Nettbutikk-handel tar av – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Nettbutikk-handel tar av

Utviklingen går én vei: I 2013 fortsatte det med knallvekst for netthandel. I løpet av året har vi nordmenn handlet for ca 17,6 milliarder kroner, og veldig jevnt fordelt mellom produkter og tjenester. Tallene er ferske og kommer fra Hovedorganisasjonen Virke.

Johanne Kjuus i Virke sier til VG at de ser en økende trend hvor det å handle på nett begynner å bli like vanlig som å handle i butikk. Dette mye fordi folk opplever at det er sikrere enn før både med tanke på kort-bruk og levering. Hun nevner også at det er blitt lettere å handle på nett, og kanskje også enklere enn i en fysisk butikk.

Dersom du tenker å starte en nettbutikk, kan du legge merke til at de områdene som har høyest omsetning på varer er data og datarelaterte varer, hjemme-elektronikk, hvitevarer og klær med tilbehør.

Utover dette er det ferie og reiser som dominerer.

Foreløpig er det menn som bruker mest penger på nett, og gjennomsnittlig handlet nordmenn for 1060 kr hver.

DNB opplyser at den samlede varehandlen (ikke tjenester) for deres kunder totalt økte med 29% fra 2012 til 2013. (Dette er tall fra DNB, og reflekterer ikke nødvendigvis den hele sannheten. Men jeg antar at dette stemmer godt med virkeligheten.)

Alt i alt er dette gode tall for deg som driver med nettbutikk, eller tenker å drive med nettbutikk. Legg også merke til at du som møter konkurranse fra utenlandske nettbutikker (især på varer av en verdi under kr 200,-) kan bruke salgsargumenter som “Trygt”, “Sikkert” og “Rask levering”. Dette er fremdeles viktig for nordmenn.

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.