For deg som er opptatt av salg og markedsføring på nett er det lett å gå i “trafikkfella”: Du vil ha flest mulig besøkende på kortest mulig tid – men det er ikke alltid det som gir best butikk…
Mange besøkende er ikke alt: Hvordan går det egentlig med din hjemmeside?
Slik finner du ut av det:
Tirsdag igjen. Enda et nyhetsbrev som skal sendes ut. Du har opparbeidet deg en brukbar liste over abonnenter, og kundene setter pris på dine ukentlige tankespinn. Hvorfor er du ikke glad for å produsere dem da? Kanskje du burde ta en pause? Kanskje du kan skrive mindre og på den måten gi kundene dine mer? Her er tre redaksjonelle innslag du kan vurdere:
For et par siden startet jeg PC’en glad og fornøyd en morgen, og fant fem avbestillinger på nyhetsbrevet mitt i innboksen. Det skyltes primært en melding jeg hadde sendt om et kurs jeg skulle arrangere. Jeg bestemte meg for å sende færre budskap til abonnentene fremover. Hvorfor irritere dem? tenkte jeg.
Siden har jeg erfart at det var feil.
Nordmenn elsker å snakke om været: Når vi ikke har noe annet å snakke om så snakker vi om “vær og vind”. Men hvordan kan du bruke det til å tjene mer?
Dersom du lykkes med å utforme en hjemmeside som tiltrekker seg kunder (søkemotoroptimalisering) , men du ikke vet hvem kundene dine er og hva de ønsker å kjøpe, er det lite sannsynlig at du tjener så mye som du kan tjene dersom du optimaliserer for respons fra din kundegruppe. Hva er viktig for kunden din?