webdesign – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tag Archive

Tag Archives for " webdesign "

Gratis: Kurs i å lage hjemmeside – og gjøre markedsføring

Ønsker du å ha en firmahjemmeside som gir deg flere besøkende og kunder? Det er egentlig ikke så vanskelig, men det er noen ting du må ha på plass for at hjemmesiden skal “fungere”. I over 14 år har vi levert hjemmesider til norske firma, og vi har gjort en del erfaringer.

Vi ønsker at flere skal få oppleve gleden av å lage hjemmesiden til sitt firma selv, og deretter vite hva de skal gjøre for å få flere kunder. Derfor lanserer vi nå et gratis kurs, der hvem som helst kan følge med og bygge sin hjemmeside. Kurset er lagt opp til at du kan lage din egen hjemmeside ved å kun bruke 4 timer i uken. Etter 3 uker vil din hjemmeside være på nett (dersom du følger kurset steg for steg), og de neste 3 ukene vil vi lære deg å markedsføre ditt firma på nett.

For å ha en levende dialog og kunne svare på spørsmål fortløpende har vi opprettet en egen Facebook-gruppe til kurset. Der kan du stille spørsmål underveis, og få hjelp av oss og andre flinke personer.

Første leksjon vil du finne inne i Facebook-gruppen til kurset. Meld deg inn i gruppen nå, så får du beskjed når kurset starter. (Første leksjon legges ut i februar)

Kurset tar for seg:

Basis:
1) Kjøpe domene
2) Sette opp hjemmesidekonto
3) Sette opp et webdesign
4) Sette opp struktur/ navigasjon
5) Sette inn innholdet, og gjøre hjemmesiden til din.

Få kunder:
1) Hvordan får flere kunder via Google
2) Hvordan få flere kunder via Facebook
3) Hvordan annonsere på Facebook
4) Hvordan automatisere

I tillegg går vi inn på hvordan du kan utforme din hjemmeside for å få flere til å respondere, og hvordan du kan få dine besøkende til å stole på deg. Dette er viktig for å få flere kunder.

Gå til http://hjemmesidekurs.no – og du vil bli tatt rett til Facebook-gruppen. Trykk på “Join” eller “Bli med”,og vi vil godkjenne deg. Fra du er godkjent medlem vil du ha tilgang til videoene, og kunne følge dem. Hvis du kan sette av ca 4 timer i uken, vil du ha komplett og live hjemmeside basert på EasyEdit-løsningen. Du kan velge en annen løsning å bygge med, men vi anbefaler å bruke den.

Er det virkelig gratis?

Ja, kurset er gratis. Du får også tilgang til å bruke EasyEdit-plattformen gratis i hele perioden der du bygger hjemmesiden din. Du kan selvsagt også bruke en annen løsning, men vi har ikke kapasitet til å svare på spørsmål om andre løsninger. Hvis du ønsker å ta i bruk din nye hjemmeside på EasyEdit så koster den kun 3300/ år + MVA. Du vil da ha norsk support, norsk redigeringsløsning – og du slipper å tenke på teknisk drift etc.

Hvem holder kurset?

Kurset holdes av Responspartner AS. Responspartner har holdt på med online markedsføring og salg siden starten av 2000-tallet, og er en sterk ekspertise innen søkemotoroptimalisering og webdesign.

 

Kurs: Hvordan lage hjemmeside – del 1

Nå har EasyEdit kjørt i gang med et kurs i hvordan lage hjemmeside selv. Her er første delen, og der går det gjennom steg for steg det å sette opp en hjemmesidekonto.

Fordelen med EasyEdit er at du slipper å tenke på alle tekniske ting som webhotell (serverplass), installering av software, konfigurasjoner, sikkerhet og backup. Du som ønsker å sette deg inn i minst mulig tekniske ting, kan få friheten til å slippe det. Du kan i stedet fokusere på det som er gøy.

Her viser hvordan du kan komme i gang med hjemmeside selv, på den enkle måten:

  1. Gå til http://www.easyedit.no/start
  2. Velg webdesign du vil ha som utgangspunkt
  3. Skriv inn et kontonavn, din epost og passord
  4. (frivillig) Skriv inn hjemmesidens navn og postadresse (besøksadresse)

Det gjør det hele mye enklere når du nå vil i gang med din egen firmahjemmeside.

Ønsker du derimot å ikke lage hjemmeside selv så kan du få hjelp av EasyEdit til å sette opp hjemmeside for deg.

Du kan også lese om gratis SEO kurs her

 

Så enkelt kan du lage webside for en forening

Før var det tidkrevende å komme i gang med et nettsted for en forening. Man måtte både sørge for å få et CMS som var lettbrukt, få satt det opp teknisk (installasjon) og deretter sette seg ned å skissere innhold – før man til slutt la det inn.

Nå er det mye enklere å komme i gang.

På EasyEdit kan du nå komme i gang ved å gjøre tre helt enkle ting:

  1. Velg et design
  2. Velg å sette inn eksempelinnhold (“Velforening”)
  3. Da er nettstedet klart til bruk, man må bare endre tekst og bilder så det passer din forening.

Til og med innmeldingsskjema er på plass. Dersom du ønsker å spørre om mer informasjon i skjemaet, så kan du det. Det er en del av en innebygget skjemabygger, så det er enkelt å utvide med flere felter.

Her er en introduksjon som ble lagt ut i går:

Dersom du har lyst til å prøve dette, så kan du teste uforpliktende og gratis på http://www.easyedit.no

 

Responsive design: Hvorfor?

Hva betyr utviklingen med flere smarttelefoner og nettbrett for deg? Betyr det bare at du endelig kan sitte i godstolen og uanstrengt surfe på nettet selv, eller betyr det mer?

Jeg er fast bestemt på at dette betyr mer: Det betyr forskjellen på hvordan folk ser din nettside – og dette må du ta hånd. Du bør vurdere å bytte til et responsivt design så snart som mulig.

Det sies at ca 50% av dem som surfer på nettet i dag enten bruker en mobil eller et nettbrett. 

Dette stemmer ikke helt med mine erfaringer fra webstatistikker jeg overvåker, men at tallet i dag er fra 20 – 40% stemmer ganske bra. I alle fall dersom vi går ut fra at de fleste som bruker nettbrett enten bruker iOS (iPad) eller Android operativsystem.

Det er også slik at det at et nettsted er mobilvennlig også påvirker rangering i Google. Per nå analyserer Google nettstedet eller nettbutikken og sjekker om den har “mobile first”-design. Hvis nettstedet viser seg å fungere bra på mobilen så vil det også rangere bedre i søkeresultatet for mobiler enn dersom det ikke fungerer godt på mobil. Grunnen er at Google ønsker å gi folk en positiv opplevelse. Så sørg for at nettstedet ditt er mobilvennlig.

Vg med visningsrekord på nettbrett

Til julen 2012 ble det solgt ca 100.000 nettbrett i Norge, de fleste som julegaver. Dette er tall som elektronikkbransjen gikk ut med i romjulen. Tallet hadde vært høyere hadde det ikke vært fordi butikkene gikk tomme for iPads. Dette medførte at VG den 25. desember hadde rekord i antall visninger på nettbrett. Deretter har det bare gått oppover. Nettbrett er kommet for å bli!

Derfor bør du velge responsivt design

Trenden var entydig i 2012, og fortsetter inn i 2013: Flere og flere bruker nettbrett og mobil når de surfer på nettet. Ikke bare når de leser nyheter, men også når de ser etter varer og tjenester.

En vag antydelse er at jeg kjøper ca 1/3 av alle ting online nå, via nettopp min iPhone. Noen ganger er det smertefritt og veldig enkelt, mens andre ganger er det ufattelig mye scrolling og zooming som må til. Slitsomt og av og til umulig.

Noen ganger må jeg gi opp å kjøpe. Ikke bare fordi det er slitsomt, men fordi det ikke går. Dette er tungvindt, og er i seg selv sterke tegn til hvorfor man burde kjøpe ny hjemmeside eller få endret designet på eksisterende nettside.

En observasjon

Forleden var jeg vitne til at en ny nettbutikk “gikk på lufta”.

Dette er en nettbutikk som primært henvender seg til damer, mest fra 25-45 års alderen vil jeg tro. På forhånd hadde nettbutikkeieren bygget opp en god krets på Facebook, og ved lansering av nettbutikken hadde de derfor god “trøkk” fra dag 1.

Det som overrasket meg mest der var antallet som brukte smarttelefon eller nettbrett, OG fordelingen av hvilke enheter som hadde flest sidevisninger (produktvisninger). I og med at antallet unike besøkende var så høyt som det var, så sier statistikk-teori at den er ganske statistisk signifikant. Altså at målingen vil kunne brukes som underlag for å trekke konklusjoner, i alle fall i begrenset grad.

Dette observerte jeg:


Mobile enheter stod for 38% av alle unike besøkende.

Dvs iPad, iPhone og Android-enheter.

Det er en betydelig del av totalen, og er absolutt verdt å notere seg.


Mer overraskende kanskje:

Mobile enheter stod for 39% av antall handlinger/ klikk. 

Dette er på en nettbutikk som er tilpasset til god visning på iPad/ nettbrett, og ok visning på telefoner.

Faktisk var det slik at de som brukte ordinær PC eller MAC hadde gjennomsnittlig ca 9,4 sidevisninger per besøk. På iPhone var dette ca 7,2 sidevisninger per besøk (forståelig i og med at det blir mye informasjon for en såpass liten skjerm), – mens det på iPad var over 16 sidevisninger per besøk.

Ut fra dette kan vi kanskje dra konklusjonen at de som bruker nettbrett har mer ro over seg til å surfe, har mer interesse av å surfe – eller rett og slett er et mer kjøpekraftig og interessert marked (for denne nettbutikken).

Nettbutikker uten versus med responsiv design

Jeg vil ikke påstå at jeg sitter med målinger fra veldig mange nettbutikker, men det som er entydig er at de nettbutikkene som har responsivt design også har vesentlig flere visninger (og salg) enn de nettbutikkene som ikke har slikt design.

Det samme gjelder ordinære hjemmesider.

Dette er ikke overraskende, men det er basert på fakta fra målinger (webstatistikk) – og dermed et godt grunnlag for å ta gode valg.

Bruk responsivt design

Samtlig statistikk jeg har sett underbygger det logiske: en nettbutikk eller en hjemmeside som har en tilpasset visning på mobile enheter vil prestere bedre: Det gir flere visninger og flere salg.

Mvh Preben