Effektiv markedsføring : Hvor riktig er din nettside? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Effektiv markedsføring : Hvor riktig er din nettside?

For deg som er opptatt av salg og markedsføring på nett er det lett å gå i “trafikkfella”: Du vil ha flest mulig besøkende på kortest mulig tid – men det er ikke alltid det som gir best butikk…

Mange besøkende er ikke alt: Hvordan går det egentlig med din hjemmeside?

Slik finner du ut av det:

Effektiv markedsføring: Måling av effekt og konvertering

Du har en hensikt med din hjemmeside: Oftest er det å skaffe nye kunder som kontakter deg, eller kunder som skal kjøpe av deg online. Hensikten er at du tjener penger…

Jeg deler her kundene i 2 kategorier:

  • Leads: Dem som kontakter deg enten via telefon eller epost etter å ha lest på ditt nettsted. Du må følge dem opp for at de skal gi deg penger. Typisk bedriftsside.
  • Kjøper: Dem som kjøper i din nettbutikk eller ditt online salgsskjema. “Gir deg penger” på din nettside.
Men du har kanskje et steg til i kjøpsprosessen?
Mange benytter sosiale medier, blogg eller epost nyhetsbrev til å følge opp og bygge en kunderelasjon før endelig salg, og du kan for eksempel bruke:
  • Epostoppfølging
  • Facebook Page
  • Twitter
  • evt annet…
Uansett så er hensikten din at din besøkende skal gjøre noe:
  • Melde seg på nyhetsbrevet
  • Bli fan av din facebook-side
  • Gjennomføre en handel i nettbutikken
  • Kontakte deg via epost
  • evt.
Dette kan måles, og det bør du gjøre!

Hvorfor måle effekten av markedsføringen?

I Responspartner har vi et uttrykk: “Vite, – ikke gjette”. Når du VET hva som gir best effekt kan du bruke mer penger der, og alt i alt få mer “bang for the buck”
Først når du måler antall salg, henvendelser, påmeldinger osv. per 100 unike besøkende – vet du om din nettside er effektiv eller ikke – og også hvor du bør gjøre endringer.
Eksempel: Dersom det er viktig at folk melder seg på nyhetsbrevet ditt bør du måle nettopp dette. Dersom du synes for få melder seg på nyhetsbrevet kan du gjøre endringer, og måle effekten av endringen.

La meg understreke: Det er først når du måler overnevnte hendelser at du vil se om endringer du gjør på nettsidene dine faktisk har ønsket effekt eller ikke.

Mange måler trafikken, men det er ikke alle som måler effekten: Noen bruker flere tusen kroner i uken på Google AdWords annonsering og bannerannonsering, uten at det nødvendigvis gir like mye business som det kunne gitt fordi de har vært late med å måle effekten.

Markedsføringen kunne kanskje gitt mer effekt? Mer penger i kassa?

 

Konklusjon: Du lever av salget, ikke antall besøkende på din nettside. Start derfor målinger av hendelser, så du kan få oversikt over hvor effektiv din markedsføring er – og hvor kjøperne kommer fra.

Deretter kan du ta gode valg på hvor og når du vil markedføre din hjemmeside. Da vil du få ennå mer effektiv markedsføring.

 

Dersom du har lyst til å måle effekten av markedsføringen din, men ikke har tid eller ikke vet hvordan, kan du få hjelp av oss i FlexWeb AS.

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.