7 fordeler ved å ha eget affiliateprogram – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

7 fordeler ved å ha eget affiliateprogram

7 fordeler ved eget affiliate program

Jeg nevnte sist at «alle» de store gjør det: De markedsfører seg via partnere, og vi kaller det affiliates markedsføring. Hva er så fordelene ved denne strategien?

Du, som produktskaper og butikkeier, er interessert i å tjene mest mulig på kortest mulig tid, men også tjene godt langsiktig. – Derfor bør du vurdere affiliates markedsføring, selv om du må dele inntekten med partnere:

1) Din sikkerhet: No Cure – No Pay

En av de beste tingene med å ha affiliates markedsførere som selger et produkt for deg er at du ikke trenger å betale noe hvis de ikke skaper inntekter for deg først. Du betaler kun for ytelse.

For deg betyr det ingenting om du har 5 eller 1000 affiliater, for du betaler absolutt ingenting før salget er gjort og du har pengene på konto. Dette er sikker inntjening i praksis.

2) Du får en «stor salgsavdeling» som pusher dine produkter

Affiliates markedsførerne er dine salgspartnere: Du kan konsentere deg om å utvikle nye produkter – og andre konsentrerer seg om salget. Tilsammen er dere et team, og fungerer det godt vil alle parter tjene gode penger.

Hvis du pleier en god relasjon med dine affiliates, vil de også komme med innspill på hva du bør forandre i salgsprosessen for at du skal oppleve økt konvertering – og alle blir glade. Igjen er det profitt som er viktig.

3) Du får økt rekkevidde – Du «treffer» flere potensielle kunder

En affiliates markedsfører vil alltid jobbe med å få flest mulig kvalifiserte kjøpere inn på din hjemmeside, og derfor leter de alltid etter nye markedsgrupper. Dette betyr at de kontinuerlig øker «din» rekkevidde – og du treffer langt flere potensielle kunder med ditt budskal enn om du skulle gjort alt sammen alene.

4) Styrk din merkevare

Som nevnt vil affiliate markedsførerne bruke alle tenklige midler for å få folk inn på din hjemmeside. Dét betyr at det vil dukke opp artikler «overalt», pressemeldinger, annonser i Google og andre steder, effektiv bruk av web 2.0 sider med videre.

Du vil få omtale i blogger, på andre nettsider og i epostnyhetsbrev til ulike affiliates.

Dermed vil folk «se ditt produkt» uansett hvor de snur og vender seg, og blir minnet om ditt produkt = merkevarebygging.

5) Langsiktig vekst

Selv om affiliates gjerne kan gi et rush av bestillinger ved produktlanseringer, vil affiliatesmarkedsføring ofte gi langsiktig vekst. Dette fordi mange av nettsidene, bloggene med videre vil ligge indeksert i Google i lang tid.

I tillegg kan (og bør) du bygge gode relasjoner til dine affiliates: Gi dem verktøy, svar på spørsmål, yt ekstra service, betal dem i henhold til avtalen med videre. Da vil de ikke bare være med på den ene lanseringen, men også når du lanserer nye produkter.

Dermed vil du oppleve langsiktig vekst – og at det er moro på jobb.

6) Frihet til å gjøre det du er flink på og bruke tiden din der

Når du har etablert et sterkt affiliatesprogram med et nettverk som fungerer bra, kan du konsentrere deg om å lage flere produkter. Andre kan i større grad konsentrere seg om markedsføringen, og du kan ta hånd om fremtiden.

7) Hjelp andre i gang, mens du tjener penger

Business handler om relasjoner, og det er positivt å hjelpe andre opp og frem så lenge de ikke blir direkte konkurrenter av deg.

Ved å ha mange affiliates og hjelpe dem til å selge bra, vil du hjelpe dem til å oppnå sine drømmer mens du tjener penger underveis. De slipper å lage egne produkter eller håndtere salg og kundestøtte, mens du får «gratis» arbeidskraft og bygger et stort nettverk.

Dette er 7 store fordeler ved å ha eget affiliates program. Dersom du har nettbutikk eller selger på andre måter via internett i dag, så bør du vurdere å ta i bruk affiliatesprogram.

Kommentér under, og still gjerne spørsmål.

Mvh
Preben

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.