Del 3: Hvorfor affiliate markedsføring?

Affiliate markedsføring er nettverksmarkedsføring

Amazon.com gjør det. Dell gjør det. De fleste «store» gjør det. – Hvorfor?

De fleste er interessert i å tjene mest mulig penger på internett, og der er affiliate markedsføring er nøkkel. Både for deg som er flink på å skape trafikk til nettsider, og for deg som selger produkter og tjenester. – Her forklarer jeg hvorfor:

Affil iate markedsføring er når en produkteier lar andre markedsførere og selge produktet sitt for en provisjon av salget. Dette er med andre ord en partnermodell der man skaper et vinn-vinn samarbeid.

Eksempel:
Hvis du har laget et infoprodukt (ebok, online video eller tilsvarende) og selger dette for kr 149,- og du  tilbyr dine affiliates 50% i provisjon – vil dine partnere (affiliates) få utbetalt kr 74,50 for hvert produkt de selger for deg.  (Jeg tar ikke hensyn til moms i mine eksempler.)

En affiliate  (markedsfører) vil ikke tjene penger dersom det ikke blir salg. Hvis du sammenlikner med vanlig (offline) business så vil en affiliate være en som kun jobber på 100% provisjonslønn og ikke fastlønn.

Til gjengjeld kan en affiliate markedsfører tjene mye penger hvis han/ hun lykkes – og det er det en del som gjør…

Hvorfor kan det lønne seg med affiliateprogram for produkteieren?

Det kan være vanskelig å forstå at det kan lønne seg å gi andre f.eks. 50% eller mer i provisjon for å selge produktet ditt – når du kan selge det selv for 100% fortjeneste. Men det finnes noen gode grunner:

Hovedgrunnen:
Kundepotensialet er mye større: Når du har tilknyttet deg mange affiliates vil disse normalt sett være kreative med å «treffe flest mulig», og de har sine egne nettverk. Kort fortalt har du ikke sjanse til å påvirke så mange mennesker selv.

Tenk på det slik:
La oss si at du har jobbet en stund og har 2000 kontakter/ tidligere kunder på en epostliste. Og at du har mulighet til å bruke kun 10 affiliater med tilsvarende størrelse på epostlisten sin.

Ved 1% konverteringsrate (1 av 100 kjøper) kan du selge 20 enheter av produktet ditt til din egen epostliste/ nettverk. Dvs at du vil tjene kr 149 * 20 = 2980,-

Eller du kan bruke dine affiliater som vil oppleve samme konverteringsrate, og du oppnår kr 10*20*149/2= 14900,- i fortjeneste.


Det betyr at du vil tjene 5 ganger mer på samme tid!

Dette er bare én av mange markedsføringsstrategier:

 

Vær imidlertidig klar over at markedsføring til eksisisterende kontakter bare er én av mange markedsføringsstrategier en affiliate vil benytte. I dag vil affiliater også benytte artikkelmarkedsføring, sette opp Web 2.0 nettsider (f.eks Squidoo, Twitter, Facebook), benytte forummarkedsføring, opprette blogger og andre nettsteder – samt bruke PPC (Google AdWords blant annet).

Du, som produkteier, får plutselig ditt produkt vist «overalt» – og det uten å betale en eneste krone før du har faktiske salg (lav risiko). Du hadde aldri rukket å gjøre alt dette selv…

Dersom du selger engelskspråklige informasjonsprodukter:

(digitale produkter) er Clickbank en av de beste stedene å starte. Det er lav oppstartskostnad, og de håndterer bestillinger, refusjoner, betaling av affiliatene og holder oversikt. I tillegg har du ca 100.000 affiliater som ønsker å finne nye produkter å markedsføre…

Et annet alternativ er PayDotCom, og der kan du sette opp ditt første produkt gratis. Dette er ganske likt Clickbank, men betaling av affiliates er ditt ansvar.

Dersom du har nettbutikk:

Det finnes alternativer som kan koples mot de fleste nettbutikker, og som holder orden på dine affiliates.

Dersom du vil holde full kontroll selv,

kan du benytte smarte handelsløsninger som håndterer det meste for deg. På engelsk finnes det flere løsninger, blant annet 1ShoppingCart, men på norsk finnes det lite.

Jeg holder på med å få utviklet en løsning som håndterer det meste man trenger, for eget bruk. Men jeg vil sannsynligvis lansere dette som en tjeneste flere kan ta del i – må bare testes først.

Jeg håper dette får opp øynene dine for hva affiliates markedsføring er, og hvordan du som butikk-/ produkteier kan komme i gang.

>>>>    Spørsmål og kommentarer kan stilles under 🙂   <<<<

Mvh
Preben

 

Preben O. Sangvik
 

Preben jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene. Se Responspartner.no for mer.