Slik tjener du penger på artikkel markedsføring – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Slik tjener du penger på artikkel markedsføring

Artikkel markedsføring

Det er penger i artikkel markedsføring: Men hvordan kan du lykkes med dette? – Vi har samlet sammen gode tips til deg som vil bruke artikkel markedsføring som en del av din suksess-strategi.

Gratis besøkende til din nettside er bra! – Gratis besøkende som gir deg penger er mye bedre!

Mange fokuserer kun på å få linker inn til sine salgssider (søkemotoroptimalisering), slik at man får bedre plassering i Google. Men artiklene er i seg selv veldig viktige – og kan gi deg vesentlig bedre inntjening hvis skrevet «riktig».

Slik får du økt lønnsomheten til selve artiklene:

Se artikkel markedsføring fra leserens perspektiv:
Hvorfor har noen funnet din artikkel og åpnet den? Hvordan kan du skrive artiklen slik at vedkommende klikker på linken til ditt nettsted – og kjøper det du selger?

Slik vi vil at markedsførings-prosessen skal se ut:

  1. Leseren ser en artikkeltittel som interesserer ham (enten på en artikkel side eller i Google)
  2. Han åpner artikkelen, og begynner å lese.
  3. Han leser helt til slutten.
  4. Han klikker på linken fordi han ønsker å vite mer.
  5. Leseren kommer så på nettstedet ditt, liker det, og melder seg på nyhetsbrevet ditt og/ eller kjøper det du selger.

 

Husk at du er ute etter leserens penger, og førsteprioriteten er å få leseren til å legge igjen penger hos deg. (Alternativt melde seg på nyhetsbrevet ditt slik at du kan selge til vedkommende senere.)

Hva er viktigst for å oppnå salg?

Jeg mener da isolert sett gjennom artikkel markedsføringen:

Tittelen er alt

Dersom tittelen ikke fanger oppmerksomheten, så vil leseren definitivt ikke lese artikkelen din – og du vil miste salget.

Tittelen må tilby dem noe: Hva betyr artiklen for dem: Kan den løse leserens problemer?

Tittelen bør også vekke nysgjerrighet:
«Slik sover du godt hele natten»
«Den største tabben nybakte foreldre gjør»
«3 måter å tjene 500 kr ekstra per uke»
«Slik tjener du penger på artikkel markedsføring»

Andre nysgjerrighetsskapere er fraser som: «10 tips til en bedre…» –  «Hemmeligheter til…» –  «Hvordan øke…»

Bruk av søkefraser:
Sørg for at tittelen inneholder søkefraser som din målgruppe bruker for å finne dine produkter. Da vil tittelen bli både relevant i forhold til målgruppens ordbruk, samt artikkelen plassere seg bedre i Google.

Lang tittel:
Dersom du legger ut artikler på andres nettsider, kan en annen effektiv teknikk være å gjøre tittelen lang. Da vil den skille seg ut i mengden. Men sørg for å gjøre tittelen klikkvennlig ved å skape nysgjerrighet og være ytterst relevant.

Eksempel: «Slik sover du avslappet gjennom hele natten og gjør morgenen om til en morsom tid på døgnet»

Første avsnitt er svært viktig

Avsnittet må igjen fange leserens oppmerksomhet slik at de trigges til å lese videre. Noen ganger lønner det seg å avsløre konklusjonen allerede her, mens andre ganger bør man understreke problemene som du løser.

Eksempel: Dersom du selger behagelige ørepropper kan det være smart å understreke smerten (problemet) leseren har ved å vokne unødvendig midt på natten av lyder.

Vær bevisst på artikkelens lengde

Det finnes egentlig ingen facit på hvor lang en artikkel må være. Oftest ligger linkene til dine sider nederst i artikkelen, og derfor bør du ha sterk interesse av at leseren skal lese alt.

For lang: Er artikkelen for lang vil leseren miste oppmerksomheten og du miste salget.

For kort: Er artikkelen for kort får du ikke skrevet noe fornuftig og leseren kan oppfatte deg som uvitende. (Noe av målet med artikler er å få deg til å fremstå som ekspert på feltet.)

Normalt vil ca 400 ord være et godt gjennomsnitt på lengden.

Mitt svar er at du må være bevisst på hvem leseren er, og dersom den vanligvis ikke liker å lese – så kan du jo linke til en video som sier mer om emnet. Dersom din målgruppe er forfattere eller “lesehester” kan du skrive langt. Dersom målgruppen er ungdom mellom 13 og 15 bør du skrive kort.

Vær informativ, men ufullstendig.

Jeg blir irritert av å lese en artikkel jeg ikke får noe ut av. Det er sløsing av min tid, og jeg vil i alle fall ikke klikke på dine linker for å lese mer – og du har mistet salget.

Gi derfor leseren verdifull informasjon, men ikke avslør alt. Husk at du må ha en «catch» som gjør at leseren klikker seg videre til din side:

Eksempelvis kan du si at artikkelen inneholde 3 av dine 10 beste tips, og at resten står på din hjemmeside som er her: (link til din hjemmeside – med dine viktigste søkefraser i seg). Alternativt kan du si at dette var 3 av i alt 49 tips som finnes i eboken: (link til salgsside for eboken).

Send leseren til riktig landingsside

Det burde være unødvendig å nevne, men folk gjør denne feilen… Når jeg klikker på linken din vil jeg se noe som er relevant med én gang. Dersom jeg får en 404-side (feilside) eller bare forsiden på bloggen din – så gir jeg nesten opp med én gang.

Sørg for at du linker rett til salgssiden din som gir leseren det lesren forventer. Fortsett slik det naturlige innsalget og salgsprosessen.

Lag en «Om forfatteren» som fungerer for deg

Når du legger inn artikler på andres nettsider får du som regel lov til å ha et avsnitt «om forfatteren», og det er der du stort sett linker til dine salgssider.

Sørg for at din «om forfatteren» fortsetter å selge ditt produkt/ tjeneste/ blogg.

En effektiv måte å gjøre dette på er å flytte konklusjonen fra selve artikkelen ned til din «om forfatteren». Unngå å ta en full konklusjon, men si at de får vite mer ved å klikke på linken til din side. (Du har som regel lov til å anbefale folk å klikke på din link.)

Artikkel markedføring

Artikkel markedsføring kan være et effektivt verktøy for å bringe kvalifiserte besøkende til nettstedet ditt, og igjen skape salg for deg. Men det må gjøres riktig.

Følg tipsene over og se om det kan hjelpe deg til å lykkes med artikkel markedsføringen.

Slik kommer du i gang med artikkel markedsføring på norsk:

  1. Skriv din artikkel
  2. Skriv din “Om forfatteren”
  3. Velg ut evt. søkefraser du vil tagge artikkelen med
  4. Gå til de ulike artikkelbasene for å legge inn dine artikler

Her er et utvalg av norske sider (skriv kommentar om dine erfaringer med disse, evt om du vet om flere).

Artikkeldatabasen

Web Artikler (Norges første artikkel database?)

 

Kommentér under!

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.