Salg og konvertering – Side 2 – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Archive

Category Archives for "Salg og konvertering"

Søkemotoroptimalisering for nettbutikker

søkemotoroptimalisering av nettbutikkDriver du nettbutikk og har lyst på flere kunder? – Gjennom 13 års erfaring har vi sett at søkemotoroptimalisering hjelper nettbutikker å vokse. Den største nettbutikken av sitt slag i Norge ble bygget opp nettopp med god SEO i samspann med andre gode markedsføringsløsninger.

Det blir også penger av slikt. Vi har sett gang på gang at Google sender de beste kundene inn i nettbutikken. De som kommer fra søkemotoren fordi de leter etter noe spesifikt, er også motiverte til å kjøpe det spesifikke. De vil ha varen. Da er det bare om å gjøre at du klarer å fortelle kunden at den bør kjøpe hos deg.

Så hvordan kommer du i gang med søkemotoroptimalisering av din nettbutikk?

  1. Meta-informasjon
    Du er nødt til å ha meta-informasjonen på plass. Med det menes minimum meta-title og meta-description. Ikke bare på produkter, men også på kategorier.
  2. Open Graph
    Du bør ha Open Graph på plass. Dette er i og for seg ikke direkte SEO, men veldig indirekte. For det gir mer trafikk fra Facebook og slike steder, og påvirker hvordan Google ser på ditt nettsted.
  3. Gode tekster.
    Både for mennesker og maskiner. Teksten bør være lett å lese for mennesker, samtidig som du gir Google (maskinen) det den vil ha mtp. bruk av ord og uttrykk.
  4. Engasjement
    Nettbutikken bør invitere folk til å klikke rundt. I det minste være på nettbutikken i 1 minutt. På den måten reduserer du bounce rate, og Google synes bedre om din nettbutikk enn ellers.
  5. Sosialt engsjement
    Du bør jobbe for at din nettbutikk blir omtalt i sosiale medier, og “likt” og “delt”. Engasjementet forteller Google at din nettbutikk er relevant og attraktiv.
  6. Linker
    Linker inn til ditt nettsted forteller Google at din nettbutikk er viktig.

Siden 2004 har vi jobbet med mange ulike typer nettbutikker, og vi kjenner til at det kan være en utfordring å få gjort alt i alle. Men det er veldig lønnsomt å få til SEO for din nettbutikk!
Dersom du ønsker hjelp med noe av det over, så kontakt oss på telefon 45059000 eller hjelp@easyedit.no Vi har erfaring med Magento, OpenCart, osCommerce, WooCommerce, ZenCart og noen til.

Facebook Shops: Nettbutikkløsning som en del av Facebook

Facebook lanserte i går at de starter Facebook Shops. Det vil altså si at de lanserer nettbutikk-løsning som en del av Facebook og Instagram. Hvem som helst som har en Facebook Page til sin prganisasjon kan dermed starte en liten nettbutikk.

Planen er at denne etterhvert kan integreres i en større “utenfor Facebook” nettbutikk som f.eks Magento, Shopify eller WooCommerce. Man kan derfor slippe å forholde seg til flere handelssystemer dersom man allerede har en nettbutikk. 

Jeg tror personlig at dette kan bli en greie som kan fungere for mange, men at det ikke vil konkurrere med deg som jobber aktivt med å markedsføre din nettbutikk. Når du gjør søkemotoroptimalisering for nettbutikken så er det for å treffe folk som aktivt søker etter dine produkter eller løsninger som dine produkter gir. Dette er jeg sikker på fremdeles er en kjempegod måte å øke trafikken på og få flere kjøpere inn i din nettbutikk.

Jeg er derfor sikker på at det å fremdeles ha sin hoved-nettbutikk utenfor Facebook vil være primærvalget. Ikke minst fordi man da er uavhengig av en plattform som er kjent for å bare stenge ned annonsekontoer uten forvarsel og grunn, og der det har vist seg særdeles vanskelig å bli hørt hvis dette har skjedd uten at man har forbrutt seg på Facebooks vilkår.

Jeg tror også at dem som finner en butikk på Facebook vil nok i større grad kjøpe på impuls, så derfor setter det en del føringer for hvilke typer produkter som vil ha suksess der. Blant annet tror jeg at typiske impulsvarer vil kunne slege godt, men varer som krever mye mer energi i avgjørelsen fremdeles vil selge best på egne løsninger. Blant annet fordi man slipper å bli avbrutt av den røde “du har fått ny melding” eller “noen har skrevet noe” som dukker opp øverst til høyre…

Dermed tror jeg at denne og de gamle nettbutikkløsningene kan eksistere godt side om side, og også at “Face-butikken” vil kunne brukes godt som initialt salg – og deretter følge opp kunder til å kjøpe dyrere varer som gir mer margin i hoved-nettbutikken. Litt som en ecom-funnel.

Mark Zuckerberg skrev denne posten i dag:

Facebook Shops Norge
Faksimile fra Facebook-grunnleggerens post.

Her er hele posten oversatt til norsk:

“Jeg kunngjorde nettopp at vi lanserer Facebook Shops i dag – den grunnleggende ideen er at enhver liten bedrift enkelt kan starte en butikk for å selge ting direkte på tvers av appene våre. Hvis du besøker noens butikk, vil du kunne se historien til den lille bedriften, se de omtalte produktene deres og kjøpe dem i appene våre.

Jeg synes dette er spesielt viktig akkurat nå fordi så mange små bedrifter flytter online for å takle det økonomiske nedfallet fra Covid-19. Når folk får beskjed om å holde seg hjemme, har fysiske butikkplasser vanskelig for å holde seg åpne, og millioner av mennesker mister jobben. Jeg har personlig jobbet med teamene våre på Facebook Shops hver dag de siste par månedene, slik at vi kunne få fart på å lansere det til små bedrifter som kan bruke verktøy som dette nå.

Facebook-butikker er gratis og enkle å lage. Når du setter opp butikken din, vil den vises på Facebook- og Instagram-kontoene dine, og snart også på Messenger og WhatsApp. Butikker er en del av Facebook-miljøet og raske, noe som betyr at ikke mer app-bytte til en treg mobil nettleser der du må legge inn kredittkortet ditt på nytt når du trykker på et interessant produkt du ser i feeds. Vi jobber også med partnere som Shopify, BigCommerce, WooCommerce, Channel Advisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube og Feedonomics, slik at små bedrifter enkelt kan integreres i et sterkt, åpent økosystem av verktøy for å hjelpe dem med å administrere deres kundereise til ende-til-ende, og det er opp til virksomheten å bestemme hvilket integrasjonsnivå de ønsker.

På toppen av det bygger vi en rekke funksjoner på tvers av appene våre for å hjelpe folk med å oppdage ting fra små bedrifter som de kanskje vil kjøpe. Vi bygger en dedikert shopping-fane på Instagram og en destinasjon i Explore hvor du kan finne og kjøpe produkter du kanskje er interessert i. Vi lanserer snart nye Live shoppingfunksjoner på Facebook og Instagram, som lar deg handle på Live i sanntid.

Til slutt vil Shops i nær fremtid bruke AI og augmented reality tech (virtuell virkelighet) for å skape bedre handle opplevelser. Vi identifiserer og merker produkter automatisk i feeds slik at folk enkelt kan klikke seg gjennom for å kjøpe når de finner ting de liker. Små bedrifter vil også kunne tilpasse butikkene sine for først å vise produkter som er mest relevante for deg og bruke augmented reality for å la deg praktisk talt prøve på ting som solbriller, leppestift eller sminke for å se hvordan de kan se ut på deg før du kjøper, eller hva møbler kan se ut på rommet ditt.

Dette legger opp til noe ganske kraftig. Hvis du driver en liten bedrift eller tenker å starte en – til og med fra stuen din – har du nå en hel pakke verktøy tilgjengelig som kan hjelpe deg med å betjene mennesker. Du kan bygge ut din online tilstedeværelse på tvers av Facebook og Instagram. Du kan bruke Messenger og WhatsApp til å kommunisere med kundene dine. Du kan nå nye kunder gjennom annonsene våre. Og nå kan du også sette opp en komplett nettbutikkopplevelse med Facebook Shops. Alle disse verktøyene er åpne for forretninger, selv når din fysiske butikk ikke er. Forhåpentligvis bidrar dette til å lindre noe av presset som små bedrifter står overfor akkurat nå, og hjelper dem å forberede seg på en mer online fremtid. Jeg ser frem til å få butikker mer ut i verden.”

Så kan man like det eller ikke. Jeg er skeptisk til at Facebook prøver å putte hele livet vårt inn der, men ser også at det er muligheter som kommer av dette. 

Personlig tror jeg at varer folk kjøper på impuls vil gjøre det godt i slike butikker, mens at varer som innebærer en del mental energi å velge vil gjøre det bedre i vanlige nettbutikker. Så det å bruke “lokketilbud” i Facebook nettbutikk, og deretter selge dem opp på større kjøp i egen nettbutikk vil være en interessant sak.

Det er også spennende å se om de kutter annonsekostnadene for integrerte nettbutikker, versus nettbutikker som sender kunder ut av Facebook-sfæren.

Uansett er det smart å fortsette med å markedsføre nettbutikk på vanlige måter, og bruke dette bare som et ekstra bein å stå på. 

Ønsker du hjelp med å markedsføre din nettbutikk, eller gjennomføre god søkemotoroptimalisering så ta kontakt på telefon 90192708 eller preben@responspartner.no

Mvh

Preben Sangvik

Post opprinnelig skrevet på Responspartner.no

Gratis: Kurs i å lage hjemmeside – og gjøre markedsføring

Ønsker du å ha en firmahjemmeside som gir deg flere besøkende og kunder? Det er egentlig ikke så vanskelig, men det er noen ting du må ha på plass for at hjemmesiden skal “fungere”. I over 14 år har vi levert hjemmesider til norske firma, og vi har gjort en del erfaringer.

Vi ønsker at flere skal få oppleve gleden av å lage hjemmesiden til sitt firma selv, og deretter vite hva de skal gjøre for å få flere kunder. Derfor lanserer vi nå et gratis kurs, der hvem som helst kan følge med og bygge sin hjemmeside. Kurset er lagt opp til at du kan lage din egen hjemmeside ved å kun bruke 4 timer i uken. Etter 3 uker vil din hjemmeside være på nett (dersom du følger kurset steg for steg), og de neste 3 ukene vil vi lære deg å markedsføre ditt firma på nett.

For å ha en levende dialog og kunne svare på spørsmål fortløpende har vi opprettet en egen Facebook-gruppe til kurset. Der kan du stille spørsmål underveis, og få hjelp av oss og andre flinke personer.

Første leksjon vil du finne inne i Facebook-gruppen til kurset. Meld deg inn i gruppen nå, så får du beskjed når kurset starter. (Første leksjon legges ut i februar)

Kurset tar for seg:

Basis:
1) Kjøpe domene
2) Sette opp hjemmesidekonto
3) Sette opp et webdesign
4) Sette opp struktur/ navigasjon
5) Sette inn innholdet, og gjøre hjemmesiden til din.

Få kunder:
1) Hvordan får flere kunder via Google
2) Hvordan få flere kunder via Facebook
3) Hvordan annonsere på Facebook
4) Hvordan automatisere

I tillegg går vi inn på hvordan du kan utforme din hjemmeside for å få flere til å respondere, og hvordan du kan få dine besøkende til å stole på deg. Dette er viktig for å få flere kunder.

Gå til http://hjemmesidekurs.no – og du vil bli tatt rett til Facebook-gruppen. Trykk på “Join” eller “Bli med”,og vi vil godkjenne deg. Fra du er godkjent medlem vil du ha tilgang til videoene, og kunne følge dem. Hvis du kan sette av ca 4 timer i uken, vil du ha komplett og live hjemmeside basert på EasyEdit-løsningen. Du kan velge en annen løsning å bygge med, men vi anbefaler å bruke den.

Er det virkelig gratis?

Ja, kurset er gratis. Du får også tilgang til å bruke EasyEdit-plattformen gratis i hele perioden der du bygger hjemmesiden din. Du kan selvsagt også bruke en annen løsning, men vi har ikke kapasitet til å svare på spørsmål om andre løsninger. Hvis du ønsker å ta i bruk din nye hjemmeside på EasyEdit så koster den kun 3300/ år + MVA. Du vil da ha norsk support, norsk redigeringsløsning – og du slipper å tenke på teknisk drift etc.

Hvem holder kurset?

Kurset holdes av Responspartner AS. Responspartner har holdt på med online markedsføring og salg siden starten av 2000-tallet, og er en sterk ekspertise innen søkemotoroptimalisering og webdesign.

 

Søkemotoroptimalisering som gir nye kunder

søkemotoroptimalisering-seo-eksempelDet er ingen bombe, men god søkemotoroptimalisering øker tilflyten av besøkende. Men ikke bare besøkende, men motiverte kjøpere. I alle fall om du klarer å søkeoptimalisere for fraser som brukes av “sultne” kunder. Gjort riktig er SEO (forkortelsen til søkemotoroptimalisering) en effektiv markedsføring.

Det handler ikke alltid om tusenvis av nye besøkende. Det handler om å få tak i den rette personen. Det handler om å komme tidlig inn i kjøpsprosessen. Personer som har søkt på en frase som stort sett kun brukes av kjøpslystne kunder, har mye høyere konverteringsrate enn en person som har søkt helt generelt. F.eks vil en kjøpslysten kunde søke “Adidas S2344 pris” for å få opp de beste prisene på den skoen. (Jeg bare fant på den skoen) Det er basic salspsykologi.

>>> Se info om GRATIS SEO KURS

Dette er veldig viktig mtp SEO.

La oss ta et eksempel med “Stian”. La oss kalle ham det. Han sitter hjemme og har lyst på å kjøpe seg en ny forsterker. Stian kjenner ikke så mye til forsterkere, men synes lyden er litt spak. Han søker etter “forsterker til hjemmekino” og finner et forum. I forumet skriver de om “surroundforsterker”, og litt om det. Men det er en gammel artikkel. Så han går til google.no igjen.

Denne gangen søker han “anbefalt surroundforsterker” og får opp en del treff. mye gammelt. han forsøker igjen: “anbefalt surroundforsterker 2018” og får opp et søkeresultat som er spennende. Han titter fort over siden og klikker på oppføring nr 2. Annonsene bryr han seg ingenting om.

Han fant “surroundspesialisten”. Hvorfor? Jo, for de visste at folk søker slik. De hadde nemlig en søkeordsanalyse om hva deres kundegruppe faktisk søker etter. Derfor hadde de laget en side for dette. Det er ikke tusenvis av nye kunder pga den frasen, men det kommer nye kunder. Så det lønner seg.

Og det er poenget: Det lønner seg. Det har en positiv Return on Investment. Man går i pluss. Og man har deretter muligheten til å selge den samme kunden nye produkter. Som dyre høyttalerkabler, ny Blueray-spiller med mer.

PS: Når du først får kunden inn på ditt nettsted som følge av god SEO, så må ditt nettsted være selgende. Lurer du på hvordan du lager et selgende nettsted så sjekk her.

God søkemotoroptimalisering handler om å vite hvilke fraser man bør rangere i topp 10 på, hvordan man skal gjøre det, og deretter gjøre det. Det er tidkrevende, men gjort riktig så gir det svært effektiv markedsføring som du kan nyte godt av lenge.

Nå kan du få tilbud av Responspartner på SEO. Der kan du også lese mer om hva god synlighet i Google kan gi deg. Ikke bare direkte trafikk, men også merkevarebygging som vil kunne bygge din business større.

3 tips til en bedre hjemmeside for firma

Kjøp og salg handler om tillit, og rett tilbud til rett tid. Dette er viktig for å få ønsket respons fra din hjemmeside. Ikke bare fra en nettbutikk, men også fra en hjemmeside

Husk at all ønsket respons er viktig for deg: Påmelding på nyhetsbrevet, påmelding til et kurs, respons på et blogginnlegg – eller bestilling av et produkt. En annen type ønsket respons er at noen fyller ut skjemaet “Be om et møte”, eller annen type responsskjema.

På EasyEdit har jeg nå skrevet et innlegg som heter “3 tips til en bedre firmahjemmeside”. Der kan du lese om hvordan du kan be om respons, samt 2 praktiske forslag til hvordan du kan bygge tillit.

Les saken på EasyEdit.no