Blogg – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Archive

Category Archives for "Blogg"

Gjøre SEO selv – eller leie inn et byrå?

Her tar jeg for meg om du bør gjøre SEO selv, eller leie inn et byrå. Svaret kan kanskje overraske deg…

Innledning: Internettmarkedsføring vokser veldig om dagen. Det er jo ikke rart med denne spesielle situasjonen vi befinner oss i med nedstengt land og at veldig mye av handelen nå går via nettbutikker.

Personlig tror jeg at dette kommer i stor grad til å forbli slik. Ikke nedstengningen av landet, og allerede nå ser vi oppmykning av situasjonen, men at folk blir ennå mer vant til netthandel. I en slik situasjon er det ikke nok for en virksomhet å bare ha et nettsted.

Det er VIKTIG at ditt nettstedet er synlig for brukerne og vises i søkeresultatene når brukere søker etter relaterte nøkkelord. Husk at så mange som 93% starter søk etter en vare på nettet. De går til Google og skriver inn hva enn de lurer på, og venter et svar på første siden i Google. Dette er en viktig markedsstrategi for de fleste bedrifter. 

Er ditt nettsted på side 2 eller lavere i Google så får du så og si ingen oppmerksomhet…

PROBLEMET er at du har konkurrenter. Og de selger konkurrerende produkter og tjenester til deg. Hvis dine kunder finner dem FØRST, ja så handler de sannsynligvis fra dem. Det er tapt inntekt for deg.

Så hvordan sørger du for at du blir lagt merke til – og får mer omsetning og salg?

LØSNINGEN på dette er å få din kundegruppe til å finne dine produkter eller tjenester FØRST. Det vil si at du må få din nettbutikk eller din hjemmeside plassert over dine konkurrenter i Google.no

Det er her søkemotoroptimalisering (SEO) kommer inn i bildet.

Hva er SEO?

Dette er altså SEO optimalisering av ditt nettsted, slik at Google finner ut at ditt nettsted er viktigere enn dine konkurrenters nettsteder. Den handler om å gjøre justeringer av ditt nettsted og innhold på ditt nettsted, slik at man endrer Googles oppfattelse av hvor viktig det er. I tillegg påvirkes Googles oppfattelse av delinger på sosiale medier og annen digital markedsføring du gjør.

Hvem bør gjøre søkemotoroptimaliseringen?

Flere og flere selskaper har tatt inn over seg at søkeoptimalisering er viktig.

Selv har jeg som rådgiver hjulpet mange selskaper, store som små, siden 2004. Allerede i 2004 hjalp jeg som SEO konsulent en liten “bed and breakfast” i Oslo til å ligge høyere enn de store hotellkjedene når folk søkte etter “overnatting Oslo” og liknende søkeuttrykk. Det lønte seg VELDIG for dem.

Og det er det som er hoved-drivkraften bak SEO: Det SKAL lønne seg for ditt firma!

Mitt inntrykk er at mange konsulenter er mer opptatt av at man skal rangere høyt i søkemotorene enn at det skal gi resultater. Jeg har selv vært det, for det blir av og til “et spiull”. Men nå som jeg har modnet som SEO rådgiver er jeg veldig opptatt av resultatene – på din bunnlinje. Det skal vises at du gjør søkemotoroptimalisering på riktig måte…

Når du nå står i valget på hvordan du skal gjennomføre søkemotoroptimalisering av ditt nettsted, så kan du velge å gjøre det selv – eller hente inn kompetanse utenfra.

Bruke egen ansatt, eller leie inn et byrå?

Du kan velge mellom å gjøre søkemotoroptimalisering internt, eller hente en spesialist utenfra

Er internt SEO bedre, eller bør du sette ut søkemotoroptimalisering til et byrå? Hva er fordeler og ulemper med å få SEO på nettstedet ditt gjort internt i forhold til outsourcing av SEO-behovene dine? Både internt SEO og outsourcing SEO har sine fordeler og ule arbeidmper. Hvert selskap må se på begge disse modellene og deretter bestemme ut fra deres behov.

Her er noen betraktninger og tips:

Fordeler med å optimalisere selv

1. En intern som arbeider med søkeoptimalisering vil kjenne virksomheten din godt, og dermed forstå nyansene i selskapet og dens utfordringer også. Det betyr mye å forstå mekanismene i et selskap, og vite hvilken trafikk som gir flest betalende kunder – og gjerne salg av de varene eller produktene som gir høyest overskudd.

2. Ved å gjøre optimaliseringen ved å bruke interne ressurser har du også full kontroll over strategiene og utførelsen av dem. Det kan du også gjøre til eksterne konsulenter, men da må du fullt ut stole på dem. Ved å bruke en intern person kan du også kontakte han/ henne umiddelbart for eventuelle endringer siden han/ hun sitter på samme kontor som de andre ansatte i selskapet.

3. Den interne SEO-eksperten jobber kun på nettstedet ditt og ikke på andre nettsteder. Dette betyr at eksperten kan gi full oppmerksomhet til nettstedet ditt og kan jobbe med å forbedre rangeringen på nettstedet ditt. I tillegg vet du at vedkommende ikke vil kunne ha blandede motivasjoner

4. Noen ganger er det billigere å gjøre endringene selv enn outsource til byråer. Samtidig er det en sannhet med modifikasjoner. For dårlig optimalisering er mye dyrere for firmaet enn god søkemotoroptimalisering som det betales for. I tillegg vil du måtte betale vedkommende 100% av tiden, mens en konsulent ofte vil kunne gjøre jobben på kortere tid på grunn av lang erfaring og gode verktøy.

Ulemper med å gjøre SEO internt

1. Søkemotoroptimalisering er et raskt skiftende felt. Algoritmene til søkemotorer fortsetter å endre seg. Google oppdaterer algoritmene sine mange ganger i året. Så man bør alltid være oppdatert på endringene. Ferdighetene endrer seg også. Hvis du bestemmer deg for å gjøre SEO for nettstedet ditt in-house, må du bruke tid og noen ofte penger for å lære deg de nye sidene ved synlighet i Google og holde deg oppdatert med endringene.

2. Det kan være tidkrevende hvis du må følge med på trendene i verden rundt deg og samtidig gjøre andre oppgaver i firmaer. Du må også ta hensyn til den generelle markedsføringen av nettstedet ditt, og gjerne tenke betalt annonsering samtidig som du gjør søkeoptimaliseringen. Det stjeler tid og fokus fra SEO-jobben, og ofte lider da resultatene på grunn av dette.

3. Arbeidet krever en rekke verktøy. Hvis du velger å gjøre dette internt, må du kjøpe disse verktøyene. Dette kan være veldig dyrt. Bare det å ha disse verktøyene er ikke nok. Du må også lære hvordan du bruker dem, noe som ytterligere kan ta mye av tiden din. En konsulent bruker de samme verktøyene fordelt på mange kunder, og dermed er kostnaden knyttet til verktøyene for ditt firma veldig liten

4. En annen ting som er veldig stor ulempe med egen ansatt til denne jobben er at du er “gift med han/ henne”. Det vil si det er veldig vanskelig å bli kvitt vedkommende dersom han/ hun egentlig ikke er noe god på jobben sin. Ved å leie inn en konsulent kan du enkelt bytte konsulent hvis du ikke ser ønskede resultater.

>>> TIPS: Hvis du ønsker å gjøre søkemotoroptimaliseringen selv så kan du nå leie inn en SEO rådgiver som forteller deg hva du bør gjøre. Da gjør du det timeskrevende selv, og sparer en del fakturerte timer på det. Samtidig får du gode resultater.

“Jeg kontaktet Preben fordi vi hadde et kritisk SEO-problem. Basert på hjelp og råd fra han, kom vi igjen fort opp på topp 5 på Google. Rådene hans var svært konkrete og lett for meg som ikke er dataekspert å forstå og gjøre noe med. Dessuten ga han oss nyttige tips også utover det vi spurte om.”
– Bjørn Løvland, daglig leder, Stiftelsen Tryggere – Januar 2020

Fordeler med å sette bort SEO til en ekspert eller et SEO byrå

1. Den største fordelen ved å outsource SEO-behovene dine til et byrå er at du får kompetansen til et helt team av SEO-eksperter som vil jobbe på nettstedet ditt. Siden det er et team som i stor grad bare jobber med SEO-prosjekter, vil de være oppdatert med de nyeste trendene i virksomheten, og derfor trenger du ikke bruke tid eller penger på å bli kjent med disse trendene.

Teamet vil lage SEO-strategier for din virksomhet og holde disse trendene i tankene. Dessuten vil de kunne dra veksel på erfaringer med mange andre klienter de har, og dermed gi deg mye raskere resultater.

2. SEO-byråer samarbeider med et stort antall kunder. Fordelen med dette er at de har erfaring med å jobbe med forskjellige typer virksomheter og forstår deres behov bedre. Dette brede perspektivet kan være en stor fordel for å få synlighet på nettet. I og med at søkemotoroptimalisering er en naturlig del av digital markedsføring, vil også dem som jobber med flere klienter kunne se hva som lønner seg for andre og hjelpe deg å gjøre det samme.

3. Hvis du setter ut SEO til et byrå, trenger du ikke bruke tid, krefter og penger på å ansette et internt SEO-team, trening og verktøy. Søkemotoroptimalisering er et veldig ressurskrevende område, og ved å hente inn en SEO ekspert vil du ha full oversikt over kostnadene dine.

4. Det outsourcede SEO-byrået vil ikke bli påvirket av presset fra andre aspekter ved markedsføring av virksomheten din og kan kun konsentrere seg om søkemotoroptimalisering på nettstedet ditt.

5. Outsourcing av søkemotoroptimalisering SEO betyr raskere utførelse av oppgaver siden du får et team av mennesker som jobber på nettstedet ditt i motsetning til en eller to interne eksperter. I tillegg til at hver enkelt er drillet på det de skal gjøre. Standardiserte måter å jobbe på sparer også mye tid, og resultater i lavere pris per resultat.

Ulemper med å sette ut SEO til et byrå

1. Outsourcing av SEO kan kreve at du noen ganger investerer litt mer penger enn du ville gjort hvis du skulle gjøre SEO på nettstedet ditt i egen regi. Nå er ikke det en ulempe dersom det gir deg bedre resultater i inntekter, og det gjør det ofte. Men velg da et byrå som er fokusert på at du skal få økt omsetning og ikke bare “bedre rangeringer”.

2. Hvis du setter ut søkemotoroptimalisering av nettstedet ditt til et byrå, vil de trenge å bli kjent med bedriften din og måten du jobber på. Dette tar gjerne litt tid, og krever gode rutiner i denne fasen. Dette vil kunne ta en stund til byrået blir vant til å jobbe med selskapet ditt, men er det gode rutiner og man har gode oppstartsprotokoller på plass så går det ganske raskt.

3. Siden byrået skal håndtere mer enn bare ditt nettsted så kan de ikke bruke 100% av sin tid og fokus på det. Dermed kan det være at byrået “glemmer” å bruke sin tilmåle tid på nettstedet, og dermed at du kan få dårligere resultater enn du ellers ville fått. Derfor er det svært viktig at du velger å samarbeide med et SEO byrå som er opptatt av å måle effekten av jobben de gjør.

4. Noen av SEO-byråene kan bruke billige verktøybaserte eller black hat SEO-teknikker for å få de resultatene de lover sine kunder. Velg derfor et byrå du stoler på at gjør legitim og god optimalisering an nettbutikken eller hjemmesiden din.

Konklusjon

Det handler om hvilke størrelser du har på budsjettet ditt, hvor mye intern tid du kan avsette til å optimalisere ditt nettsted – og også hvilken interesse du har for å lære deg ting selv. Det er veldig tidkrevende å sette seg inn i faget, og ofte også tidkrevende å utføre endringene. 

Hvis du har god tid og lite penger vil jeg anbefale å gjøre jobben selv, men eventuelt leie inn en SEO rådgiver. Har du derimot lite ledig tid og mulighet til å omdisponere budsjettet ditt vil jeg anbefale deg å sette bort det du kan sette bort. Da kan du fokusere på det som er din kjernevirksomhet, og heller tjene inn de pengene du bruker på en ekstern konsulent eller et byrå.

Ønsker du hjelp med SEO?

Går du med et ønske om å sette ut søkemotoroptimaliseringen av din nettbutikk eller hjemmeside til et firma du kan stole på? – Ta kontakt med meg direkte på telefon 90192708 eller preben@responsparter.no.

Vi har hjulpet med søkemotoroptimalisering i Oslo, Kristiansand, Stavanger og en rekke andre steder i Norge. Normalt jobber vi via skjermdeling, videokonferanse, epost og telefon – slik at du kan befinne deg hvor som helst i verden. Vi er godt vant til å jobbe med internasjonale partnere og kunder, og hjelper mange til å rangere høyt i Google ved relevante søk.

I 16 år har jeg hjulpet norske og utenlandske bedrifter med å lykkes i Google. Jeg drives av en intens glede av å hjelpe bedriftseiere i å oppnå gode resultater, og det har også resultert i at jeg i 2020 skrev en ganske stor sider bok for å hjelpe nettbutikk-eiere å lykkes med SEO, samt utviklet et engelsk kurs innen faget.

I tillegg til SEO kan jeg hjelpe deg med å gjøre nettstedet ditt mer selgende, slik at salget også øker. Mitt mål er alltid at du skal få økt omsetning og overskudd etter å ha hyret inn meg til å hjelpe deg.

Mvh Preben Sangvik

Innlegget er første gangen publisert på Responspartner.no som et SEO tips

Facebook Shops: Nettbutikkløsning som en del av Facebook

Facebook lanserte i går at de starter Facebook Shops. Det vil altså si at de lanserer nettbutikk-løsning som en del av Facebook og Instagram. Hvem som helst som har en Facebook Page til sin prganisasjon kan dermed starte en liten nettbutikk.

Planen er at denne etterhvert kan integreres i en større “utenfor Facebook” nettbutikk som f.eks Magento, Shopify eller WooCommerce. Man kan derfor slippe å forholde seg til flere handelssystemer dersom man allerede har en nettbutikk. 

Jeg tror personlig at dette kan bli en greie som kan fungere for mange, men at det ikke vil konkurrere med deg som jobber aktivt med å markedsføre din nettbutikk. Når du gjør søkemotoroptimalisering for nettbutikken så er det for å treffe folk som aktivt søker etter dine produkter eller løsninger som dine produkter gir. Dette er jeg sikker på fremdeles er en kjempegod måte å øke trafikken på og få flere kjøpere inn i din nettbutikk.

Jeg er derfor sikker på at det å fremdeles ha sin hoved-nettbutikk utenfor Facebook vil være primærvalget. Ikke minst fordi man da er uavhengig av en plattform som er kjent for å bare stenge ned annonsekontoer uten forvarsel og grunn, og der det har vist seg særdeles vanskelig å bli hørt hvis dette har skjedd uten at man har forbrutt seg på Facebooks vilkår.

Jeg tror også at dem som finner en butikk på Facebook vil nok i større grad kjøpe på impuls, så derfor setter det en del føringer for hvilke typer produkter som vil ha suksess der. Blant annet tror jeg at typiske impulsvarer vil kunne slege godt, men varer som krever mye mer energi i avgjørelsen fremdeles vil selge best på egne løsninger. Blant annet fordi man slipper å bli avbrutt av den røde “du har fått ny melding” eller “noen har skrevet noe” som dukker opp øverst til høyre…

Dermed tror jeg at denne og de gamle nettbutikkløsningene kan eksistere godt side om side, og også at “Face-butikken” vil kunne brukes godt som initialt salg – og deretter følge opp kunder til å kjøpe dyrere varer som gir mer margin i hoved-nettbutikken. Litt som en ecom-funnel.

Mark Zuckerberg skrev denne posten i dag:

Facebook Shops Norge
Faksimile fra Facebook-grunnleggerens post.

Her er hele posten oversatt til norsk:

“Jeg kunngjorde nettopp at vi lanserer Facebook Shops i dag – den grunnleggende ideen er at enhver liten bedrift enkelt kan starte en butikk for å selge ting direkte på tvers av appene våre. Hvis du besøker noens butikk, vil du kunne se historien til den lille bedriften, se de omtalte produktene deres og kjøpe dem i appene våre.

Jeg synes dette er spesielt viktig akkurat nå fordi så mange små bedrifter flytter online for å takle det økonomiske nedfallet fra Covid-19. Når folk får beskjed om å holde seg hjemme, har fysiske butikkplasser vanskelig for å holde seg åpne, og millioner av mennesker mister jobben. Jeg har personlig jobbet med teamene våre på Facebook Shops hver dag de siste par månedene, slik at vi kunne få fart på å lansere det til små bedrifter som kan bruke verktøy som dette nå.

Facebook-butikker er gratis og enkle å lage. Når du setter opp butikken din, vil den vises på Facebook- og Instagram-kontoene dine, og snart også på Messenger og WhatsApp. Butikker er en del av Facebook-miljøet og raske, noe som betyr at ikke mer app-bytte til en treg mobil nettleser der du må legge inn kredittkortet ditt på nytt når du trykker på et interessant produkt du ser i feeds. Vi jobber også med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics, slik at små bedrifter enkelt kan integreres i et sterkt, åpent økosystem av verktøy for å hjelpe dem med å administrere deres kundereise til ende-til-ende, og det er opp til virksomheten å bestemme hvilket integrasjonsnivå de ønsker.

På toppen av det bygger vi en rekke funksjoner på tvers av appene våre for å hjelpe folk med å oppdage ting fra små bedrifter som de kanskje vil kjøpe. Vi bygger en dedikert shopping-fane på Instagram og en destinasjon i Explore hvor du kan finne og kjøpe produkter du kanskje er interessert i. Vi lanserer snart nye Live shoppingfunksjoner på Facebook og Instagram, som lar deg handle på Live i sanntid.

Til slutt vil Shops i nær fremtid bruke AI og augmented reality tech (virtuell virkelighet) for å skape bedre handle opplevelser. Vi identifiserer og merker produkter automatisk i feeds slik at folk enkelt kan klikke seg gjennom for å kjøpe når de finner ting de liker. Små bedrifter vil også kunne tilpasse butikkene sine for først å vise produkter som er mest relevante for deg og bruke augmented reality for å la deg praktisk talt prøve på ting som solbriller, leppestift eller sminke for å se hvordan de kan se ut på deg før du kjøper, eller hva møbler kan se ut på rommet ditt.

Dette legger opp til noe ganske kraftig. Hvis du driver en liten bedrift eller tenker å starte en – til og med fra stuen din – har du nå en hel pakke verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å betjene mennesker. Du kan bygge ut din online tilstedeværelse på tvers av Facebook og Instagram. Du kan bruke Messenger og WhatsApp til å kommunisere med kundene dine. Du kan nå nye kunder gjennom annonsene våre. Og nå kan du også sette opp en komplett nettbutikkopplevelse med Facebook Shops. Alle disse verktøyene er åpne for forretninger, selv når din fysiske butikk ikke er. Forhåpentligvis bidrar dette til å lindre noe av presset som små bedrifter står overfor akkurat nå, og hjelper dem å forberede seg på en mer online fremtid. Jeg ser frem til å få butikker mer ut i verden.”

Så kan man like det eller ikke. Jeg er skeptisk til at Facebook prøver å putte hele livet vårt inn der, men ser også at det er muligheter som kommer av dette. 

Personlig tror jeg at varer folk kjøper på impuls vil gjøre det godt i slike butikker, mens at varer som innebærer en del mental energi å velge vil gjøre det bedre i vanlige nettbutikker. Så det å bruke “lokketilbud” i Facebook nettbutikk, og deretter selge dem opp på større kjøp i egen nettbutikk vil være en interessant sak.

Det er også spennende å se om de kutter annonsekostnadene for integrerte nettbutikker, versus nettbutikker som sender kunder ut av Facebook-sfæren.

Uansett er det smart å fortsette med å markedsføre nettbutikk på vanlige måter, og bruke dette bare som et ekstra bein å stå på. 

Ønsker du hjelp med å markedsføre din nettbutikk, eller gjennomføre god søkemotoroptimalisering så ta kontakt på telefon 90192708 eller preben@responspartner.no

Mvh

Preben Sangvik

Post opprinnelig skrevet på Responspartner.no

Hvordan øke salget med å gi de rette valgmulighetene?

Hva  kan du lære av en unge i TRASSALDER om hvordan du kan øke salget ved å gi de rette valgmulighetene?

Jeg hentet datteren min i barnehagen. Hun ville ikke holde meg i hånden på vei hjem, men det ville jeg fordi det er en del biltrafikk der. Da testet jeg ut en salgsteknikk som fungerte godt i møbelbransjen, og i alle bransjer jeg har jobbet i.

Hvordan gikk det? – Hør historien under her, og få også vite hvordan du kan bruke teknikken til å få flere som bestiller fra deg.

Sjekk også Markedsgruppa på nett

Vis merDu kan se mer på markedskanalen.no

Selg mer – ved å kutte fremmedordene på hjemmesiden

Visste du at bruk av fremmedord kan redusere salget ditt?

Veldig mange, meg selv inkludert, har lett for å bruke faguttrykk og fremmedord i tekstene på nettstedet. Noen ganger (jeg nevner i videoen når) så er det bra, men i de fleste tilfeller så dreper fremmedordene salget. Eller i alle fall stjeler salg fra deg.

Se videoen her, og jeg forteller deg hvorfor jeg begynte å tenke på det, og hva du kan gjøre med det:

Hvordan bevege din kunde til å kjøpe (fra deg)?

Man kan henge seg opp i annonser, søkemotoroptimalisering, kampanjer, rabatter med mer. Men det er ikke det som gir deg kundene du egentlig vil ha. Og heller ikke det som vil hjelpe deg å virkelig øke salget ditt.

Du ønsker folk som kjøper fra deg, fordi de VIL ha det du selger. Men hva får de til å egentlig ville ha det du selger?

Hvordan beveger du din kunde til å kjøpe – fra deg?

PS: Jeg har nå startet “Markedskanalen” på YouTube, der jeg ønsker å gi deg kunnskap og verktøy som hjelper deg å bygge ditt firma.  Følg meg på YouTube, og/ eller på Facebook-gruppen.

PPS: Du kan også laste ned “5 hemmeligheter som gir mer salg” fra Markedskanalen.no

 

1 2 3 21