Salg og konvertering – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Archive

Category Archives for "Salg og konvertering"

Facebook Shops: Nettbutikkløsning som en del av Facebook

Facebook lanserte i går at de starter Facebook Shops. Det vil altså si at de lanserer nettbutikk-løsning som en del av Facebook og Instagram. Hvem som helst som har en Facebook Page til sin prganisasjon kan dermed starte en liten nettbutikk.

Planen er at denne etterhvert kan integreres i en større “utenfor Facebook” nettbutikk som f.eks Magento, Shopify eller WooCommerce. Man kan derfor slippe å forholde seg til flere handelssystemer dersom man allerede har en nettbutikk. 

Jeg tror personlig at dette kan bli en greie som kan fungere for mange, men at det ikke vil konkurrere med deg som jobber aktivt med å markedsføre din nettbutikk. Når du gjør søkemotoroptimalisering for nettbutikken så er det for å treffe folk som aktivt søker etter dine produkter eller løsninger som dine produkter gir. Dette er jeg sikker på fremdeles er en kjempegod måte å øke trafikken på og få flere kjøpere inn i din nettbutikk.

Jeg er derfor sikker på at det å fremdeles ha sin hoved-nettbutikk utenfor Facebook vil være primærvalget. Ikke minst fordi man da er uavhengig av en plattform som er kjent for å bare stenge ned annonsekontoer uten forvarsel og grunn, og der det har vist seg særdeles vanskelig å bli hørt hvis dette har skjedd uten at man har forbrutt seg på Facebooks vilkår.

Jeg tror også at dem som finner en butikk på Facebook vil nok i større grad kjøpe på impuls, så derfor setter det en del føringer for hvilke typer produkter som vil ha suksess der. Blant annet tror jeg at typiske impulsvarer vil kunne slege godt, men varer som krever mye mer energi i avgjørelsen fremdeles vil selge best på egne løsninger. Blant annet fordi man slipper å bli avbrutt av den røde “du har fått ny melding” eller “noen har skrevet noe” som dukker opp øverst til høyre…

Dermed tror jeg at denne og de gamle nettbutikkløsningene kan eksistere godt side om side, og også at “Face-butikken” vil kunne brukes godt som initialt salg – og deretter følge opp kunder til å kjøpe dyrere varer som gir mer margin i hoved-nettbutikken. Litt som en ecom-funnel.

Mark Zuckerberg skrev denne posten i dag:

Facebook Shops Norge
Faksimile fra Facebook-grunnleggerens post.

Her er hele posten oversatt til norsk:

“Jeg kunngjorde nettopp at vi lanserer Facebook Shops i dag – den grunnleggende ideen er at enhver liten bedrift enkelt kan starte en butikk for å selge ting direkte på tvers av appene våre. Hvis du besøker noens butikk, vil du kunne se historien til den lille bedriften, se de omtalte produktene deres og kjøpe dem i appene våre.

Jeg synes dette er spesielt viktig akkurat nå fordi så mange små bedrifter flytter online for å takle det økonomiske nedfallet fra Covid-19. Når folk får beskjed om å holde seg hjemme, har fysiske butikkplasser vanskelig for å holde seg åpne, og millioner av mennesker mister jobben. Jeg har personlig jobbet med teamene våre på Facebook Shops hver dag de siste par månedene, slik at vi kunne få fart på å lansere det til små bedrifter som kan bruke verktøy som dette nå.

Facebook-butikker er gratis og enkle å lage. Når du setter opp butikken din, vil den vises på Facebook- og Instagram-kontoene dine, og snart også på Messenger og WhatsApp. Butikker er en del av Facebook-miljøet og raske, noe som betyr at ikke mer app-bytte til en treg mobil nettleser der du må legge inn kredittkortet ditt på nytt når du trykker på et interessant produkt du ser i feeds. Vi jobber også med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics, slik at små bedrifter enkelt kan integreres i et sterkt, åpent økosystem av verktøy for å hjelpe dem med å administrere deres kundereise til ende-til-ende, og det er opp til virksomheten å bestemme hvilket integrasjonsnivå de ønsker.

På toppen av det bygger vi en rekke funksjoner på tvers av appene våre for å hjelpe folk med å oppdage ting fra små bedrifter som de kanskje vil kjøpe. Vi bygger en dedikert shopping-fane på Instagram og en destinasjon i Explore hvor du kan finne og kjøpe produkter du kanskje er interessert i. Vi lanserer snart nye Live shoppingfunksjoner på Facebook og Instagram, som lar deg handle på Live i sanntid.

Til slutt vil Shops i nær fremtid bruke AI og augmented reality tech (virtuell virkelighet) for å skape bedre handle opplevelser. Vi identifiserer og merker produkter automatisk i feeds slik at folk enkelt kan klikke seg gjennom for å kjøpe når de finner ting de liker. Små bedrifter vil også kunne tilpasse butikkene sine for først å vise produkter som er mest relevante for deg og bruke augmented reality for å la deg praktisk talt prøve på ting som solbriller, leppestift eller sminke for å se hvordan de kan se ut på deg før du kjøper, eller hva møbler kan se ut på rommet ditt.

Dette legger opp til noe ganske kraftig. Hvis du driver en liten bedrift eller tenker å starte en – til og med fra stuen din – har du nå en hel pakke verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å betjene mennesker. Du kan bygge ut din online tilstedeværelse på tvers av Facebook og Instagram. Du kan bruke Messenger og WhatsApp til å kommunisere med kundene dine. Du kan nå nye kunder gjennom annonsene våre. Og nå kan du også sette opp en komplett nettbutikkopplevelse med Facebook Shops. Alle disse verktøyene er åpne for forretninger, selv når din fysiske butikk ikke er. Forhåpentligvis bidrar dette til å lindre noe av presset som små bedrifter står overfor akkurat nå, og hjelper dem å forberede seg på en mer online fremtid. Jeg ser frem til å få butikker mer ut i verden.”

Så kan man like det eller ikke. Jeg er skeptisk til at Facebook prøver å putte hele livet vårt inn der, men ser også at det er muligheter som kommer av dette. 

Personlig tror jeg at varer folk kjøper på impuls vil gjøre det godt i slike butikker, mens at varer som innebærer en del mental energi å velge vil gjøre det bedre i vanlige nettbutikker. Så det å bruke “lokketilbud” i Facebook nettbutikk, og deretter selge dem opp på større kjøp i egen nettbutikk vil være en interessant sak.

Det er også spennende å se om de kutter annonsekostnadene for integrerte nettbutikker, versus nettbutikker som sender kunder ut av Facebook-sfæren.

Uansett er det smart å fortsette med å markedsføre nettbutikk på vanlige måter, og bruke dette bare som et ekstra bein å stå på. 

Ønsker du hjelp med å markedsføre din nettbutikk, eller gjennomføre god søkemotoroptimalisering så ta kontakt på telefon 90192708 eller preben@responspartner.no

Mvh

Preben Sangvik

Post opprinnelig skrevet på Responspartner.no

Selg mer – ved å kutte fremmedordene på hjemmesiden

Visste du at bruk av fremmedord kan redusere salget ditt?

Veldig mange, meg selv inkludert, har lett for å bruke faguttrykk og fremmedord i tekstene på nettstedet. Noen ganger (jeg nevner i videoen når) så er det bra, men i de fleste tilfeller så dreper fremmedordene salget. Eller i alle fall stjeler salg fra deg.

Se videoen her, og jeg forteller deg hvorfor jeg begynte å tenke på det, og hva du kan gjøre med det:

Hvordan bevege din kunde til å kjøpe (fra deg)?

Man kan henge seg opp i annonser, søkemotoroptimalisering, kampanjer, rabatter med mer. Men det er ikke det som gir deg kundene du egentlig vil ha. Og heller ikke det som vil hjelpe deg å virkelig øke salget ditt.

Du ønsker folk som kjøper fra deg, fordi de VIL ha det du selger. Men hva får de til å egentlig ville ha det du selger?

Hvordan beveger du din kunde til å kjøpe – fra deg?

PS: Jeg har nå startet “Markedskanalen” på YouTube, der jeg ønsker å gi deg kunnskap og verktøy som hjelper deg å bygge ditt firma.  Følg meg på YouTube, og/ eller på Facebook-gruppen.

PPS: Du kan også laste ned “5 hemmeligheter som gir mer salg” fra Markedskanalen.no

 

Kraften i anbefalinger (Norsk hudpleie selskap)

Alle vil selge mer. Men hvordan gjør man det? Det er ikke alltid man vil bare ha flere besøkende, men flere salg til dem som er innom butikken. Fysisk, eller på nett.

Du må ikke bare fokusere på trafikk, men også på konvertering. Hva hadde skjedd dersom du kan doble salget ditt med den nåværende trafikken, og deretter kan betale mer for å øke trafikken din? Ser du at det er ren vinning?

Økning av salget kan virke litt utopi. Men det er ikke det. Jeg har sett at salget økte med 5-gangen bare ved å gjøre endringer på bestillingsflyten. (Det skal jeg ikke skrive mer om nå, men ville bare nevne muligheten for deg.)

Ofte er det fokus på salgstekst, der du må prøve å selge til kunden. Det er vel og bra, men noen ganger overser man noe annet som er viktig: Nettopp hva andre sier til din kunde…

Det noen andre sier om deg er viktigere enn hva du selv sier. Hvis du sier til Mona at “Jeg er flink til å kjøre bil”, så oppleves det fort som selvskryt. Altså noe negativt. Mona vil ofte tenke at du kanskje ikke er så flink som du tror…

Men hvis jeg sier til Mona at du er flink til å kjøre bil, da vil hun mest sannsynligvis tenke at du faktisk er flink til å kjøre bil. I hvert fall dersom hun tenker at jeg er flink til det også.

Slik er det i alle kjøp og salg også.

Bruker du det aktivt?

Her er et godt reelt eksempel på hvordan du kan gjøre det selv:

I det siste har jeg fulgt med på hva Marina Miracle gjør: De er veldig flinke til å bruke andres anbefalinger i markedsføringen. Ikke på en ufin måte, men på en veldig smart måte. Da blir markedsføringen veldig effektiv.

Marina Miracle driver med hudpleie. Dvs. hudpleieprodukter. Norskprodusert, økologisk og naturlig. Slike produkter er veldig personlige. Man får egne erfaringer, og noen har veldig dårlig erfaringer med produkter (fra andre produsenter). For å kunne stå ut i mengden har de valgt å bruke uttalelser fra kundene sine. I og med at Marina Miracle profilerer seg med ren hudpleie så betyr det mye hva andre sier om dem.

Så de bruker det aktivt i markedsføringen. Fordi de ber kundene (som har kjøpt produkter) om å vurdere huspleieproduktene. Eksempelvis kan du se på deres side for ansiktsmaske mange av uttalelsene fra kundene.

Uttalelser som:

“Veldig god lukt og konsistens, og trakk seg godt inn i huden. Huden ble silkemyk etterpå.”

og

“Fantastisk Shea Hydration Mask Shea Hydration Mask er nydelig, i allefall for min tørre vinterhud. Jeg påførte denne på nyrenset hud og lot den være på natten over. Helt fantastisk!”

er jo direkte selgende – og fulle av skryt! Hadde de skrevet det selv i salgsteksten så hadde man tenkt at det var selvskryt, men det er ikke det. Og det er nettopp det at det er en part som ikke får fordeler av å anbefale produktet som gjør at anbefalingen blir så kraftfull.

Jeg vet at jeg har kjøpt produkter bare på grunn av anbefaling fra folk jeg stoler på. Slik tror jeg kanskje du er også.

Stemmer det?

Ser du hvor overbevisende en tredjepersons uttalelse kan være? Det er grunnen til at vi anbefaler å bruke dem mye, ofte og “overalt”.

Men de har ikke bare uttalelser fra privatpersoner. De har levert gode nok produkter til at de er anbefalt av uhildete profesjonelle aktører. The Beauty Shortlist kårer de beste hudpleieproduktene globalt, og i 2018 valgte de nettopp Marina Miracle til “The editor’s choice”. I tillegg er de nettopp blitt premiert til “Årets produkt” av “Organic Beauty Awards” i Sverige.

Dette har de selvsagt fortalt sine kunder og besøkende, og dét er smart!

Det virker som de har sin egen “following” også. Morsomt når folk lager unboxing videoer av produktene:

Så hvordan kan du få flere kundeuttalelser?

Nr 1: Du må spørre etter dem!

Folk skriver sjeldent tilbake for å si at de er veldig fornøyd med et produkt. Mange tenker at de vil gjøre det, men de gjør det ikke, Det har jeg gjort selv også. Jeg har vært kjempefornøyd, men ikke skrevet tilbake.

Derfor må du be din kunde om tilbakemelding. Personlig liker jeg å be om “en ekte tilbakemelding”. Jeg prøver ikke bare å “fiske” etter gode uttalelser, men også prøve å plukke opp eventuelle situasjoner der en kunde er misfornøyd – og jeg kan gjøre det bedre for dem.

Etter at vi begynte å spørre etter uttalelser så har vi fått mange flere enn før. De aller fleste er kjempefornøyde, og de huker også av for at vi kan bruke uttalelsene på våre hjemmesider.

så:

Nr 2: Lag et skjema som kunden kan bruke

Har du noen gang hatt “skrivesperre”? Det har jeg. Jeg vil så gjere skrive noe, men finner ikke helt ut hva jeg skal skrive. Da er det godt med hjelpespørsmål.

Vi lager gjerne et skjema med noen enkle “Ja/ nei”-spørsmål, og noen åpne spørsmål. Det gir oss mange gode svar, og også de svarene vi vil ha.

Blant annet spør vi:

  • Vil du anbefale andre å bli kunde av oss? (Ja/ Nei)
  • Evt hvorfor?
  • Vil du gi oss en uttalelse?
    Skriv gjerne en uttalelse vi kan bruke på våre nettsider:
  • Så spør vi om tillatelse til å bruke uttalelsen:
    Huk av for hva vi kan angi ved siden av uttalelsen: (Fornavn, etternavn, firmanavn, nettadresse)

På 4-5 minutter kan kunden skrive en kundeuttalelse til oss, og også helt ufarlig ber vi om tillatelse til at vi kan bruke den. Og det fungerer.

Så nå kan du sette et mål: Lag et skjema for å be om tilbakemelding fra kunder, og legg det på en side på ditt nettsted. Deretter kan du inkludere link i din epostsignatur, på sider som kun dine kunder ser – eller gjøre noe annet kreativt.

Lykke til med bruk av kundeuttalelser!

 

Gratis: Kurs i å lage hjemmeside – og gjøre markedsføring

Ønsker du å ha en firmahjemmeside som gir deg flere besøkende og kunder? Det er egentlig ikke så vanskelig, men det er noen ting du må ha på plass for at hjemmesiden skal “fungere”. I over 14 år har vi levert hjemmesider til norske firma, og vi har gjort en del erfaringer.

Vi ønsker at flere skal få oppleve gleden av å lage hjemmesiden til sitt firma selv, og deretter vite hva de skal gjøre for å få flere kunder. Derfor lanserer vi nå et gratis kurs, der hvem som helst kan følge med og bygge sin hjemmeside. Kurset er lagt opp til at du kan lage din egen hjemmeside ved å kun bruke 4 timer i uken. Etter 3 uker vil din hjemmeside være på nett (dersom du følger kurset steg for steg), og de neste 3 ukene vil vi lære deg å markedsføre ditt firma på nett.

For å ha en levende dialog og kunne svare på spørsmål fortløpende har vi opprettet en egen Facebook-gruppe til kurset. Der kan du stille spørsmål underveis, og få hjelp av oss og andre flinke personer.

Første leksjon vil du finne inne i Facebook-gruppen til kurset. Meld deg inn i gruppen nå, så får du beskjed når kurset starter. (Første leksjon legges ut i februar)

Kurset tar for seg:

Basis:
1) Kjøpe domene
2) Sette opp hjemmesidekonto
3) Sette opp et webdesign
4) Sette opp struktur/ navigasjon
5) Sette inn innholdet, og gjøre hjemmesiden til din.

Få kunder:
1) Hvordan får flere kunder via Google
2) Hvordan få flere kunder via Facebook
3) Hvordan annonsere på Facebook
4) Hvordan automatisere

I tillegg går vi inn på hvordan du kan utforme din hjemmeside for å få flere til å respondere, og hvordan du kan få dine besøkende til å stole på deg. Dette er viktig for å få flere kunder.

Gå til http://hjemmesidekurs.no – og du vil bli tatt rett til Facebook-gruppen. Trykk på “Join” eller “Bli med”,og vi vil godkjenne deg. Fra du er godkjent medlem vil du ha tilgang til videoene, og kunne følge dem. Hvis du kan sette av ca 4 timer i uken, vil du ha komplett og live hjemmeside basert på EasyEdit-løsningen. Du kan velge en annen løsning å bygge med, men vi anbefaler å bruke den.

Er det virkelig gratis?

Ja, kurset er gratis. Du får også tilgang til å bruke EasyEdit-plattformen gratis i hele perioden der du bygger hjemmesiden din. Du kan selvsagt også bruke en annen løsning, men vi har ikke kapasitet til å svare på spørsmål om andre løsninger. Hvis du ønsker å ta i bruk din nye hjemmeside på EasyEdit så koster den kun 3300/ år + MVA. Du vil da ha norsk support, norsk redigeringsløsning – og du slipper å tenke på teknisk drift etc.

Hvem holder kurset?

Kurset holdes av Responspartner AS. Responspartner har holdt på med online markedsføring og salg siden starten av 2000-tallet, og er en sterk ekspertise innen søkemotoroptimalisering og webdesign.

 

1 2 3