Driver du nettbutikk og har lyst på flere kunder? – Gjennom 13 års erfaring har vi sett at søkemotoroptimalisering hjelper nettbutikker å vokse. Den største nettbutikken av sitt slag i Norge ble bygget opp nettopp med god SEO i samspann med andre gode markedsføringsløsninger.
Det blir også penger av slikt. Vi har sett gang på gang at Google sender de beste kundene inn i nettbutikken. De som kommer fra søkemotoren fordi de leter etter noe spesifikt, er også motiverte til å kjøpe det spesifikke. De vil ha varen. Da er det bare om å gjøre at du klarer å fortelle kunden at den bør kjøpe hos deg.
Så hvordan kommer du i gang med søkemotoroptimalisering av din nettbutikk?
Siden 2004 har vi jobbet med mange ulike typer nettbutikker, og vi kjenner til at det kan være en utfordring å få gjort alt i alle. Men det er veldig lønnsomt å få til SEO for din nettbutikk!
Dersom du ønsker hjelp med noe av det over, så kontakt oss på telefon 45059000 eller hjelp@easyedit.no Vi har erfaring med Magento, OpenCart, osCommerce, WooCommerce, ZenCart og noen til.
For å drive markedsføring på nett effektivt bør du ha din egen hjemmeside – som du har full kontroll på. Mange kvier seg for å få hjemmeside fordi de tror det er dyrt eller veldig krevende. Det er det ikke lenger.
Har du lyst til å bygge en nettside, men er usikker på hvordan du skal gjøre det? Da bør du prøve EasyEdit.
Med EasyEdit kan du starte opp og drive din egen hjemmeside eller enkle nettbutikk, og vite at den ser bra ut på både PC og mobil.
Du kan prøve gratis og helt uten risiko. Det er helt uforpliktende å teste det ut. Det er først når du ønsker å ta hjemmesiden i bruk på en egen adresse du må betale, og da er det en fast pris. Ingen skjulte kostnader eller påslag.
EasyEdit er et online redigeringsverktøy som er bygget for å gjøre det lett for deg:
Velg grunndesign, velg startinnhold, og endre tekst, farger og bilder til ditt behov. Da er du ferdig.
Endring av tekst og bilder er veldig lett. Se her:
Som bruker av EasyEdit trenger du ikke tenke på webhotell, serverdrift, programvareoppdatering eller sikkerhet. Selv backup trenger du ikke tenke på. EasyEdit ordner alt for deg, og du kan har det moro med å sette opp innhold og tekster som du selv vil.
Du trenger ikke engang tenke på lagringsplass eller komprimering av bilder. Alt skjer automatisk.
Les mer om EasyEdit på http://www.easyedit.no
Facebook lanserte i går at de starter Facebook Shops. Det vil altså si at de lanserer nettbutikk-løsning som en del av Facebook og Instagram. Hvem som helst som har en Facebook Page til sin prganisasjon kan dermed starte en liten nettbutikk.
Planen er at denne etterhvert kan integreres i en større “utenfor Facebook” nettbutikk som f.eks Magento, Shopify eller WooCommerce. Man kan derfor slippe å forholde seg til flere handelssystemer dersom man allerede har en nettbutikk.
Jeg tror personlig at dette kan bli en greie som kan fungere for mange, men at det ikke vil konkurrere med deg som jobber aktivt med å markedsføre din nettbutikk. Når du gjør søkemotoroptimalisering for nettbutikken så er det for å treffe folk som aktivt søker etter dine produkter eller løsninger som dine produkter gir. Dette er jeg sikker på fremdeles er en kjempegod måte å øke trafikken på og få flere kjøpere inn i din nettbutikk.
Jeg er derfor sikker på at det å fremdeles ha sin hoved-nettbutikk utenfor Facebook vil være primærvalget. Ikke minst fordi man da er uavhengig av en plattform som er kjent for å bare stenge ned annonsekontoer uten forvarsel og grunn, og der det har vist seg særdeles vanskelig å bli hørt hvis dette har skjedd uten at man har forbrutt seg på Facebooks vilkår.
Jeg tror også at dem som finner en butikk på Facebook vil nok i større grad kjøpe på impuls, så derfor setter det en del føringer for hvilke typer produkter som vil ha suksess der. Blant annet tror jeg at typiske impulsvarer vil kunne slege godt, men varer som krever mye mer energi i avgjørelsen fremdeles vil selge best på egne løsninger. Blant annet fordi man slipper å bli avbrutt av den røde “du har fått ny melding” eller “noen har skrevet noe” som dukker opp øverst til høyre…
Dermed tror jeg at denne og de gamle nettbutikkløsningene kan eksistere godt side om side, og også at “Face-butikken” vil kunne brukes godt som initialt salg – og deretter følge opp kunder til å kjøpe dyrere varer som gir mer margin i hoved-nettbutikken. Litt som en ecom-funnel.
Mark Zuckerberg skrev denne posten i dag:
Her er hele posten oversatt til norsk:
“Jeg kunngjorde nettopp at vi lanserer Facebook Shops i dag – den grunnleggende ideen er at enhver liten bedrift enkelt kan starte en butikk for å selge ting direkte på tvers av appene våre. Hvis du besøker noens butikk, vil du kunne se historien til den lille bedriften, se de omtalte produktene deres og kjøpe dem i appene våre.
Jeg synes dette er spesielt viktig akkurat nå fordi så mange små bedrifter flytter online for å takle det økonomiske nedfallet fra Covid-19. Når folk får beskjed om å holde seg hjemme, har fysiske butikkplasser vanskelig for å holde seg åpne, og millioner av mennesker mister jobben. Jeg har personlig jobbet med teamene våre på Facebook Shops hver dag de siste par månedene, slik at vi kunne få fart på å lansere det til små bedrifter som kan bruke verktøy som dette nå.
Facebook-butikker er gratis og enkle å lage. Når du setter opp butikken din, vil den vises på Facebook- og Instagram-kontoene dine, og snart også på Messenger og WhatsApp. Butikker er en del av Facebook-miljøet og raske, noe som betyr at ikke mer app-bytte til en treg mobil nettleser der du må legge inn kredittkortet ditt på nytt når du trykker på et interessant produkt du ser i feeds. Vi jobber også med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics, slik at små bedrifter enkelt kan integreres i et sterkt, åpent økosystem av verktøy for å hjelpe dem med å administrere deres kundereise til ende-til-ende, og det er opp til virksomheten å bestemme hvilket integrasjonsnivå de ønsker.
På toppen av det bygger vi en rekke funksjoner på tvers av appene våre for å hjelpe folk med å oppdage ting fra små bedrifter som de kanskje vil kjøpe. Vi bygger en dedikert shopping-fane på Instagram og en destinasjon i Explore hvor du kan finne og kjøpe produkter du kanskje er interessert i. Vi lanserer snart nye Live shoppingfunksjoner på Facebook og Instagram, som lar deg handle på Live i sanntid.
Til slutt vil Shops i nær fremtid bruke AI og augmented reality tech (virtuell virkelighet) for å skape bedre handle opplevelser. Vi identifiserer og merker produkter automatisk i feeds slik at folk enkelt kan klikke seg gjennom for å kjøpe når de finner ting de liker. Små bedrifter vil også kunne tilpasse butikkene sine for først å vise produkter som er mest relevante for deg og bruke augmented reality for å la deg praktisk talt prøve på ting som solbriller, leppestift eller sminke for å se hvordan de kan se ut på deg før du kjøper, eller hva møbler kan se ut på rommet ditt.
Dette legger opp til noe ganske kraftig. Hvis du driver en liten bedrift eller tenker å starte en – til og med fra stuen din – har du nå en hel pakke verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å betjene mennesker. Du kan bygge ut din online tilstedeværelse på tvers av Facebook og Instagram. Du kan bruke Messenger og WhatsApp til å kommunisere med kundene dine. Du kan nå nye kunder gjennom annonsene våre. Og nå kan du også sette opp en komplett nettbutikkopplevelse med Facebook Shops. Alle disse verktøyene er åpne for forretninger, selv når din fysiske butikk ikke er. Forhåpentligvis bidrar dette til å lindre noe av presset som små bedrifter står overfor akkurat nå, og hjelper dem å forberede seg på en mer online fremtid. Jeg ser frem til å få butikker mer ut i verden.”
Så kan man like det eller ikke. Jeg er skeptisk til at Facebook prøver å putte hele livet vårt inn der, men ser også at det er muligheter som kommer av dette.
Personlig tror jeg at varer folk kjøper på impuls vil gjøre det godt i slike butikker, mens at varer som innebærer en del mental energi å velge vil gjøre det bedre i vanlige nettbutikker. Så det å bruke “lokketilbud” i Facebook nettbutikk, og deretter selge dem opp på større kjøp i egen nettbutikk vil være en interessant sak.
Det er også spennende å se om de kutter annonsekostnadene for integrerte nettbutikker, versus nettbutikker som sender kunder ut av Facebook-sfæren.
Uansett er det smart å fortsette med å markedsføre nettbutikk på vanlige måter, og bruke dette bare som et ekstra bein å stå på.
Ønsker du hjelp med å markedsføre din nettbutikk, eller gjennomføre god søkemotoroptimalisering så ta kontakt på telefon 90192708 eller preben@responspartner.no
Mvh
Preben Sangvik
Post opprinnelig skrevet på Responspartner.no
Utviklingen går én vei: I 2013 fortsatte det med knallvekst for netthandel. I løpet av året har vi nordmenn handlet for ca 17,6 milliarder kroner, og veldig jevnt fordelt mellom produkter og tjenester. Tallene er ferske og kommer fra Hovedorganisasjonen Virke.
Johanne Kjuus i Virke sier til VG at de ser en økende trend hvor det å handle på nett begynner å bli like vanlig som å handle i butikk. Dette mye fordi folk opplever at det er sikrere enn før både med tanke på kort-bruk og levering. Hun nevner også at det er blitt lettere å handle på nett, og kanskje også enklere enn i en fysisk butikk.
Dersom du tenker å starte en nettbutikk, kan du legge merke til at de områdene som har høyest omsetning på varer er data og datarelaterte varer, hjemme-elektronikk, hvitevarer og klær med tilbehør.
Utover dette er det ferie og reiser som dominerer.
Foreløpig er det menn som bruker mest penger på nett, og gjennomsnittlig handlet nordmenn for 1060 kr hver.
DNB opplyser at den samlede varehandlen (ikke tjenester) for deres kunder totalt økte med 29% fra 2012 til 2013. (Dette er tall fra DNB, og reflekterer ikke nødvendigvis den hele sannheten. Men jeg antar at dette stemmer godt med virkeligheten.)
Alt i alt er dette gode tall for deg som driver med nettbutikk, eller tenker å drive med nettbutikk. Legg også merke til at du som møter konkurranse fra utenlandske nettbutikker (især på varer av en verdi under kr 200,-) kan bruke salgsargumenter som “Trygt”, “Sikkert” og “Rask levering”. Dette er fremdeles viktig for nordmenn.
I lengre tid har vi utviklet og finpusset den nye søkemotoroptimaliserte nettbutikk løsningen – og de første pilotkundene er “live” med full trøkk.
Som ekspert innen søkemotoroptimalisering har jeg bygget inn mange flott funksjoner som virkelig kommer til sin rette i nettbutikken. Erfaringene er fantastiske!
Den første nettbutikken fikk i løpet av kort tid i overkant av hundre 1. side plasseringer i Google, som alle henter besøkende inn til nettbutikken fra Google.
Les mer på Responspartners side om EasyCart, og ta kontakt dersom du ønsker å vite mer om å lage nettbutikk med denne løsningen.
Mvh
Preben – Responspartner Norge AS