Tag Archive

Tag Archives for " salgspsykologi "

Kraften i anbefalinger (Norsk hudpleie selskap)

Alle vil selge mer. Men hvordan gjør man det? Det er ikke alltid man vil bare ha flere besøkende, men flere salg til dem som er innom butikken. Fysisk, eller på nett.

Du må ikke bare fokusere på trafikk, men også på konvertering. Hva hadde skjedd dersom du kan doble salget ditt med den nåværende trafikken, og deretter kan betale mer for å øke trafikken din? Ser du at det er ren vinning?

Økning av salget kan virke litt utopi. Men det er ikke det. Jeg har sett at salget økte med 5-gangen bare ved å gjøre endringer på bestillingsflyten. (Det skal jeg ikke skrive mer om nå, men ville bare nevne muligheten for deg.)

Ofte er det fokus på salgstekst, der du må prøve å selge til kunden. Det er vel og bra, men noen ganger overser man noe annet som er viktig: Nettopp hva andre sier til din kunde…

Det noen andre sier om deg er viktigere enn hva du selv sier. Hvis du sier til Mona at «Jeg er flink til å kjøre bil», så oppleves det fort som selvskryt. Altså noe negativt. Mona vil ofte tenke at du kanskje ikke er så flink som du tror…

Men hvis jeg sier til Mona at du er flink til å kjøre bil, da vil hun mest sannsynligvis tenke at du faktisk er flink til å kjøre bil. I hvert fall dersom hun tenker at jeg er flink til det også.

Slik er det i alle kjøp og salg også.

Bruker du det aktivt?

Her er et godt reelt eksempel på hvordan du kan gjøre det selv:

I det siste har jeg fulgt med på hva Marina Miracle gjør: De er veldig flinke til å bruke andres anbefalinger i markedsføringen. Ikke på en ufin måte, men på en veldig smart måte. Da blir markedsføringen veldig effektiv.

Marina Miracle driver med hudpleie. Dvs. hudpleieprodukter. Norskprodusert, økologisk og naturlig. Slike produkter er veldig personlige. Man får egne erfaringer, og noen har veldig dårlig erfaringer med produkter (fra andre produsenter). For å kunne stå ut i mengden har de valgt å bruke uttalelser fra kundene sine. I og med at Marina Miracle profilerer seg med ren hudpleie så betyr det mye hva andre sier om dem.

Så de bruker det aktivt i markedsføringen. Fordi de ber kundene (som har kjøpt produkter) om å vurdere huspleieproduktene. Eksempelvis kan du se på deres side for ansiktsmaske mange av uttalelsene fra kundene.

Uttalelser som:

«Veldig god lukt og konsistens, og trakk seg godt inn i huden. Huden ble silkemyk etterpå.»

og

«Fantastisk Shea Hydration Mask Shea Hydration Mask er nydelig, i allefall for min tørre vinterhud. Jeg påførte denne på nyrenset hud og lot den være på natten over. Helt fantastisk!»

er jo direkte selgende – og fulle av skryt! Hadde de skrevet det selv i salgsteksten så hadde man tenkt at det var selvskryt, men det er ikke det. Og det er nettopp det at det er en part som ikke får fordeler av å anbefale produktet som gjør at anbefalingen blir så kraftfull.

Jeg vet at jeg har kjøpt produkter bare på grunn av anbefaling fra folk jeg stoler på. Slik tror jeg kanskje du er også.

Stemmer det?

Ser du hvor overbevisende en tredjepersons uttalelse kan være? Det er grunnen til at vi anbefaler å bruke dem mye, ofte og «overalt».

Men de har ikke bare uttalelser fra privatpersoner. De har levert gode nok produkter til at de er anbefalt av uhildete profesjonelle aktører. The Beauty Shortlist kårer de beste hudpleieproduktene globalt, og i 2018 valgte de nettopp Marina Miracle til «The editor’s choice». I tillegg er de nettopp blitt premiert til «Årets produkt» av «Organic Beauty Awards» i Sverige.

Dette har de selvsagt fortalt sine kunder og besøkende, og dét er smart!

Det virker som de har sin egen «following» også. Morsomt når folk lager unboxing videoer av produktene:

Så hvordan kan du få flere kundeuttalelser?

Nr 1: Du må spørre etter dem!

Folk skriver sjeldent tilbake for å si at de er veldig fornøyd med et produkt. Mange tenker at de vil gjøre det, men de gjør det ikke, Det har jeg gjort selv også. Jeg har vært kjempefornøyd, men ikke skrevet tilbake.

Derfor må du be din kunde om tilbakemelding. Personlig liker jeg å be om «en ekte tilbakemelding». Jeg prøver ikke bare å «fiske» etter gode uttalelser, men også prøve å plukke opp eventuelle situasjoner der en kunde er misfornøyd – og jeg kan gjøre det bedre for dem.

Etter at vi begynte å spørre etter uttalelser så har vi fått mange flere enn før. De aller fleste er kjempefornøyde, og de huker også av for at vi kan bruke uttalelsene på våre hjemmesider.

så:

Nr 2: Lag et skjema som kunden kan bruke

Har du noen gang hatt «skrivesperre»? Det har jeg. Jeg vil så gjere skrive noe, men finner ikke helt ut hva jeg skal skrive. Da er det godt med hjelpespørsmål.

Vi lager gjerne et skjema med noen enkle «Ja/ nei»-spørsmål, og noen åpne spørsmål. Det gir oss mange gode svar, og også de svarene vi vil ha.

Blant annet spør vi:

  • Vil du anbefale andre å bli kunde av oss? (Ja/ Nei)
  • Evt hvorfor?
  • Vil du gi oss en uttalelse?
    Skriv gjerne en uttalelse vi kan bruke på våre nettsider:
  • Så spør vi om tillatelse til å bruke uttalelsen:
    Huk av for hva vi kan angi ved siden av uttalelsen: (Fornavn, etternavn, firmanavn, nettadresse)

På 4-5 minutter kan kunden skrive en kundeuttalelse til oss, og også helt ufarlig ber vi om tillatelse til at vi kan bruke den. Og det fungerer.

Så nå kan du sette et mål: Lag et skjema for å be om tilbakemelding fra kunder, og legg det på en side på ditt nettsted. Deretter kan du inkludere link i din epostsignatur, på sider som kun dine kunder ser – eller gjøre noe annet kreativt.

Lykke til med bruk av kundeuttalelser!

 

Søkemotoroptimalisering som gir nye kunder

søkemotoroptimalisering-seo-eksempelDet er ingen bombe, men god søkemotoroptimalisering øker tilflyten av besøkende. Men ikke bare besøkende, men motiverte kjøpere. I alle fall om du klarer å søkeoptimalisere for fraser som brukes av «sultne» kunder. Gjort riktig er SEO (forkortelsen til søkemotoroptimalisering) en effektiv markedsføring.

Det handler ikke alltid om tusenvis av nye besøkende. Det handler om å få tak i den rette personen. Det handler om å komme tidlig inn i kjøpsprosessen. Personer som har søkt på en frase som stort sett kun brukes av kjøpslystne kunder, har mye høyere konverteringsrate enn en person som har søkt helt generelt. F.eks vil en kjøpslysten kunde søke «Adidas S2344 pris» for å få opp de beste prisene på den skoen. (Jeg bare fant på den skoen) Det er basic salspsykologi.

Dette er veldig viktig mtp SEO.

La oss ta et eksempel med «Stian». La oss kalle ham det. Han sitter hjemme og har lyst på å kjøpe seg en ny forsterker. Stian kjenner ikke så mye til forsterkere, men synes lyden er litt spak. Han søker etter «forsterker til hjemmekino» og finner et forum. I forumet skriver de om «surroundforsterker», og litt om det. Men det er en gammel artikkel. Så han går til google.no igjen.

Denne gangen søker han «anbefalt surroundforsterker» og får opp en del treff. mye gammelt. han forsøker igjen: «anbefalt surroundforsterker 2018» og får opp et søkeresultat som er spennende. Han titter fort over siden og klikker på oppføring nr 2. Annonsene bryr han seg ingenting om.

Han fant «surroundspesialisten». Hvorfor? Jo, for de visste at folk søker slik. De hadde nemlig en søkeordsanalyse om hva deres kundegruppe faktisk søker etter. Derfor hadde de laget en side for dette. Det er ikke tusenvis av nye kunder pga den frasen, men det kommer nye kunder. Så det lønner seg.

Og det er poenget: Det lønner seg. Det har en positiv Return on Investment. Man går i pluss. Og man har deretter muligheten til å selge den samme kunden nye produkter. Som dyre høyttalerkabler, ny Blueray-spiller med mer.

God søkemotoroptimalisering handler om å vite hvilke fraser man bør rangere i topp 10 på, hvordan man skal gjøre det, og deretter gjøre det. Det er tidkrevende, men gjort riktig så gir det svært effektiv markedsføring som du kan nyte godt av lenge. Nå kan du få tilbud av Responspartner på SEO. Der kan du også lese mer om hva god synlighet i Google kan gi deg. Ikke bare direkte trafikk, men også merkevarebygging som vil kunne bygge din business større.

 

 

1 2 3
Hopp til verktøylinje