Det hevdes at søkemotoroptimalisering tar lang tid, og det er i mange tilfeller riktig. Men slettes ikke i alle. Jeg er opptatt av at mine klienter skal få raskest mulig “bang for the buck” som det så fint heter. Derfor leter jeg alltid etter raske forbedringer for dem.
Som alltid så er kompetanse viktig, men jeg er jo ikke fremmed for å dele av kunnskapen jeg har. Kanskje den kan hjelpe deg nå?
Her viser jeg steg for steg hvordan jeg gjorde en av mine egne sider (vil jo ikke vise med en klient-side) fra å ligge på plass 9 til å ligge plass 3 i Google på minutter.
Dette er slettes ikke vanskelig dersom man vet hvordan man gjør det, og her får du vite fremgangsmåten.
Her tok jeg en eksisterende side på Responspartner.no og gjorde to små korreksjoner på den. Først korrigerte jeg meta title, og deretter la inn en setning i brødteksten på siden. Det var alt. Deretter fikk jeg Google til å reindeksere den aktuelle siden på minutter.
Klikk bildet under for å komme til videoen:
Alt i alt tok dette meg under 10 minutter, og fra nå av regner jeg med at denne siden kan hente inn noen kunder innimellom som ønsker søkemotoroptimalisering for sin nettbutikk. Dette var altså siden der jeg gjorde de enkle endringene som gjør at siden rangerer bedre på “SEO ehandel”.
Den rangerte først på plass 3, nå på 4, og jeg forventer at den vil rangere bedre fremover. Det er i alle fall ofte erfaringen min ved disse type småforbedringer.
Den største jobben her er å finne hvilke fraser du faktisk kan få disse morsomme hoppene på, og ikke minst lønnsomme. Gode verktøy for å analysere konkurransesituasjonen, finne aktuelle søkefraser etc betyr mye.
Denne metoden fungerer best på nettsteder som er litt etablerte. Det vil si at Google har indeksert dem før, og at de gjerne rangerer på mange søkefraser men ikke alltid i toppen på alt.
Mvh Preben Olsen Sangvik, SEO konsulent
Ønsker du å få flere besøkende fra Google og inn på din hjemmeside? – Da må du utføre søkemotoroptimalisering (ofte forkortet til “SEO”). Dessverre finnes det mye “rar” informasjon rundt forbi, og mye er rett og slett utdatert og “farlig” for deg.
Men her kommer et friskt pust som kan hjelpe deg:
Preben Sangvik i EasyEdit.no utarbeider nå et oppdatert SEO-kurs. Dette er ikke hvem som helst. Han har i 15 år optimalisert nettsteder for bedre rangering i Google, og har tatt godt betalt for dette. Hans nettsteder rangerer fremdeles som nr 1 for “SEO ekspert” og “SEO byrå”.
Men nå tar han på seg svært få SEO-klienter, og velger derfor å heller gi bort kunnskapen. I alle fall for en stund.
Det var opprinnelig tenkt at det skulle koste minst 2900,- , og det hadde det vært verdt da det vil gi deg flere kunder.
Men nå har han valgt å gi det bort gratis. Grunnen er at han jobber hardt med å lansere det nye hjemmeside-konseptet sitt, og en del av grunnsteinen i dette er å gi bort mye og verdifull kunnskap gratis eller svært rimelig.
For det første er kurset dynamisk. Du kan stille ham spørsmål, OG få svar. Så dersom du lurer på noe som ikke er beskrevet i kurset så kan du allikevel få hjelp og svar med dette.
Første del handler om å finne ut hvilke søkefraser du bør rangere på. Det er ikke alltid det er best å rangere på frasene som har flest søk, for noen søkeuttrykk gir flere salg enn andre. Og det er salg du vil ha.
Andre del av det nettbaserte kurset handler om hva du kan, og bør, ha på ditt nettsted. Han går igjennom steg for steg struktur (meny oppsett), hvordan innhold bør skrives, hvordan innholdet bør formatteres med videre.
Siste del handler om hva du kan gjøre utenfor ditt nettsted for å påvirke dine rangeringer. Alt fra linker, til omtale i sosiale medier med mer.
>>> Du vil få vite noen yrkeshemmeligheter som brukes av SEO byråer
Dette er det veldig få, eller kanskje ingen, som vil fortelle deg. Det er hemmelighetene som gjør at SEO-konsulenter kan garantere rangeringer.
Det handler om din fremtid. Google er det stedet hvor flest mulig av dine kunder samler seg, og du MÅ være tilstede der. Ellers vil du miste besøkende og dermed kjøpere.
Uansett om du er terapeut, håndverker eller konsulent – så er dine kunder i Google.
Mange tror at SEO er så teknisk avansert, men det er det ikke nødvendigvis. Du trenger i mange tilfeller ikke å kunne HTML eller jobbe teknisk. Du kan gjøre det aller meste uten å være teknisk anlagt i det hele tatt.
1) Du kan enten klikke deg inn og lese mer om gratis SEO kurs her.
eller
2) Du kan gå direkte til Facebook-gruppen der det ligger og melde deg inn der. Kurset er kun tilgjengelig for deg når du er medlem.
Er kurset virkelig gratis?
Ja, det er helt gratis. Preben forbeholder seg retten til å fjerne det når som helst, men det ligger tilgjengelig nå og utvides nesten hver eneste dag nå.
Tilbudet er en del av et eksperiment Preben gjør, og når det er over vil nok ikke GRATIS-kurset være tilgjengelig lenger. I alle fall tør han ikke love det. Det vil kanskje gjøres om til betalt kurs, men inntil videre vil du ha tilgang til det. (Du vil ikke måtte betale for det uansett.)
Du kan les mer om kurset her: http://www.easyedit.no/gratis-seo-kurs
Se denne videoen laget for deg som ikke er veldig teknisk, men som allikevel ønsker å få flere besøkende fra Google:
Her tar jeg for meg om du bør gjøre SEO selv, eller leie inn et byrå. Svaret kan kanskje overraske deg…
Innledning: Internettmarkedsføring vokser veldig om dagen. Det er jo ikke rart med denne spesielle situasjonen vi befinner oss i med nedstengt land og at veldig mye av handelen nå går via nettbutikker.
Personlig tror jeg at dette kommer i stor grad til å forbli slik. Ikke nedstengningen av landet, og allerede nå ser vi oppmykning av situasjonen, men at folk blir ennå mer vant til netthandel. I en slik situasjon er det ikke nok for en virksomhet å bare ha et nettsted.
Det er VIKTIG at ditt nettstedet er synlig for brukerne og vises i søkeresultatene når brukere søker etter relaterte nøkkelord. Husk at så mange som 93% starter søk etter en vare på nettet. De går til Google og skriver inn hva enn de lurer på, og venter et svar på første siden i Google. Dette er en viktig markedsstrategi for de fleste bedrifter.
Er ditt nettsted på side 2 eller lavere i Google så får du så og si ingen oppmerksomhet…
PROBLEMET er at du har konkurrenter. Og de selger konkurrerende produkter og tjenester til deg. Hvis dine kunder finner dem FØRST, ja så handler de sannsynligvis fra dem. Det er tapt inntekt for deg.
Så hvordan sørger du for at du blir lagt merke til – og får mer omsetning og salg?
LØSNINGEN på dette er å få din kundegruppe til å finne dine produkter eller tjenester FØRST. Det vil si at du må få din nettbutikk eller din hjemmeside plassert over dine konkurrenter i Google.no
Det er her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn i bildet.
Dette er altså SEO optimalisering av ditt nettsted, slik at Google finner ut at ditt nettsted er viktigere enn dine konkurrenters nettsteder. Den handler om å gjøre justeringer av ditt nettsted og innhold på ditt nettsted, slik at man endrer Googles oppfattelse av hvor viktig det er. I tillegg påvirkes Googles oppfattelse av delinger på sosiale medier og annen digital markedsføring du gjør.
Flere og flere selskaper har tatt inn over seg at søkeoptimalisering er viktig.
Selv har jeg som rådgiver hjulpet mange selskaper, store som små, siden 2004. Allerede i 2004 hjalp jeg som SEO konsulent en liten “bed and breakfast” i Oslo til å ligge høyere enn de store hotellkjedene når folk søkte etter “overnatting Oslo” og liknende søkeuttrykk. Det lønte seg VELDIG for dem.
Og det er det som er hoved-drivkraften bak SEO: Det SKAL lønne seg for ditt firma!
Mitt inntrykk er at mange konsulenter er mer opptatt av at man skal rangere høyt i søkemotorene enn at det skal gi resultater. Jeg har selv vært det, for det blir av og til “et spill”. Men nå som jeg har modnet som SEO rådgiver er jeg veldig opptatt av resultatene – på din bunnlinje. Det skal vises at du gjør søkemotoroptimalisering på riktig måte…
Når du nå står i valget på hvordan du skal gjennomføre søkemotoroptimalisering av ditt nettsted, så kan du velge å gjøre det selv – eller hente inn kompetanse utenfra.
Du kan velge mellom å gjøre søkemotoroptimalisering internt, eller hente en spesialist utenfra
Er internt SEO bedre, eller bør du sette ut søkemotoroptimalisering til et byrå? Hva er fordeler og ulemper med å få SEO på nettstedet ditt gjort internt i forhold til outsourcing av SEO-behovene dine? Både internt SEO og outsourcing SEO har sine fordeler og ule arbeidmper. Hvert selskap må se på begge disse modellene og deretter bestemme ut fra deres behov.
Her er noen betraktninger og tips:
1. En intern som arbeider med søkeoptimalisering vil kjenne virksomheten din godt, og dermed forstå nyansene i selskapet og dens utfordringer også. Det betyr mye å forstå mekanismene i et selskap, og vite hvilken trafikk som gir flest betalende kunder – og gjerne salg av de varene eller produktene som gir høyest overskudd. Da bør vedkommende ha god kunnskap om SEO, og det kan man få ved å gjennomføre et SEO kurs.
2. Ved å gjøre optimaliseringen ved å bruke interne ressurser har du også full kontroll over strategiene og utførelsen av dem. Det kan du også gjøre til eksterne konsulenter, men da må du fullt ut stole på dem. Ved å bruke en intern person kan du også kontakte han/ henne umiddelbart for eventuelle endringer siden han/ hun sitter på samme kontor som de andre ansatte i selskapet.
3. Den interne SEO-eksperten jobber kun på nettstedet ditt og ikke på andre nettsteder. Dette betyr at eksperten kan gi full oppmerksomhet til nettstedet ditt og kan jobbe med å forbedre rangeringen på nettstedet ditt. I tillegg vet du at vedkommende ikke vil kunne ha blandede motivasjoner
4. Noen ganger er det billigere å gjøre endringene selv enn outsource til byråer. Samtidig er det en sannhet med modifikasjoner. For dårlig optimalisering er mye dyrere for firmaet enn god søkemotoroptimalisering som det betales for. I tillegg vil du måtte betale vedkommende 100% av tiden, mens en konsulent ofte vil kunne gjøre jobben på kortere tid på grunn av lang erfaring og gode verktøy.
1. Søkemotoroptimalisering er et raskt skiftende felt. Algoritmene til søkemotorer fortsetter å endre seg. Google oppdaterer algoritmene sine mange ganger i året. Så man bør alltid være oppdatert på endringene. Ferdighetene endrer seg også. Hvis du bestemmer deg for å gjøre SEO for nettstedet ditt in-house, må du bruke tid og noen ofte penger for å lære deg de nye sidene ved synlighet i Google og holde deg oppdatert med endringene.
2. Det kan være tidkrevende hvis du må følge med på trendene i verden rundt deg og samtidig gjøre andre oppgaver i firmaer. Du må også ta hensyn til den generelle markedsføringen av nettstedet ditt, og gjerne tenke betalt annonsering samtidig som du gjør søkeoptimaliseringen. Det stjeler tid og fokus fra SEO-jobben, og ofte lider da resultatene på grunn av dette.
3. Arbeidet krever en rekke verktøy. Hvis du velger å gjøre dette internt, må du kjøpe disse verktøyene. Dette kan være veldig dyrt. Bare det å ha disse verktøyene er ikke nok. Du må også lære hvordan du bruker dem, noe som ytterligere kan ta mye av tiden din. En konsulent bruker de samme verktøyene fordelt på mange kunder, og dermed er kostnaden knyttet til verktøyene for ditt firma veldig liten
4. En annen ting som er veldig stor ulempe med egen ansatt til denne jobben er at du er “gift med han/ henne”. Det vil si det er veldig vanskelig å bli kvitt vedkommende dersom han/ hun egentlig ikke er noe god på jobben sin. Ved å leie inn en konsulent kan du enkelt bytte konsulent hvis du ikke ser ønskede resultater.
>>> TIPS: Hvis du ønsker å gjøre søkemotoroptimaliseringen selv så kan du nå leie inn en SEO rådgiver som forteller deg hva du bør gjøre. Da gjør du det timeskrevende selv, og sparer en del fakturerte timer på det. Samtidig får du gode resultater.
“Jeg kontaktet Preben fordi vi hadde et kritisk SEO-problem. Basert på hjelp og råd fra han, kom vi igjen fort opp på topp 5 på Google. Rådene hans var svært konkrete og lett for meg som ikke er dataekspert å forstå og gjøre noe med. Dessuten ga han oss nyttige tips også utover det vi spurte om.”
– Bjørn Løvland, daglig leder, Stiftelsen Tryggere – Januar 2020
1. Den største fordelen ved å outsource SEO-behovene dine til et byrå er at du får kompetansen til et helt team av SEO-eksperter som vil jobbe på nettstedet ditt. Siden det er et team som i stor grad bare jobber med SEO-prosjekter, vil de være oppdatert med de nyeste trendene i virksomheten, og derfor trenger du ikke bruke tid eller penger på å bli kjent med disse trendene.
Teamet vil lage SEO-strategier for din virksomhet og holde disse trendene i tankene. Dessuten vil de kunne dra veksel på erfaringer med mange andre klienter de har, og dermed gi deg mye raskere resultater. Hvis du lurer på hva SEO koster kan du finne pris på SEO her.
2. SEO-byråer samarbeider med et stort antall kunder. Fordelen med dette er at de har erfaring med å jobbe med forskjellige typer virksomheter og forstår deres behov bedre. Dette brede perspektivet kan være en stor fordel for å få synlighet på nettet. I og med at søkemotoroptimalisering er en naturlig del av digital markedsføring, vil også dem som jobber med flere klienter kunne se hva som lønner seg for andre og hjelpe deg å gjøre det samme.
3. Hvis du setter ut SEO til et byrå, trenger du ikke bruke tid, krefter og penger på å ansette et internt SEO-team, trening og verktøy. Søkemotoroptimalisering er et veldig ressurskrevende område, og ved å hente inn en SEO ekspert vil du ha full oversikt over kostnadene dine.
4. Det outsourcede SEO-byrået vil ikke bli påvirket av presset fra andre aspekter ved markedsføring av virksomheten din og kan kun konsentrere seg om søkemotoroptimalisering på nettstedet ditt.
5. Outsourcing av søkemotoroptimalisering SEO betyr raskere utførelse av oppgaver siden du får et team av mennesker som jobber på nettstedet ditt i motsetning til en eller to interne eksperter. I tillegg til at hver enkelt er drillet på det de skal gjøre. Standardiserte måter å jobbe på sparer også mye tid, og resultater i lavere pris per resultat.
1. Outsourcing av SEO kan kreve at du noen ganger investerer litt mer penger enn du ville gjort hvis du skulle gjøre SEO på nettstedet ditt i egen regi. Nå er ikke det en ulempe dersom det gir deg bedre resultater i inntekter, og det gjør det ofte. Men velg da et byrå som er fokusert på at du skal få økt omsetning og ikke bare “bedre rangeringer”.
2. Hvis du setter ut søkemotoroptimalisering av nettstedet ditt til et byrå, vil de trenge å bli kjent med bedriften din og måten du jobber på. Dette tar gjerne litt tid, og krever gode rutiner i denne fasen. Dette vil kunne ta en stund til byrået blir vant til å jobbe med selskapet ditt, men er det gode rutiner og man har gode oppstartsprotokoller på plass så går det ganske raskt.
3. Siden byrået skal håndtere mer enn bare ditt nettsted så kan de ikke bruke 100% av sin tid og fokus på det. Dermed kan det være at byrået “glemmer” å bruke sin tilmåle tid på nettstedet, og dermed at du kan få dårligere resultater enn du ellers ville fått. Derfor er det svært viktig at du velger å samarbeide med et SEO byrå som er opptatt av å måle effekten av jobben de gjør.
4. Noen av SEO-byråene kan bruke billige verktøybaserte eller black hat SEO-teknikker for å få de resultatene de lover sine kunder. Velg derfor et byrå du stoler på at gjør legitim og god optimalisering an nettbutikken eller hjemmesiden din.
Det handler om hvilke størrelser du har på budsjettet ditt, hvor mye intern tid du kan avsette til å optimalisere ditt nettsted – og også hvilken interesse du har for å lære deg ting selv. Det er veldig tidkrevende å sette seg inn i faget, og ofte også tidkrevende å utføre endringene.
Hvis du har god tid og lite penger vil jeg anbefale å gjøre jobben selv, men eventuelt leie inn en SEO rådgiver. Har du derimot lite ledig tid og mulighet til å omdisponere budsjettet ditt vil jeg anbefale deg å sette bort det du kan sette bort. Da kan du fokusere på det som er din kjernevirksomhet, og heller tjene inn de pengene du bruker på en ekstern konsulent eller et byrå.
Går du med et ønske om å sette ut søkemotoroptimaliseringen av din nettbutikk eller hjemmeside til et firma du kan stole på? – Ta kontakt med meg direkte på telefon 90192708 eller preben@responsparter.no.
Vi har hjulpet med søkemotoroptimalisering i Oslo, Kristiansand, Stavanger og en rekke andre steder i Norge. Normalt jobber vi via skjermdeling, videokonferanse, epost og telefon – slik at du kan befinne deg hvor som helst i verden. Vi er godt vant til å jobbe med internasjonale partnere og kunder, og hjelper mange til å rangere høyt i Google ved relevante søk.
I 16 år har jeg hjulpet norske og utenlandske bedrifter med å lykkes i Google. Jeg drives av en intens glede av å hjelpe bedriftseiere i å oppnå gode resultater, og det har også resultert i at jeg i 2020 skrev en ganske stor sider bok for å hjelpe nettbutikk-eiere å lykkes med SEO, samt utviklet et engelsk kurs innen faget.
I tillegg til SEO kan jeg hjelpe deg med å gjøre nettstedet ditt mer selgende, slik at salget også øker. Mitt mål er alltid at du skal få økt omsetning og overskudd etter å ha hyret inn meg til å hjelpe deg.
Mvh Preben Sangvik
Innlegget er første gangen publisert på Responspartner.no som et SEO tips
Dette er en miniserie der jeg går igjennom de ulike funnene i det jeg regner som den største SEO analysen gjort i 2020. Brian Dean i Backlinko gjennomførte en SEO analyse av 11,8 millioner oppføringer i Google, og ut fra det har teamet gjort en del funn.
Du kan lese første del av min oppsummering av SEO analysen her.
Under følger punkt 5 til 8:
Det er en sammenheng mellom antall domener (nettadresser) man får linker inn fra og plassering i Google. Nå henger dette naturligvis sammen med at man gjerne får linker fra mange ulike nettsteder når man skal ha mange linker som konkludert over. Men det er også viktig å sørge for spredning.
Dette er det jeg kaller fundamentale linker, og som er ett av punktene vi går igjennom når vi jobber med nye SEO klienter i mitt SEO byrå. Det du kan gjøre for å få grei spredning er å starte kontoer i LinkedIn, Facebook Page, Twitter og andre web 2.0 steder og linke til ditt nettsted. Hvis du får linker fra flere bloggløsninger så er det også godt for deg. Jo flere linker du får fra forskjellige seriøse nettsteder, jo bedre.
De aller fleste Google resultatene har meta-titler som innholder søkefrasen de rangerer på.
Dette er ingen overraskelse, og samstemmer i stor grad med mine og andres tidligere og nåværende erfaringer. Riktig bruk av meta tittel er veldig viktig for rangering i Google.
Det som er et interessant funn, tatt datamengden i betraktning er at det ikke var stor forskjell på om det var delvis eller eksakt bruk av søkefraser om en side lå på 10. eller 1. plass. Altså var det lite eller ingen forskjell på om skrev “Billig mobiltelefon for ungdommer” eller “En billig løsning for mobiltelefon” når man ønsker å rangere på “billig mobiltelefon”.
Det er interessant, spesielt for meg som har eksperientert en del med delvis bruk av søkefraser. Gjerne også spredt søkefraser og søkeuttrykk over meta title, meta description og bruk av H1. Med gode resultater.
Hvis du gjør søkemotoroptimalisering for din nettbutikk så bør du også legge inn variasjoner eller modifikasjoner av dine søkeord i meta-title og meta-description. For eksempel bruk ordet “anbefalt” eller “pris” for å rangere bedre når folk søker for eksempel “produktnavn” + “anbefalt” eller tilsvarende søkefraser. Start først med å sjekke ut hvilke modifikasjoner folk bruker når de søker etter de produktene du tilbyr.
Dette er veldig interessant. Når det konkluderes med “korrelerer svakt” betyr det at det kan sees i sammenheng, og at det er sannsynliggjort at autoritet vil påvirke et nettsteds rangeringer på en mengde fraser innen temaet et nettsted er autoritet innen.
I udersøkelsen brukte de Ahrefs URL rating, som defineres slik:
Ahrefs URL Rating (UR) – en beregning som viser hvor sterk en tilbakekoblingsprofil for en mål-URL er på en skala fra 1 til 100. Generelt sett passerer hver side sin rangeringspoeng til alle sidene den lenker til.
Med andre ord måler den en sides (ikke nettstedets, men den enkelte sidens) autoritet. Det vil si “tyngden” av antall linker som kommer inn til denne siden.
Det er viktig å ha i mente at dette ikke er en verdi som settes av Google, men det er et annet selskap som forsøker å finne ut hvordan verden ser ut gjennom Googles briller.
Min konklusjon er at det er verdt å linke inn til enkeltsider, og det er en av grunnene til at jeg har drevet med det siden jeg startet med SEO for 16 år siden. Men det er kjekt å få det bekreftet gjennom en slik massiv undersøkelse.
Hensikten er å få Google til å forstå at din side er en “autoritet” innen det den handler om. Når Google oppfatter ditt nettsted som en “leder” innen det du skriver om, så vil Google oftere vise frem ditt nettsted også på fraser som ikke en gang er skrevet på nettstedet.
Gjennomsnittlig inneholder en topp 10 plassering i Google 1447 ord. Det bekrefter igjen at “content is king” også når det kommer til mengde. Man bør skrive relativt mye innhold til de sidene som man virkelig ønsker skal rangere høyt i Google.
Nå er det en sannhet med modifikasjoner som det heter. Jeg er sterk talsmann for at man må vurdere dette i fra søkeord til søkeord. Hvis de andre topp 10 resultatene på et spesifikt søkeord har maks 560 ord, så vil det være snodig at du må opp i 1447 ord for å kunne utkonkurrere dem.
Dermed vil jeg si at du ikke må henge deg opp i hva som er gjennomsnittlig for 11,8 millioner resultater som nå er sjekket, men analysere din reelle konkurranse og gjøre vurderinger ut fra det. Selv om gjennomsnittet av de 11,8 millionene sider er så høyt, kan det være at gjennomsnittet i din bransje er 760 ord. Da bør du legge deg nærmere det, og heller justere opp etterhvert.
Det er også verdt å legge merke til at nettsider med lengre innhold gjerne har et større utvalg av søkeord på nettside. Dermed er det blant annet flere entities for Google å bruke, og ofte mye bedre innhold. Dette vil også påvirke nettsidens synlighet.
Dette er noe jeg er spesialist i, så ønsker du hjelp med SEO for ditt nettsted eller nettbutikk så ta kontakt på 90192708 eller på mitt nettsted Responspartner.no.
Med vennlig hilsen Preben Sangvik
Nå i 2020 gjennomførte Backlinko en stor SEO analyse av 11,8 millioner oppføringer i Google, og ut fra det har Brian Dean og hans team gjort en del funn. Jeg har igjen sett på hva de har funnet, og trekt ut noen ting som jeg mener er veldig relevant til søkemotoroptimalisering i dagens Google-klima – og kanskje en og annen overraskelse?
Jeg er veldig interessert i SEO case-oppgaver og reelle tester, og det samme gjør analyser av disse. Nå helt i slutten av april 2020 kom den største analysen jeg har lest igjennom på en god stund, og her oppsummerer jeg de kanskje viktigste funnene. Dette har jeg først publisert på mitt firma-nettsted under tittelen SEO analyse og funn 2020, og her er første delen av den:
De vil kanskje hjelpe deg å se hvor du bør bruke mer av din tid og dine krefter når det gjelder søkemotoroptimalisering. For eksempel er det svært mange SEO byråer som hevder at du MÅ få ned lastetiden på hjemmesiden din, for da vil du rangere bedre i Google. Jeg er har vært langt mer moderat i mine meninger om dette de siste to årene, fordi jeg ikke har sett noen sammenheng mellom lastetid og rangering. Det bekreftes her.
Så les igjennom disse, og begynn å endre fokus der du ser at det trengs. Er du usikker kan du kontakte meg for en gratis SEO analyse. Se nederst i dette blogginnlegget.
Tips: Legg for øvrig merke til at korrelasjon er ikke nødvendig det samme som at punktet er årsaken til den gode rangeringen.
For eksempel så er det ikke sikkert at det er en gitt sides antall innkommende linker som gjør at den faktisk reagerer i toppen av Google. Det kan jo i det enkelte tilfeller være sidens unike innhold som gjør at den rangerer. Men sannsynligheten er jo stor at linkene har noe å si når man ser på det overveldende tallmaterialet som her er brukt.
Backlinko har benyttet en del ulike databaser og verktøy for å hente inn informasjon om de sidene som rangerer i toppen av Google. I og med at det er hentet inn data for 11,8 millioner oppføringer, så finnes det jo mye data å dra konklusjoner ut fra. Jeg har forsøkt å henvise til de ulike verktøyene som er brukt i de forskjellige punktene.
Under følger mitt utdrag av analysen, og med kommentarer og betraktninger. Det kan være godt å legge merke til at når det gjelder søkemotoroptimalisering og du lurer på om det eller det er viktig, så er svaret nesten alltid “Det kommer an på”.
For eksempel er antall linker inn til et nettsted er viktig! – Men om du spør om det er det viktigste for at nettopp ditt nettsted skal rangere bedre, så er svaret “Det kommer an på”. For du må alltid se ditt nettsted opp mot konkurransen i ditt marked. Du konkurrerer nemlig ikke med Google, men med alle andre nettsteder som rangerer på samme frase. Google er dommeren, og du trenger bare å gjøre det litt bedre enn beste konkurrent.
Ok, her er de fire første punktene:
Dataene viser at et nettsteds samlede link-autoritet (målt ved Ahrefs Domain Rating) korrelerer sterkt med høyere rangering.
Hva betyr dette? Det betyr at sterke linker inn til et nettsted påvirker rangeringer i veldig stor grad. Dette er ingen overraskelse for oss som har holdt på som SEO byrå i lengre tid. Gang på gang ser vi at linker er svært viktige, og det er også en av tre parametre som er bekreftet fra Google har stor påvirkning.
Med andre ord bør du sørge for at du får gode og sterke linker inn til ditt nettsted. (Trenger du hjelp med dette så kan du leie oss inn som ditt SEO byrå til å gjøre jobben for deg.)
Sider med mange tilbakekoblinger (linker) rangerer over sider som ikke har så mange tilbakekoblinger. Faktisk har nettstedet som ligger på 1-plassen i Google generelt 3,8 ganger flere linker enn plasseringer på plass 2-10.
Mange SEO rådgivere og såkalte eksperter hevder at linker har mistet mye “makt”, og at man i dag må satse på bare høy kvalitet på innholdet. Dette funnet viser noe annet, og viser det som jeg stadig hevder at det må være en balanse.
Ja, godt innhold har en tendens til å tiltrekke seg gode linker. Men godt innhold alene kan i mange tilfeller ikke konkurrere med middelmådig innhold med gode linker.
Dette bringer oss inn på neste punkt:
Måleinstrumentet her har vært Clearscope som er et verktøy for å måle innholdets kvalitet etc. Med andre ord liker Google innhold som fordyper seg i et tema. Med andre ord er det en god ting å skrive dypere om et tema, slik vi for eksempel holder på med på siden søkemotoroptimalisering.
Se derfor om du kan skrive slike sider med langt innhold for din nisje. Når du gjør det på rette måten kan du virkelig begynne å hente inn potensielle kunder fra Google.
Mange SEO-konsulenter kom med mye skremme-propaganda for noen år siden om at man ville miste alt av rangering dersom man ikke gjorde nettstedet raskere. Jeg var selv delvis skyldig i det, om dog i en veldig forsiktig utgave. Jeg sa at det var viktig med rask lastehastighet, og det var fordi Google sa at det var blitt et viktig punkt.
Men data viser nå at det ikke stemmer. Eller rettere sagt; det er ikke påvist noen sammenheng mellom topp 10 plassering i Google og det å ha et raskt nettsted.
Derimot vet vi at lang lastetid på en nettbutikk kan redusere salget, så det er ikke noen grunn til rope hurra for lang lastetid. Og ja, det er smart å holde nettstedet slankt og raskt. Spesielt for dem som sitter med en mobil utenfor 4G områder og surfer.
Konklusjonen så langt er at det å ha gode og kraftige linker inn til din hjemmeside eller nettbutikk er veldig viktig. I tillegg er det viktig å ha mange linker. Det er sagt lite om hvordan disse linkene skal utformes for å få best mulig effekt, og igjen er svaret mitt at “det kommer an på”. For det kommer an på hva dine konkurrenter i Googles søkeresultater gjør, og hva du gjør.
Videre er konklusjonen ikke overraskende at omfattende og godt innhold i mange tilfeller betyr mye for rangeringene. Det går på antall ord på siden, og også på ordlyden. For oss som jobber med dette til daglig er ingenting av dette veldig overraskende, men det kan kanskje være det for deg dersom du har hørt på en ekspert som forfekter det ene mye mer enn det andre?
Av punktene over er det punktet om lastehastighet som jeg er personlig mest glad for å få vite. Det har vært en mistanke lenge, da jeg har sett tendenser til at sider som ligger i toppen av Google ikke nødvendigvis er veldig raske. Men når man har så mye data som denne undersøkelsen har, og den bekrefter det, så er det ganske troverdig.
I neste del av sammendraget vil jeg vise til hvorfor fundament-linker er så viktig, og skrive litt mer om hva slags innhold og hvor langt det bør være for å optimalisere muligheten for å rangere bra.
Ønsker du hjelp med SEO løsning så kontakt meg gerne på preben@responspartner.no eller mobil 90192708.
Hva skjer når du tar kontakt?
Først tar vi en telefonsamtale der vi finner ut om vi passer godt for hverandre og at jeg virkelig kan hjelpe ditt firma å lykkes på nett. Det er ingen salgssamtale, men en samtale der vi finner ut om vi kunne tenke oss å jobbe sammen rett og slett.
Deretter, hvis vi finner ut at vi vil gå videre, så gjør jeg og mitt team analyser av ditt nettsted, din konkurranse og andre viktige vurderinger. Dette er en gratis SEO analyse for deg og ditt nettsted.
Når det er gjort vil vi ha et skjerm-møte på ca 1 time der jeg presenterer for deg det jeg har funnet ut, og du vil få et tilbud på at jeg og mitt team arbeider med deg. Målet er alltid å øke din lønnsomhet!
Fokuset er alltid på at du skal få økt business med å bruke oss, og vi jobber for at vi så raskt som mulig kan “jobbe gratis for deg”. Det vil si at salgsoverskuddet ditt skal øke så mye ved å bruke oss, at vi i prinsippet betaler for oss selv. Da blir det et vinn vinn samarbeid, og det er det som er målet.
Høres dette interessant ut så ta kontakt.
Mvh Preben Sangvik