen ofte penger for å lære deg de nye sidene ved synlighet i Google og holde deg oppdatert med endringene.

2. Det kan være tidkrevende hvis du må følge med på trendene i verden rundt deg og samtidig gjøre andre oppgaver i firmaer. Du må også ta hensyn til den generelle markedsføringen av nettstedet ditt, og gjerne tenke betalt annonsering samtidig som du gjør søkeoptimaliseringen. Det stjeler tid og fokus fra SEO-jobben, og ofte lider da resultatene på grunn av dette.

3. Arbeidet krever en rekke verktøy. Hvis du velger å gjøre dette internt, må du kjøpe disse verktøyene. Dette kan være veldig dyrt. Bare det å ha disse verktøyene er ikke nok. Du må også lære hvordan du bruker dem, noe som ytterligere kan ta mye av tiden din. En konsulent bruker de samme verktøyene fordelt på mange kunder, og dermed er kostnaden knyttet til verktøyene for ditt firma veldig liten

4. En annen ting som er veldig stor ulempe med egen ansatt til denne jobben er at du er “gift med han/ henne”. Det vil si det er veldig vanskelig å bli kvitt vedkommende dersom han/ hun egentlig ikke er noe god på jobben sin. Ved å leie inn en konsulent kan du enkelt bytte konsulent hvis du ikke ser ønskede resultater.

>>> TIPS: Hvis du ønsker å gjøre søkemotoroptimaliseringen selv så kan du nå leie inn en SEO rådgiver som forteller deg hva du bør gjøre. Da gjør du det timeskrevende selv, og sparer en del fakturerte timer på det. Samtidig får du gode resultater.

“Jeg kontaktet Preben fordi vi hadde et kritisk SEO-problem. Basert på hjelp og råd fra han, kom vi igjen fort opp på topp 5 på Google. Rådene hans var svært konkrete og lett for meg som ikke er dataekspert å forstå og gjøre noe med. Dessuten ga han oss nyttige tips også utover det vi spurte om.”
– Bjørn Løvland, daglig leder, Stiftelsen Tryggere – Januar 2020

Fordeler med å sette bort SEO til en ekspert eller et SEO byrå

1. Den største fordelen ved å outsource SEO-behovene dine til et byrå er at du får kompetansen til et helt team av SEO-eksperter som vil jobbe på nettstedet ditt. Siden det er et team som i stor grad bare jobber med SEO-prosjekter, vil de være oppdatert med de nyeste trendene i virksomheten, og derfor trenger du ikke bruke tid eller penger på å bli kjent med disse trendene.

Teamet vil lage SEO-strategier for din virksomhet og holde disse trendene i tankene. Dessuten vil de kunne dra veksel på erfaringer med mange andre klienter de har, og dermed gi deg mye raskere resultater. Hvis du lurer på hva SEO koster kan du finne pris på SEO her.

2. SEO-byråer samarbeider med et stort antall kunder. Fordelen med dette er at de har erfaring med å jobbe med forskjellige typer virksomheter og forstår deres behov bedre. Dette brede perspektivet kan være en stor fordel for å få synlighet på nettet. I og med at søkemotoroptimalisering er en naturlig del av digital markedsføring, vil også dem som jobber med flere klienter kunne se hva som lønner seg for andre og hjelpe deg å gjøre det samme.

3. Hvis du setter ut SEO til et byrå, trenger du ikke bruke tid, krefter og penger på å ansette et internt SEO-team, trening og verktøy. Søkemotoroptimalisering er et veldig ressurskrevende område, og ved å hente inn en SEO ekspert vil du ha full oversikt over kostnadene dine.

4. Det outsourcede SEO-byrået vil ikke bli påvirket av presset fra andre aspekter ved markedsføring av virksomheten din og kan kun konsentrere seg om søkemotoroptimalisering på nettstedet ditt.

5. Outsourcing av søkemotoroptimalisering SEO betyr raskere utførelse av oppgaver siden du får et team av mennesker som jobber på nettstedet ditt i motsetning til en eller to interne eksperter. I tillegg til at hver enkelt er drillet på det de skal gjøre. Standardiserte måter å jobbe på sparer også mye tid, og resultater i lavere pris per resultat.

Ulemper med å sette ut SEO til et byrå

1. Outsourcing av SEO kan kreve at du noen ganger investerer litt mer penger enn du ville gjort hvis du skulle gjøre SEO på nettstedet ditt i egen regi. Nå er ikke det en ulempe dersom det gir deg bedre resultater i inntekter, og det gjør det ofte. Men velg da et byrå som er fokusert på at du skal få økt omsetning og ikke bare “bedre rangeringer”.

2. Hvis du setter ut søkemotoroptimalisering av nettstedet ditt til et byrå, vil de trenge å bli kjent med bedriften din og måten du jobber på. Dette tar gjerne litt tid, og krever gode rutiner i denne fasen. Dette vil kunne ta en stund til byrået blir vant til å jobbe med selskapet ditt, men er det gode rutiner og man har gode oppstartsprotokoller på plass så går det ganske raskt.

3. Siden byrået skal håndtere mer enn bare ditt nettsted så kan de ikke bruke 100% av sin tid og fokus på det. Dermed kan det være at byrået “glemmer” å bruke sin tilmåle tid på nettstedet, og dermed at du kan få dårligere resultater enn du ellers ville fått. Derfor er det svært viktig at du velger å samarbeide med et SEO byrå som er opptatt av å måle effekten av jobben de gjør.

4. Noen av SEO-byråene kan bruke billige verktøybaserte eller black hat SEO-teknikker for å få de resultatene de lover sine kunder. Velg derfor et byrå du stoler på at gjør legitim og god optimalisering an nettbutikken eller hjemmesiden din.

Konklusjon

Det handler om hvilke størrelser du har på budsjettet ditt, hvor mye intern tid du kan avsette til å optimalisere ditt nettsted – og også hvilken interesse du har for å lære deg ting selv. Det er veldig tidkrevende å sette seg inn i faget, og ofte også tidkrevende å utføre endringene. 

Hvis du har god tid og lite penger vil jeg anbefale å gjøre jobben selv, men eventuelt leie inn en SEO rådgiver. Har du derimot lite ledig tid og mulighet til å omdisponere budsjettet ditt vil jeg anbefale deg å sette bort det du kan sette bort. Da kan du fokusere på det som er din kjernevirksomhet, og heller tjene inn de pengene du bruker på en ekstern konsulent eller et byrå.

Ønsker du hjelp med SEO?

Går du med et ønske om å sette ut søkemotoroptimaliseringen av din nettbutikk eller hjemmeside til et firma du kan stole på? – Ta kontakt med meg direkte på telefon 90192708 eller preben@responsparter.no.

Vi har hjulpet med søkemotoroptimalisering i Oslo, Kristiansand, Stavanger og en rekke andre steder i Norge. Normalt jobber vi via skjermdeling, videokonferanse, epost og telefon – slik at du kan befinne deg hvor som helst i verden. Vi er godt vant til å jobbe med internasjonale partnere og kunder, og hjelper mange til å rangere høyt i Google ved relevante søk.

I 16 år har jeg hjulpet norske og utenlandske bedrifter med å lykkes i Google. Jeg drives av en intens glede av å hjelpe bedriftseiere i å oppnå gode resultater, og det har også resultert i at jeg i 2020 skrev en ganske stor sider bok for å hjelpe nettbutikk-eiere å lykkes med SEO, samt utviklet et engelsk kurs innen faget.

I tillegg til SEO kan jeg hjelpe deg med å gjøre nettstedet ditt mer selgende, slik at salget også øker. Mitt mål er alltid at du skal få økt omsetning og overskudd etter å ha hyret inn meg til å hjelpe deg.

Mvh Preben Sangvik

Innlegget er første gangen publisert på Responspartner.no som et SEO tips

1 2 3 6