Del 2: Seo analyse av 11,8 millioner Google-oppføringer 2020 – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Del 2: Seo analyse av 11,8 millioner Google-oppføringer 2020

Dette er en miniserie der jeg går igjennom de ulike funnene i det jeg regner som den største SEO analysen gjort i 2020. Brian Dean i Backlinko gjennomførte en SEO analyse av 11,8 millioner oppføringer i Google, og ut fra det har teamet gjort en del funn.

Du kan lese første del av min oppsummering av SEO analysen her.

Under følger punkt 5 til 8:

5) Spredning i innkommende linker er viktig

Det er en sammenheng mellom antall domener (nettadresser) man får linker inn fra og plassering i Google. Nå henger dette naturligvis sammen med at man gjerne får linker fra mange ulike nettsteder når man skal ha mange linker som konkludert over. Men det er også viktig å sørge for spredning. 

Dette er det jeg kaller fundamentale linker, og som er ett av punktene vi går igjennom når vi jobber med nye SEO klienter i mitt SEO byrå. Det du kan gjøre for å få grei spredning er å starte kontoer i LinkedIn, Facebook Page, Twitter og andre web 2.0 steder og linke til ditt nettsted. Hvis du får linker fra flere bloggløsninger så er det også godt for deg. Jo flere linker du får fra forskjellige seriøse nettsteder, jo bedre.

6) Meta-titler brukes aktivt blant topp 10 resultatene

De aller fleste Google resultatene har meta-titler som innholder søkefrasen de rangerer på.

Dette er ingen overraskelse, og samstemmer i stor grad med mine og andres tidligere og nåværende erfaringer. Riktig bruk av meta tittel er veldig viktig for rangering i Google. 

Det som er et interessant funn, tatt datamengden i betraktning er at det ikke var stor forskjell på om det var delvis eller eksakt bruk av søkefraser om en side lå på 10. eller 1. plass. Altså var det lite eller ingen forskjell på om skrev “Billig mobiltelefon for ungdommer” eller “En billig løsning for mobiltelefon” når man ønsker å rangere på “billig mobiltelefon”. 

Det er interessant, spesielt for meg som har eksperientert en del med delvis bruk av søkefraser. Gjerne også spredt søkefraser og søkeuttrykk over meta title, meta description og bruk av H1. Med gode resultater. 

Hvis du gjør søkemotoroptimalisering for din nettbutikk så bør du også legge inn variasjoner eller modifikasjoner av dine søkeord i meta-title og meta-description. For eksempel bruk ordet “anbefalt” eller “pris” for å rangere bedre når folk søker for eksempel “produktnavn” + “anbefalt” eller tilsvarende søkefraser. Start først med å sjekke ut hvilke modifikasjoner folk bruker når de søker etter de produktene du tilbyr.

7) Et nettsteds autoritet/ tyngde korrelerer svakt med plassering i Google

Dette er veldig interessant. Når det konkluderes med “korrelerer svakt” betyr det at det kan sees i sammenheng, og at det er sannsynliggjort at autoritet vil påvirke et nettsteds rangeringer på en mengde fraser innen temaet et nettsted er autoritet innen.

I udersøkelsen brukte de Ahrefs URL rating, som defineres slik:

Ahrefs er et avansert SEO analyse verktøy

Ahrefs URL Rating (UR) – en beregning som viser hvor sterk en tilbakekoblingsprofil for en mål-URL er på en skala fra 1 til 100. Generelt sett passerer hver side sin rangeringspoeng til alle sidene den lenker til.

Med andre ord måler den en sides (ikke nettstedets, men den enkelte sidens) autoritet. Det vil si “tyngden” av antall linker som kommer inn til denne siden. 

Det er viktig å ha i mente at dette ikke er en verdi som settes av Google, men det er et annet selskap som forsøker å finne ut hvordan verden ser ut gjennom Googles briller.

Min konklusjon er at det er verdt å linke inn til enkeltsider, og det er en av grunnene til at jeg har drevet med det siden jeg startet med SEO for 16 år siden. Men det er kjekt å få det bekreftet gjennom en slik massiv undersøkelse.

Hensikten er å få Google til å forstå at din side er en “autoritet” innen det den handler om. Når Google oppfatter ditt nettsted som en “leder” innen det du skriver om, så vil Google oftere vise frem ditt nettsted også på fraser som ikke en gang er skrevet på nettstedet.

8) Antall gjennomsnittlige ord på en side i topp 10 resultatene

Gjennomsnittlig inneholder en topp 10 plassering i Google 1447 ord. Det bekrefter igjen at “content is king” også når det kommer til mengde. Man bør skrive relativt mye innhold til de sidene som man virkelig ønsker skal rangere høyt i Google. 

Nå er det en sannhet med modifikasjoner som det heter. Jeg er sterk talsmann for at man må vurdere dette i fra søkeord til søkeord. Hvis de andre topp 10 resultatene på et spesifikt søkeord har maks 560 ord, så vil det være snodig at du må opp i 1447 ord for å kunne utkonkurrere dem. 

Dermed vil jeg si at du ikke må henge deg opp i hva som er gjennomsnittlig for 11,8 millioner resultater som nå er sjekket, men analysere din reelle konkurranse og gjøre vurderinger ut fra det. Selv om gjennomsnittet av de 11,8 millionene sider er så høyt, kan det være at gjennomsnittet i din bransje er 760 ord. Da bør du legge deg nærmere det, og heller justere opp etterhvert.

Det er også verdt å legge merke til at nettsider med lengre innhold gjerne har et større utvalg av søkeord på nettside. Dermed er det blant annet flere entities for Google å bruke, og ofte mye bedre innhold. Dette vil også påvirke nettsidens synlighet.

Dette er noe jeg er spesialist i, så ønsker du hjelp med SEO for ditt nettsted eller nettbutikk så ta kontakt på 90192708 eller på mitt nettsted Responspartner.no

Med vennlig hilsen Preben Sangvik

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.