Effektiv markedsføring : Hvor riktig er din nettside?
For deg som er opptatt av salg og markedsføring på nett er det lett å gå i “trafikkfella”: Du vil ha flest mulig besøkende på kortest mulig tid – men det er ikke alltid det som gir best butikk…
Mange besøkende er ikke alt: Hvordan går det egentlig med din hjemmeside?
Slik finner du ut av det:
Effektiv markedsføring: Måling av effekt og konvertering
Du har en hensikt med din hjemmeside: Oftest er det å skaffe nye kunder som kontakter deg, eller kunder som skal kjøpe av deg online. Hensikten er at du tjener penger…
Jeg deler her kundene i 2 kategorier:
- Leads: Dem som kontakter deg enten via telefon eller epost etter å ha lest på ditt nettsted. Du må følge dem opp for at de skal gi deg penger. Typisk bedriftsside.
- Kjøper: Dem som kjøper i din nettbutikk eller ditt online salgsskjema. “Gir deg penger” på din nettside.
- Epostoppfølging
- Facebook Page
- evt annet…
- Melde seg på nyhetsbrevet
- Bli fan av din facebook-side
- Gjennomføre en handel i nettbutikken
- Kontakte deg via epost
- evt.
Hvorfor måle effekten av markedsføringen?
La meg understreke: Det er først når du måler overnevnte hendelser at du vil se om endringer du gjør på nettsidene dine faktisk har ønsket effekt eller ikke.
Mange måler trafikken, men det er ikke alle som måler effekten: Noen bruker flere tusen kroner i uken på Google AdWords annonsering og bannerannonsering, uten at det nødvendigvis gir like mye business som det kunne gitt fordi de har vært late med å måle effekten.
Markedsføringen kunne kanskje gitt mer effekt? Mer penger i kassa?
Konklusjon: Du lever av salget, ikke antall besøkende på din nettside. Start derfor målinger av hendelser, så du kan få oversikt over hvor effektiv din markedsføring er – og hvor kjøperne kommer fra.
Deretter kan du ta gode valg på hvor og når du vil markedføre din hjemmeside. Da vil du få ennå mer effektiv markedsføring.
Dersom du har lyst til å måle effekten av markedsføringen din, men ikke har tid eller ikke vet hvordan, kan du få hjelp av oss i FlexWeb AS.