kunden i fokus – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tag Archive

Tag Archives for " kunden i fokus "

Hvordan øke salget med å gi de rette valgmulighetene?

Hva  kan du lære av en unge i TRASSALDER om hvordan du kan øke salget ved å gi de rette valgmulighetene?

Jeg hentet datteren min i barnehagen. Hun ville ikke holde meg i hånden på vei hjem, men det ville jeg fordi det er en del biltrafikk der. Da testet jeg ut en salgsteknikk som fungerte godt i møbelbransjen, og i alle bransjer jeg har jobbet i.

Hvordan gikk det? – Hør historien under her, og få også vite hvordan du kan bruke teknikken til å få flere som bestiller fra deg.

Sjekk også Markedsgruppa på nett

Vis merDu kan se mer på markedskanalen.no

Selg mer – ved å kutte fremmedordene på hjemmesiden

Visste du at bruk av fremmedord kan redusere salget ditt?

Veldig mange, meg selv inkludert, har lett for å bruke faguttrykk og fremmedord i tekstene på nettstedet. Noen ganger (jeg nevner i videoen når) så er det bra, men i de fleste tilfeller så dreper fremmedordene salget. Eller i alle fall stjeler salg fra deg.

Se videoen her, og jeg forteller deg hvorfor jeg begynte å tenke på det, og hva du kan gjøre med det:

Hvordan bevege din kunde til å kjøpe (fra deg)?

Man kan henge seg opp i annonser, søkemotoroptimalisering, kampanjer, rabatter med mer. Men det er ikke det som gir deg kundene du egentlig vil ha. Og heller ikke det som vil hjelpe deg å virkelig øke salget ditt.

Du ønsker folk som kjøper fra deg, fordi de VIL ha det du selger. Men hva får de til å egentlig ville ha det du selger?

Hvordan beveger du din kunde til å kjøpe – fra deg?

PS: Jeg har nå startet “Markedskanalen” på YouTube, der jeg ønsker å gi deg kunnskap og verktøy som hjelper deg å bygge ditt firma.  Følg meg på YouTube, og/ eller på Facebook-gruppen.

PPS: Du kan også laste ned “5 hemmeligheter som gir mer salg” fra Markedskanalen.no

 

Kraften i anbefalinger (Norsk hudpleie selskap)

Alle vil selge mer. Men hvordan gjør man det? Det er ikke alltid man vil bare ha flere besøkende, men flere salg til dem som er innom butikken. Fysisk, eller på nett.

Du må ikke bare fokusere på trafikk, men også på konvertering. Hva hadde skjedd dersom du kan doble salget ditt med den nåværende trafikken, og deretter kan betale mer for å øke trafikken din? Ser du at det er ren vinning?

Økning av salget kan virke litt utopi. Men det er ikke det. Jeg har sett at salget økte med 5-gangen bare ved å gjøre endringer på bestillingsflyten. (Det skal jeg ikke skrive mer om nå, men ville bare nevne muligheten for deg.)

Ofte er det fokus på salgstekst, der du må prøve å selge til kunden. Det er vel og bra, men noen ganger overser man noe annet som er viktig: Nettopp hva andre sier til din kunde…

Det noen andre sier om deg er viktigere enn hva du selv sier. Hvis du sier til Mona at “Jeg er flink til å kjøre bil”, så oppleves det fort som selvskryt. Altså noe negativt. Mona vil ofte tenke at du kanskje ikke er så flink som du tror…

Men hvis jeg sier til Mona at du er flink til å kjøre bil, da vil hun mest sannsynligvis tenke at du faktisk er flink til å kjøre bil. I hvert fall dersom hun tenker at jeg er flink til det også.

Slik er det i alle kjøp og salg også.

Bruker du det aktivt?

Her er et godt reelt eksempel på hvordan du kan gjøre det selv:

I det siste har jeg fulgt med på hva Marina Miracle gjør: De er veldig flinke til å bruke andres anbefalinger i markedsføringen. Ikke på en ufin måte, men på en veldig smart måte. Da blir markedsføringen veldig effektiv.

Marina Miracle driver med hudpleie. Dvs. hudpleieprodukter. Norskprodusert, økologisk og naturlig. Slike produkter er veldig personlige. Man får egne erfaringer, og noen har veldig dårlig erfaringer med produkter (fra andre produsenter). For å kunne stå ut i mengden har de valgt å bruke uttalelser fra kundene sine. I og med at Marina Miracle profilerer seg med ren hudpleie så betyr det mye hva andre sier om dem.

Så de bruker det aktivt i markedsføringen. Fordi de ber kundene (som har kjøpt produkter) om å vurdere huspleieproduktene. Eksempelvis kan du se på deres side for ansiktsmaske mange av uttalelsene fra kundene.

Uttalelser som:

“Veldig god lukt og konsistens, og trakk seg godt inn i huden. Huden ble silkemyk etterpå.”

og

“Fantastisk Shea Hydration Mask Shea Hydration Mask er nydelig, i allefall for min tørre vinterhud. Jeg påførte denne på nyrenset hud og lot den være på natten over. Helt fantastisk!”

er jo direkte selgende – og fulle av skryt! Hadde de skrevet det selv i salgsteksten så hadde man tenkt at det var selvskryt, men det er ikke det. Og det er nettopp det at det er en part som ikke får fordeler av å anbefale produktet som gjør at anbefalingen blir så kraftfull.

Jeg vet at jeg har kjøpt produkter bare på grunn av anbefaling fra folk jeg stoler på. Slik tror jeg kanskje du er også.

Stemmer det?

Ser du hvor overbevisende en tredjepersons uttalelse kan være? Det er grunnen til at vi anbefaler å bruke dem mye, ofte og “overalt”.

Men de har ikke bare uttalelser fra privatpersoner. De har levert gode nok produkter til at de er anbefalt av uhildete profesjonelle aktører. The Beauty Shortlist kårer de beste hudpleieproduktene globalt, og i 2018 valgte de nettopp Marina Miracle til “The editor’s choice”. I tillegg er de nettopp blitt premiert til “Årets produkt” av “Organic Beauty Awards” i Sverige.

Dette har de selvsagt fortalt sine kunder og besøkende, og dét er smart!

Det virker som de har sin egen “following” også. Morsomt når folk lager unboxing videoer av produktene:

Så hvordan kan du få flere kundeuttalelser?

Nr 1: Du må spørre etter dem!

Folk skriver sjeldent tilbake for å si at de er veldig fornøyd med et produkt. Mange tenker at de vil gjøre det, men de gjør det ikke, Det har jeg gjort selv også. Jeg har vært kjempefornøyd, men ikke skrevet tilbake.

Derfor må du be din kunde om tilbakemelding. Personlig liker jeg å be om “en ekte tilbakemelding”. Jeg prøver ikke bare å “fiske” etter gode uttalelser, men også prøve å plukke opp eventuelle situasjoner der en kunde er misfornøyd – og jeg kan gjøre det bedre for dem.

Etter at vi begynte å spørre etter uttalelser så har vi fått mange flere enn før. De aller fleste er kjempefornøyde, og de huker også av for at vi kan bruke uttalelsene på våre hjemmesider.

så:

Nr 2: Lag et skjema som kunden kan bruke

Har du noen gang hatt “skrivesperre”? Det har jeg. Jeg vil så gjere skrive noe, men finner ikke helt ut hva jeg skal skrive. Da er det godt med hjelpespørsmål.

Vi lager gjerne et skjema med noen enkle “Ja/ nei”-spørsmål, og noen åpne spørsmål. Det gir oss mange gode svar, og også de svarene vi vil ha.

Blant annet spør vi:

  • Vil du anbefale andre å bli kunde av oss? (Ja/ Nei)
  • Evt hvorfor?
  • Vil du gi oss en uttalelse?
    Skriv gjerne en uttalelse vi kan bruke på våre nettsider:
  • Så spør vi om tillatelse til å bruke uttalelsen:
    Huk av for hva vi kan angi ved siden av uttalelsen: (Fornavn, etternavn, firmanavn, nettadresse)

På 4-5 minutter kan kunden skrive en kundeuttalelse til oss, og også helt ufarlig ber vi om tillatelse til at vi kan bruke den. Og det fungerer.

Så nå kan du sette et mål: Lag et skjema for å be om tilbakemelding fra kunder, og legg det på en side på ditt nettsted. Deretter kan du inkludere link i din epostsignatur, på sider som kun dine kunder ser – eller gjøre noe annet kreativt.

Lykke til med bruk av kundeuttalelser!

 

Lage hjemmeside selv

Ønsker du å ha en profesjonell nettside, men ikke har all verdens med økonomi? Det er gode grunner til å ha en hjemmeside: For det første er det veldig god markedsføring dersom den er satt opp på rett måte. I tillegg er det en knallgod mulighet til å få dine besøkende til å gjøre noe: Kjøpe, sende inn skjema etc.

Så hvorfor ikke lage hjemmeside selv? Det finnes veldig mange muligheter for deg, og du kan bruke Open Source løsninger som WordPress, Joomla, Drupal og tilsvarende. Men mange har forsøkt dette og “rotet seg bort” i tekniske finesser.

En løsning for deg kan være å bruke EasyEdit til å lage hjemmeside selv. Der kan du velge mellom mange ulike maler, mange ulike ferdige oppsett, og selv tilpasse med “dra og slipp” etterpå.

Steg #1: Velg et hjemmeside-design

Du kan velge mellom mange ferdige webdesign, og disse kan selvfølgelig tilpasses på mange måter etterpå. Du kan f.eks velge et webdesign som heter “advokat” og enkelt bruke det til en rørleggerbedrift. Designene kommer med ferdige forslag til oppsett, men de kan du selvfølgelig vrake for å gjøre med noe helt annet.

Steg #2: Sett opp hjemmeside-kontoen

For å kunne redigere på nett bør du ha en innlogging, og det er neste steg ut. Skriv inn ønsker kontonavn, din epoatadresse og ønsket passord. Sekunder etterpå får du spørsmål om hva hjemmesiden skal hete, og hvilken postadresse og telefonnummer som skal legges inn på hjemmesiden.

Steg #3: Begynn å redigere!

Dette er det morsomste. Her kan du redigere “rett i hjemmesiden”. Du kan hente inn forslag på innholdsstriper, elementer og hele sider.

Det er ennå ikke en fullgod video til å vise hvordan du kommer i gang, men her er en introduksjon av mulighetene:

Når du jobber med dette så husk å ha kunden i fokus: Du må hele tiden tenke at du skal få kunden til å gjøre noe. HVA ønsker du at kunden skal gjøre?

Det handler om salgspsykologi: tekst, bilder og video skal få din besøkende til å f.eks kjøpe noe i nettbutikken (ja, det er inkludert nettbutkkk i løsningen), få kunden til å abonnere på nyhetsbrevet, få kunden til å sende inn en forespørsel. Eller HVA ønsker du at din kunde skal gjøre?

Du kan også tenke på synlighet i Google (SEO). EasyEdit er lagt til rette for virkelig god synlighet i søkemotorene.

Sjekk ut EasyEdit.no og løsningen som tilbys der.