lage nettbutikk – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tag Archive

Tag Archives for " lage nettbutikk "

Lage hjemmeside selv

Ønsker du å ha en profesjonell nettside, men ikke har all verdens med økonomi? Det er gode grunner til å ha en hjemmeside: For det første er det veldig god markedsføring dersom den er satt opp på rett måte. I tillegg er det en knallgod mulighet til å få dine besøkende til å gjøre noe: Kjøpe, sende inn skjema etc.

Så hvorfor ikke lage hjemmeside selv? Det finnes veldig mange muligheter for deg, og du kan bruke Open Source løsninger som WordPress, Joomla, Drupal og tilsvarende. Men mange har forsøkt dette og “rotet seg bort” i tekniske finesser.

En løsning for deg kan være å bruke EasyEdit til å lage hjemmeside selv. Der kan du velge mellom mange ulike maler, mange ulike ferdige oppsett, og selv tilpasse med “dra og slipp” etterpå.

Steg #1: Velg et hjemmeside-design

Du kan velge mellom mange ferdige webdesign, og disse kan selvfølgelig tilpasses på mange måter etterpå. Du kan f.eks velge et webdesign som heter “advokat” og enkelt bruke det til en rørleggerbedrift. Designene kommer med ferdige forslag til oppsett, men de kan du selvfølgelig vrake for å gjøre med noe helt annet.

Steg #2: Sett opp hjemmeside-kontoen

For å kunne redigere på nett bør du ha en innlogging, og det er neste steg ut. Skriv inn ønsker kontonavn, din epoatadresse og ønsket passord. Sekunder etterpå får du spørsmål om hva hjemmesiden skal hete, og hvilken postadresse og telefonnummer som skal legges inn på hjemmesiden.

Steg #3: Begynn å redigere!

Dette er det morsomste. Her kan du redigere “rett i hjemmesiden”. Du kan hente inn forslag på innholdsstriper, elementer og hele sider.

Det er ennå ikke en fullgod video til å vise hvordan du kommer i gang, men her er en introduksjon av mulighetene:

Når du jobber med dette så husk å ha kunden i fokus: Du må hele tiden tenke at du skal få kunden til å gjøre noe. HVA ønsker du at kunden skal gjøre?

Det handler om salgspsykologi: tekst, bilder og video skal få din besøkende til å f.eks kjøpe noe i nettbutikken (ja, det er inkludert nettbutkkk i løsningen), få kunden til å abonnere på nyhetsbrevet, få kunden til å sende inn en forespørsel. Eller HVA ønsker du at din kunde skal gjøre?

Du kan også tenke på synlighet i Google (SEO). EasyEdit er lagt til rette for virkelig god synlighet i søkemotorene.

Sjekk ut EasyEdit.no og løsningen som tilbys der.

Lag en hjemmeside uten risiko!

For å drive markedsføring på nett effektivt bør du ha din egen hjemmeside – som du har full kontroll på. Mange kvier seg for å få hjemmeside fordi de tror det er dyrt eller veldig krevende. Det er det ikke lenger.

Har du lyst til å bygge en nettside, men er usikker på hvordan du skal gjøre det? Da bør du prøve EasyEdit.

Med EasyEdit kan du starte opp og drive din egen hjemmeside eller enkle nettbutikk, og vite at den ser bra ut på både PC og mobil.

Eksempel på en arkitekt-hjemmeside laget i EasyEdit.  Viser hvor pent det ser ut på mobil, nettbrett og PC.

Eksempel på en arkitekt-hjemmeside laget i EasyEdit. Viser hvor pent det ser ut på mobil, nettbrett og PC.

Du kan prøve gratis og helt uten risiko. Det er helt uforpliktende å teste det ut. Det er først når du ønsker å ta hjemmesiden i bruk på en egen adresse du må betale, og da er det en fast pris. Ingen skjulte kostnader eller påslag.

EasyEdit er et online redigeringsverktøy som er bygget for å gjøre det lett for deg:

Lett å komme i gang

Velg grunndesign, velg startinnhold, og endre tekst, farger og bilder til ditt behov. Da er du ferdig.

Endring av tekst og bilder er veldig lett. Se her:

Enkel å vedlikeholde

Som bruker av EasyEdit trenger du ikke tenke på webhotell, serverdrift, programvareoppdatering eller sikkerhet. Selv backup trenger du ikke tenke på. EasyEdit ordner alt for deg, og du kan har det moro med å sette opp innhold og tekster som du selv vil.

Du trenger ikke engang tenke på lagringsplass eller komprimering av bilder. Alt skjer automatisk.

Les mer om EasyEdit på http://www.easyedit.no

 

Facebook Shops: Nettbutikkløsning som en del av Facebook

Facebook lanserte i går at de starter Facebook Shops. Det vil altså si at de lanserer nettbutikk-løsning som en del av Facebook og Instagram. Hvem som helst som har en Facebook Page til sin prganisasjon kan dermed starte en liten nettbutikk.

Planen er at denne etterhvert kan integreres i en større “utenfor Facebook” nettbutikk som f.eks Magento, Shopify eller WooCommerce. Man kan derfor slippe å forholde seg til flere handelssystemer dersom man allerede har en nettbutikk. 

Jeg tror personlig at dette kan bli en greie som kan fungere for mange, men at det ikke vil konkurrere med deg som jobber aktivt med å markedsføre din nettbutikk. Når du gjør søkemotoroptimalisering for nettbutikken så er det for å treffe folk som aktivt søker etter dine produkter eller løsninger som dine produkter gir. Dette er jeg sikker på fremdeles er en kjempegod måte å øke trafikken på og få flere kjøpere inn i din nettbutikk.

Jeg er derfor sikker på at det å fremdeles ha sin hoved-nettbutikk utenfor Facebook vil være primærvalget. Ikke minst fordi man da er uavhengig av en plattform som er kjent for å bare stenge ned annonsekontoer uten forvarsel og grunn, og der det har vist seg særdeles vanskelig å bli hørt hvis dette har skjedd uten at man har forbrutt seg på Facebooks vilkår.

Jeg tror også at dem som finner en butikk på Facebook vil nok i større grad kjøpe på impuls, så derfor setter det en del føringer for hvilke typer produkter som vil ha suksess der. Blant annet tror jeg at typiske impulsvarer vil kunne slege godt, men varer som krever mye mer energi i avgjørelsen fremdeles vil selge best på egne løsninger. Blant annet fordi man slipper å bli avbrutt av den røde “du har fått ny melding” eller “noen har skrevet noe” som dukker opp øverst til høyre…

Dermed tror jeg at denne og de gamle nettbutikkløsningene kan eksistere godt side om side, og også at “Face-butikken” vil kunne brukes godt som initialt salg – og deretter følge opp kunder til å kjøpe dyrere varer som gir mer margin i hoved-nettbutikken. Litt som en ecom-funnel.

Mark Zuckerberg skrev denne posten i dag:

Facebook Shops Norge
Faksimile fra Facebook-grunnleggerens post.

Her er hele posten oversatt til norsk:

“Jeg kunngjorde nettopp at vi lanserer Facebook Shops i dag – den grunnleggende ideen er at enhver liten bedrift enkelt kan starte en butikk for å selge ting direkte på tvers av appene våre. Hvis du besøker noens butikk, vil du kunne se historien til den lille bedriften, se de omtalte produktene deres og kjøpe dem i appene våre.

Jeg synes dette er spesielt viktig akkurat nå fordi så mange små bedrifter flytter online for å takle det økonomiske nedfallet fra Covid-19. Når folk får beskjed om å holde seg hjemme, har fysiske butikkplasser vanskelig for å holde seg åpne, og millioner av mennesker mister jobben. Jeg har personlig jobbet med teamene våre på Facebook Shops hver dag de siste par månedene, slik at vi kunne få fart på å lansere det til små bedrifter som kan bruke verktøy som dette nå.

Facebook-butikker er gratis og enkle å lage. Når du setter opp butikken din, vil den vises på Facebook- og Instagram-kontoene dine, og snart også på Messenger og WhatsApp. Butikker er en del av Facebook-miljøet og raske, noe som betyr at ikke mer app-bytte til en treg mobil nettleser der du må legge inn kredittkortet ditt på nytt når du trykker på et interessant produkt du ser i feeds. Vi jobber også med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics, slik at små bedrifter enkelt kan integreres i et sterkt, åpent økosystem av verktøy for å hjelpe dem med å administrere deres kundereise til ende-til-ende, og det er opp til virksomheten å bestemme hvilket integrasjonsnivå de ønsker.

På toppen av det bygger vi en rekke funksjoner på tvers av appene våre for å hjelpe folk med å oppdage ting fra små bedrifter som de kanskje vil kjøpe. Vi bygger en dedikert shopping-fane på Instagram og en destinasjon i Explore hvor du kan finne og kjøpe produkter du kanskje er interessert i. Vi lanserer snart nye Live shoppingfunksjoner på Facebook og Instagram, som lar deg handle på Live i sanntid.

Til slutt vil Shops i nær fremtid bruke AI og augmented reality tech (virtuell virkelighet) for å skape bedre handle opplevelser. Vi identifiserer og merker produkter automatisk i feeds slik at folk enkelt kan klikke seg gjennom for å kjøpe når de finner ting de liker. Små bedrifter vil også kunne tilpasse butikkene sine for først å vise produkter som er mest relevante for deg og bruke augmented reality for å la deg praktisk talt prøve på ting som solbriller, leppestift eller sminke for å se hvordan de kan se ut på deg før du kjøper, eller hva møbler kan se ut på rommet ditt.

Dette legger opp til noe ganske kraftig. Hvis du driver en liten bedrift eller tenker å starte en – til og med fra stuen din – har du nå en hel pakke verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å betjene mennesker. Du kan bygge ut din online tilstedeværelse på tvers av Facebook og Instagram. Du kan bruke Messenger og WhatsApp til å kommunisere med kundene dine. Du kan nå nye kunder gjennom annonsene våre. Og nå kan du også sette opp en komplett nettbutikkopplevelse med Facebook Shops. Alle disse verktøyene er åpne for forretninger, selv når din fysiske butikk ikke er. Forhåpentligvis bidrar dette til å lindre noe av presset som små bedrifter står overfor akkurat nå, og hjelper dem å forberede seg på en mer online fremtid. Jeg ser frem til å få butikker mer ut i verden.”

Så kan man like det eller ikke. Jeg er skeptisk til at Facebook prøver å putte hele livet vårt inn der, men ser også at det er muligheter som kommer av dette. 

Personlig tror jeg at varer folk kjøper på impuls vil gjøre det godt i slike butikker, mens at varer som innebærer en del mental energi å velge vil gjøre det bedre i vanlige nettbutikker. Så det å bruke “lokketilbud” i Facebook nettbutikk, og deretter selge dem opp på større kjøp i egen nettbutikk vil være en interessant sak.

Det er også spennende å se om de kutter annonsekostnadene for integrerte nettbutikker, versus nettbutikker som sender kunder ut av Facebook-sfæren.

Uansett er det smart å fortsette med å markedsføre nettbutikk på vanlige måter, og bruke dette bare som et ekstra bein å stå på. 

Ønsker du hjelp med å markedsføre din nettbutikk, eller gjennomføre god søkemotoroptimalisering så ta kontakt på telefon 90192708 eller preben@responspartner.no

Mvh

Preben Sangvik

Post opprinnelig skrevet på Responspartner.no

Nettbutikk-handel tar av

Utviklingen går én vei: I 2013 fortsatte det med knallvekst for netthandel. I løpet av året har vi nordmenn handlet for ca 17,6 milliarder kroner, og veldig jevnt fordelt mellom produkter og tjenester. Tallene er ferske og kommer fra Hovedorganisasjonen Virke.

Johanne Kjuus i Virke sier til VG at de ser en økende trend hvor det å handle på nett begynner å bli like vanlig som å handle i butikk. Dette mye fordi folk opplever at det er sikrere enn før både med tanke på kort-bruk og levering. Hun nevner også at det er blitt lettere å handle på nett, og kanskje også enklere enn i en fysisk butikk.

Dersom du tenker å starte en nettbutikk, kan du legge merke til at de områdene som har høyest omsetning på varer er data og datarelaterte varer, hjemme-elektronikk, hvitevarer og klær med tilbehør.

Utover dette er det ferie og reiser som dominerer.

Foreløpig er det menn som bruker mest penger på nett, og gjennomsnittlig handlet nordmenn for 1060 kr hver.

DNB opplyser at den samlede varehandlen (ikke tjenester) for deres kunder totalt økte med 29% fra 2012 til 2013. (Dette er tall fra DNB, og reflekterer ikke nødvendigvis den hele sannheten. Men jeg antar at dette stemmer godt med virkeligheten.)

Alt i alt er dette gode tall for deg som driver med nettbutikk, eller tenker å drive med nettbutikk. Legg også merke til at du som møter konkurranse fra utenlandske nettbutikker (især på varer av en verdi under kr 200,-) kan bruke salgsargumenter som “Trygt”, “Sikkert” og “Rask levering”. Dette er fremdeles viktig for nordmenn.

 

Lage nettbutikk? Ny nettbutikkløsning

I lengre tid har vi utviklet og finpusset den nye søkemotoroptimaliserte nettbutikk løsningen – og de første pilotkundene er “live” med full trøkk.

Som ekspert innen søkemotoroptimalisering har jeg bygget inn mange flott funksjoner som virkelig kommer til sin rette i nettbutikken. Erfaringene er fantastiske!

Den første nettbutikken fikk i løpet av kort tid i overkant av hundre 1. side plasseringer i Google, som alle henter besøkende inn til nettbutikken fra Google.

Les mer på Responspartners side om EasyCart, og ta kontakt dersom du ønsker å vite mer om å lage nettbutikk med denne løsningen.

Mvh

Preben – Responspartner Norge AS

 

Les mer