Responsive design: Hvorfor? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Responsive design: Hvorfor?

Hva betyr utviklingen med flere smarttelefoner og nettbrett for deg? Betyr det bare at du endelig kan sitte i godstolen og uanstrengt surfe på nettet selv, eller betyr det mer?

Jeg er fast bestemt på at dette betyr mer: Det betyr forskjellen på hvordan folk ser din nettside – og dette må du ta hånd. Du bør vurdere å bytte til et responsivt design så snart som mulig.

Det sies at ca 50% av dem som surfer på nettet i dag enten bruker en mobil eller et nettbrett. 

Dette stemmer ikke helt med mine erfaringer fra webstatistikker jeg overvåker, men at tallet i dag er fra 20 – 40% stemmer ganske bra. I alle fall dersom vi går ut fra at de fleste som bruker nettbrett enten bruker iOS (iPad) eller Android operativsystem.

Det er også slik at det at et nettsted er mobilvennlig også påvirker rangering i Google. Per nå analyserer Google nettstedet eller nettbutikken og sjekker om den har “mobile first”-design. Hvis nettstedet viser seg å fungere bra på mobilen så vil det også rangere bedre i søkeresultatet for mobiler enn dersom det ikke fungerer godt på mobil. Grunnen er at Google ønsker å gi folk en positiv opplevelse. Så sørg for at nettstedet ditt er mobilvennlig.

Vg med visningsrekord på nettbrett

Til julen 2012 ble det solgt ca 100.000 nettbrett i Norge, de fleste som julegaver. Dette er tall som elektronikkbransjen gikk ut med i romjulen. Tallet hadde vært høyere hadde det ikke vært fordi butikkene gikk tomme for iPads. Dette medførte at VG den 25. desember hadde rekord i antall visninger på nettbrett. Deretter har det bare gått oppover. Nettbrett er kommet for å bli!

Derfor bør du velge responsivt design

Trenden var entydig i 2012, og fortsetter inn i 2013: Flere og flere bruker nettbrett og mobil når de surfer på nettet. Ikke bare når de leser nyheter, men også når de ser etter varer og tjenester.

En vag antydelse er at jeg kjøper ca 1/3 av alle ting online nå, via nettopp min iPhone. Noen ganger er det smertefritt og veldig enkelt, mens andre ganger er det ufattelig mye scrolling og zooming som må til. Slitsomt og av og til umulig.

Noen ganger må jeg gi opp å kjøpe. Ikke bare fordi det er slitsomt, men fordi det ikke går. Dette er tungvindt, og er i seg selv sterke tegn til hvorfor man burde kjøpe ny hjemmeside eller få endret designet på eksisterende nettside.

En observasjon

Forleden var jeg vitne til at en ny nettbutikk “gikk på lufta”.

Dette er en nettbutikk som primært henvender seg til damer, mest fra 25-45 års alderen vil jeg tro. På forhånd hadde nettbutikkeieren bygget opp en god krets på Facebook, og ved lansering av nettbutikken hadde de derfor god “trøkk” fra dag 1.

Det som overrasket meg mest der var antallet som brukte smarttelefon eller nettbrett, OG fordelingen av hvilke enheter som hadde flest sidevisninger (produktvisninger). I og med at antallet unike besøkende var så høyt som det var, så sier statistikk-teori at den er ganske statistisk signifikant. Altså at målingen vil kunne brukes som underlag for å trekke konklusjoner, i alle fall i begrenset grad.

Dette observerte jeg:


Mobile enheter stod for 38% av alle unike besøkende.

Dvs iPad, iPhone og Android-enheter.

Det er en betydelig del av totalen, og er absolutt verdt å notere seg.


Mer overraskende kanskje:

Mobile enheter stod for 39% av antall handlinger/ klikk. 

Dette er på en nettbutikk som er tilpasset til god visning på iPad/ nettbrett, og ok visning på telefoner.

Faktisk var det slik at de som brukte ordinær PC eller MAC hadde gjennomsnittlig ca 9,4 sidevisninger per besøk. På iPhone var dette ca 7,2 sidevisninger per besøk (forståelig i og med at det blir mye informasjon for en såpass liten skjerm), – mens det på iPad var over 16 sidevisninger per besøk.

Ut fra dette kan vi kanskje dra konklusjonen at de som bruker nettbrett har mer ro over seg til å surfe, har mer interesse av å surfe – eller rett og slett er et mer kjøpekraftig og interessert marked (for denne nettbutikken).

Nettbutikker uten versus med responsiv design

Jeg vil ikke påstå at jeg sitter med målinger fra veldig mange nettbutikker, men det som er entydig er at de nettbutikkene som har responsivt design også har vesentlig flere visninger (og salg) enn de nettbutikkene som ikke har slikt design.

Det samme gjelder ordinære hjemmesider.

Dette er ikke overraskende, men det er basert på fakta fra målinger (webstatistikk) – og dermed et godt grunnlag for å ta gode valg.

Bruk responsivt design

Samtlig statistikk jeg har sett underbygger det logiske: en nettbutikk eller en hjemmeside som har en tilpasset visning på mobile enheter vil prestere bedre: Det gir flere visninger og flere salg.

Mvh Preben

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.