Strategi – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Archive

Category Archives for "Strategi"

Facebook Shops: Nettbutikkløsning som en del av Facebook

Facebook lanserte i går at de starter Facebook Shops. Det vil altså si at de lanserer nettbutikk-løsning som en del av Facebook og Instagram. Hvem som helst som har en Facebook Page til sin prganisasjon kan dermed starte en liten nettbutikk.

Planen er at denne etterhvert kan integreres i en større “utenfor Facebook” nettbutikk som f.eks Magento, Shopify eller WooCommerce. Man kan derfor slippe å forholde seg til flere handelssystemer dersom man allerede har en nettbutikk. 

Jeg tror personlig at dette kan bli en greie som kan fungere for mange, men at det ikke vil konkurrere med deg som jobber aktivt med å markedsføre din nettbutikk. Når du gjør søkemotoroptimalisering for nettbutikken så er det for å treffe folk som aktivt søker etter dine produkter eller løsninger som dine produkter gir. Dette er jeg sikker på fremdeles er en kjempegod måte å øke trafikken på og få flere kjøpere inn i din nettbutikk.

Jeg er derfor sikker på at det å fremdeles ha sin hoved-nettbutikk utenfor Facebook vil være primærvalget. Ikke minst fordi man da er uavhengig av en plattform som er kjent for å bare stenge ned annonsekontoer uten forvarsel og grunn, og der det har vist seg særdeles vanskelig å bli hørt hvis dette har skjedd uten at man har forbrutt seg på Facebooks vilkår.

Jeg tror også at dem som finner en butikk på Facebook vil nok i større grad kjøpe på impuls, så derfor setter det en del føringer for hvilke typer produkter som vil ha suksess der. Blant annet tror jeg at typiske impulsvarer vil kunne slege godt, men varer som krever mye mer energi i avgjørelsen fremdeles vil selge best på egne løsninger. Blant annet fordi man slipper å bli avbrutt av den røde “du har fått ny melding” eller “noen har skrevet noe” som dukker opp øverst til høyre…

Dermed tror jeg at denne og de gamle nettbutikkløsningene kan eksistere godt side om side, og også at “Face-butikken” vil kunne brukes godt som initialt salg – og deretter følge opp kunder til å kjøpe dyrere varer som gir mer margin i hoved-nettbutikken. Litt som en ecom-funnel.

Mark Zuckerberg skrev denne posten i dag:

Facebook Shops Norge
Faksimile fra Facebook-grunnleggerens post.

Her er hele posten oversatt til norsk:

“Jeg kunngjorde nettopp at vi lanserer Facebook Shops i dag – den grunnleggende ideen er at enhver liten bedrift enkelt kan starte en butikk for å selge ting direkte på tvers av appene våre. Hvis du besøker noens butikk, vil du kunne se historien til den lille bedriften, se de omtalte produktene deres og kjøpe dem i appene våre.

Jeg synes dette er spesielt viktig akkurat nå fordi så mange små bedrifter flytter online for å takle det økonomiske nedfallet fra Covid-19. Når folk får beskjed om å holde seg hjemme, har fysiske butikkplasser vanskelig for å holde seg åpne, og millioner av mennesker mister jobben. Jeg har personlig jobbet med teamene våre på Facebook Shops hver dag de siste par månedene, slik at vi kunne få fart på å lansere det til små bedrifter som kan bruke verktøy som dette nå.

Facebook-butikker er gratis og enkle å lage. Når du setter opp butikken din, vil den vises på Facebook- og Instagram-kontoene dine, og snart også på Messenger og WhatsApp. Butikker er en del av Facebook-miljøet og raske, noe som betyr at ikke mer app-bytte til en treg mobil nettleser der du må legge inn kredittkortet ditt på nytt når du trykker på et interessant produkt du ser i feeds. Vi jobber også med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics, slik at små bedrifter enkelt kan integreres i et sterkt, åpent økosystem av verktøy for å hjelpe dem med å administrere deres kundereise til ende-til-ende, og det er opp til virksomheten å bestemme hvilket integrasjonsnivå de ønsker.

På toppen av det bygger vi en rekke funksjoner på tvers av appene våre for å hjelpe folk med å oppdage ting fra små bedrifter som de kanskje vil kjøpe. Vi bygger en dedikert shopping-fane på Instagram og en destinasjon i Explore hvor du kan finne og kjøpe produkter du kanskje er interessert i. Vi lanserer snart nye Live shoppingfunksjoner på Facebook og Instagram, som lar deg handle på Live i sanntid.

Til slutt vil Shops i nær fremtid bruke AI og augmented reality tech (virtuell virkelighet) for å skape bedre handle opplevelser. Vi identifiserer og merker produkter automatisk i feeds slik at folk enkelt kan klikke seg gjennom for å kjøpe når de finner ting de liker. Små bedrifter vil også kunne tilpasse butikkene sine for først å vise produkter som er mest relevante for deg og bruke augmented reality for å la deg praktisk talt prøve på ting som solbriller, leppestift eller sminke for å se hvordan de kan se ut på deg før du kjøper, eller hva møbler kan se ut på rommet ditt.

Dette legger opp til noe ganske kraftig. Hvis du driver en liten bedrift eller tenker å starte en – til og med fra stuen din – har du nå en hel pakke verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å betjene mennesker. Du kan bygge ut din online tilstedeværelse på tvers av Facebook og Instagram. Du kan bruke Messenger og WhatsApp til å kommunisere med kundene dine. Du kan nå nye kunder gjennom annonsene våre. Og nå kan du også sette opp en komplett nettbutikkopplevelse med Facebook Shops. Alle disse verktøyene er åpne for forretninger, selv når din fysiske butikk ikke er. Forhåpentligvis bidrar dette til å lindre noe av presset som små bedrifter står overfor akkurat nå, og hjelper dem å forberede seg på en mer online fremtid. Jeg ser frem til å få butikker mer ut i verden.”

Så kan man like det eller ikke. Jeg er skeptisk til at Facebook prøver å putte hele livet vårt inn der, men ser også at det er muligheter som kommer av dette. 

Personlig tror jeg at varer folk kjøper på impuls vil gjøre det godt i slike butikker, mens at varer som innebærer en del mental energi å velge vil gjøre det bedre i vanlige nettbutikker. Så det å bruke “lokketilbud” i Facebook nettbutikk, og deretter selge dem opp på større kjøp i egen nettbutikk vil være en interessant sak.

Det er også spennende å se om de kutter annonsekostnadene for integrerte nettbutikker, versus nettbutikker som sender kunder ut av Facebook-sfæren.

Uansett er det smart å fortsette med å markedsføre nettbutikk på vanlige måter, og bruke dette bare som et ekstra bein å stå på. 

Ønsker du hjelp med å markedsføre din nettbutikk, eller gjennomføre god søkemotoroptimalisering så ta kontakt på telefon 90192708 eller preben@responspartner.no

Mvh

Preben Sangvik

Post opprinnelig skrevet på Responspartner.no

SEO tips: Få raske rangeringer i Google (video)

Det hevdes at søkemotoroptimalisering tar lang tid, og det er i mange tilfeller riktig. Men slettes ikke i alle. Jeg er opptatt av at mine klienter skal få raskest mulig “bang for the buck” som det så fint heter. Derfor leter jeg alltid etter raske forbedringer for dem.

Som alltid så er kompetanse viktig, men jeg er jo ikke fremmed for å dele av kunnskapen jeg har. Kanskje den kan hjelpe deg nå?

Her viser jeg steg for steg hvordan jeg gjorde en av mine egne sider (vil jo ikke vise med en klient-side) fra å ligge på plass 9 til å ligge plass 3 i Google på minutter.

Dette er slettes ikke vanskelig dersom man vet hvordan man gjør det, og her får du vite fremgangsmåten.

Her tok jeg en eksisterende side på Responspartner.no og gjorde to små korreksjoner på den. Først korrigerte jeg meta title, og deretter la inn en setning i brødteksten på siden. Det var alt. Deretter fikk jeg Google til å reindeksere den aktuelle siden på minutter.

Klikk bildet under for å komme til videoen:

Klikk på bildet for å se video.

Alt i alt tok dette meg under 10 minutter, og fra nå av regner jeg med at denne siden kan hente inn noen kunder innimellom som ønsker søkemotoroptimalisering for sin nettbutikk. Dette var altså siden der jeg gjorde de enkle endringene som gjør at siden rangerer bedre på “SEO ehandel”.

Den rangerte først på plass 3, nå på 4, og jeg forventer at den vil rangere bedre fremover. Det er i alle fall ofte erfaringen min ved disse type småforbedringer.

Den største jobben her er å finne hvilke fraser du faktisk kan få disse morsomme hoppene på, og ikke minst lønnsomme. Gode verktøy for å analysere konkurransesituasjonen, finne aktuelle søkefraser etc betyr mye.

Denne metoden fungerer best på nettsteder som er litt etablerte. Det vil si at Google har indeksert dem før, og at de gjerne rangerer på mange søkefraser men ikke alltid i toppen på alt.

Mvh Preben Olsen Sangvik, SEO konsulent

En SEO rådgiver hjelper deg å få flere kunder fra Google

Det er ett sted din kundegruppe er, og det er i Google. Nær sagt alle går til Google når de har et problem, søker en løsning eller søker et produkt. Det være seg om “kjedsomhet” er problemet, eller om det er et faktisk problem de har.

Forbes slår fast at 93% av all online aktivitet starter i en søkemotor, og av dem er Google den største. Det er der – i Google – at din målgruppe befinner seg. Men det kan være vanskelig å komme opp som et av forslagene i Google når din målgruppe søker etter det du tilbyr dem. For det er mange konkurrenter. Både direkte konkurrenter, bloggere og andre som roper etter oppmerksomhet.

Hva om du kunne få tak i dine kunder der? Hva om din hjemmeside eller nettbutikk hadde blitt “anbefalt av Google”? (For det er det vanlige brukere opplever at Google gjør.)

Ja, da hadde du nok fått flere betalende kunder…

For å lykkes med det trenger du rett kunnskap, nok tid og gjerne en anelse markedsføringsevne. Derfor velger mange firma å leie inn en ekstern SEO rådgiver som kan påskynde prosessen og hjelpe dem til å lykkes.

Uavhengig av om du selger til privatpersoner eller bedrifter så går din målgruppe til Google for å få svar på sine spørsmål. Folk er på forskjellige steder i kjøpsreisen sin. Noen lurer fremdeles på hvilket problem de egentlig har, mens andre vet både hvilket problem de har og hvilke løsning de ser for seg.

I samtlige tilfeller er kunden først i Google, og hvis ditt nettsted ikke er representert i toppen der så mister du mange potensielle kunder…

Søkemotoroptimalisering, eller SEO som det forkortes til, er prosessen som gjøres for å plassere ditt nettsted i toppen av Google på konkrete søkefraser. Dette krever oppdatert kunnskap, erfaring med hva som fungerer godt i ulike markeder, og forståelse av hva som skal til for å åpne folks øyne for et produkt eller tjeneste.

Som i all markedsføring handler det om å tiltrekke seg motiverte kunder. Denne gangen fra Google. For det er slått fast at folk som kommer via organisk søk (ikke-betalt) og inn på ditt nettsted har høyere kjøpsprosent enn andre. Altså er de lettere å selge til. Og det er salg du ønsker deg.

Både små, mellomstore og store bedrifter bør øke sin online synlighet og ha en tilstedeværelse der. Det gjelder både hvis du har planer om å starte en ny virksomhet, eller du ønsker mer vekst for din eksisterende virksomhet.

Fordeler med et trygt SEO byrå

Dessverre utvikler internett seg i en rasende fart, og det som fungerte før for å skaffe seg kunder kan ha motsatt effekt i dag. Derfor trenger du tilgang til en faglig oppdatert SEO rådgiver som kan hjelpe deg steg for steg på veien til suksess. Det er dyrt og ofte unødvendig å ha ansatt en slik person, men det kan være en kjempegod idé å leie inn en konsulent som er spesialisert på søkemotoroptimalisering.

Dessverre har jeg flere ganger opplevd at en “SEO rådgiver” i praksis er en selger. De er kun ute etter sitt eget beste, det vil si å sende faktura og få betalt, og ikke ute etter kundenes eget beste. Vær derfor nøye ved valg av en rådgiver.

Det holder heller ikke bare at rådgiveren kan rangere sider høyt i Google… Vedkommende bør også kunne en god del om digital markedsføring og det å skrive selgende tekster. Mange av de flinkeste SEO rådgiverne kan også en del om webutvikling og bruker mye tid på å holde seg faglig oppdatert. Derfor bør du også sjekke om de er lidenskaplige, og ikke bare gjør det for å gjøre en jobb.

I tillegg til SEO bør et SEO byrå også kunne hjelpe med andre tjenester. Det gjør at det er lettere å få god avkastning på investeringen du gjør i både søkemotoroptimalisering og andre markedsføringsaktiviteter. Blant annet bør de kunne gi råd om bruk av sosiale medier, hvordan du kan få bedre resultater og rett og slett konkrete forslag til endringer på din nettside. Det kan være alt fra hvordan å bruke remarketing på Google Ads og Facebook til å maksiere effekten av søkemotoroptimalisering, til andre ting et markedsføringsbyrå bør kunne.

Ønsker du en innleid SEO ekspert?

Det er veldig bra å kunne gjøre mye med nettstedet sitt selv. Men de aller aller fleste har ikke nok kunnskap om søkemotoroptimalisering til å faktisk gjøre en kjempegod jobb selv. Faktisk er det litt farlig å bare ha litt kunnskap…

SEO-tjenester bringer webtrafikk til nettstedet ditt. Hvis kunnskapen din om SEO-tjenester er utilstrekkelig, er det mye bedre å leie inn en ekstern SEO konsulent som kan gjøre en førsteklasses innsats. I starten koster det mer, men når en virkelig god SEO rådgiver har fått jobbet med nettstedet ditt så vil det begynne å betale seg selv og mer til.

Hva bør du ha på plass for å kunne benytte en SEO ekspert?

Første ting først: Kjenn dine mål.

Vær tydelig på dine mål. SEO dekker et stort område. Ønsker du å tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt? Må disse besøkende konverteres til salg?, eller vil du helst ha henvendelser? Hvilke kunder vil du helst ha, og hvilke vil du aller helst ikke ha?

Dette er viktig å vite, og hvis du tar kontakt med meg vil jeg hjelpe deg ved å stille deg noen spørsmål. Svarene på spørsmålene vil hjelpe både deg og meg i å kjenne dine ønsker bedre, og dermed kunne hjelpe deg best mulig.

Hva bør du forvente når du leier inn et SEO-byrå?

Det viktigste er at du forventer deg resultater. Men de kommer (som oftest ikke) den første uken. Først må det gjøres SEO analyse og andre typer undersøkelser, før det lages en tiltaksplan. det er først når den planen settes ut i livet at du vil se resultatene komme.

Du bør også vite at Google hele tiden fornyer seg Det kalles algoritme oppdatering, og de har gjerne 1-2 hver måned. Dette påvirker hvordan ditt og andres nettsteder rangeres, og det kan kreve ekstra tiltak. En god SEO rådgiver plukker opp hva som skjer, og gir deg tilbakemelding fortløpende. Derfor er de fleste engasjement av løpende karakter.

SEO-rådgiveren din bør også hjelpe deg med å bestemme deg for tiltakene/ SEO-aktivitetene for nettstedet ditt. Ofte vil han eller hun også gjennomføre dem for deg.

SEO rådgiver Preben Sangvik

Deler av denne bloggposten har tidligere vært publisert på Responspartner.no som er mitt nettsted.

Gjennom Responspartner AS leverer jeg SEO tjenester nasjonalt og internasjonalt. Har du lyst på en uforpliktende samtale om hvordan jeg kan hjelpe deg å lykkes med synlighet i Google så kontakt meg her: Preben Sangvik

Hvordan få flere kundereferanser?

Det som overbeviser folk aller mest om å kjøpe fra deg eller henvende seg til deg, er ikke det du skriver om deg selv. Men det andre sier om deg…

Så hvordan kan du få tak i flere og gode tilbakemeldinger fra dine kunder, og hvordan kan du få flere til å ville bli referanser?

PS: Liker du denne podcast episoden? Lik Facebook-siden og få nye episoder opp i din Facebook-feed automatisk: Lik “Markedskanalen” på Facebook

Her deler jeg en teknikk med deg som har fungert veldig godt der jeg har prøvd den. Jeg har ikke sett noen andre som gjør akkurat det samme, selv om det sikkert finnes.

Her viser jeg både hva jeg gjør, og hvordan du kan gjøre det samme på bare noen minutter.

Så har du lyst til å få flere kundeuttalelser er dette en anbefalt måte å gjøre det på, OG du får samtidig tillatelse fra din kunde til å bruke den så du har ditt på ditt rene.

Podcasten “Markedskanalen” er startet av Preben Sangvik og han jobber også med EasyEdit som er løsningen som brukes i videoen.

Hvordan øke salget med å gi de rette valgmulighetene?

Hva  kan du lære av en unge i TRASSALDER om hvordan du kan øke salget ved å gi de rette valgmulighetene?

Jeg hentet datteren min i barnehagen. Hun ville ikke holde meg i hånden på vei hjem, men det ville jeg fordi det er en del biltrafikk der. Da testet jeg ut en salgsteknikk som fungerte godt i møbelbransjen, og i alle bransjer jeg har jobbet i.

Hvordan gikk det? – Hør historien under her, og få også vite hvordan du kan bruke teknikken til å få flere som bestiller fra deg.

Sjekk også Markedsgruppa på nett

Vis merDu kan se mer på markedskanalen.no

1 2 3 6