Bare la dem gå
For et par siden startet jeg PC’en glad og fornøyd en morgen, og fant fem avbestillinger på nyhetsbrevet mitt i innboksen. Det skyltes primært en melding jeg hadde sendt om et kurs jeg skulle arrangere. Jeg bestemte meg for å sende færre budskap til abonnentene fremover. Hvorfor irritere dem? tenkte jeg.
Siden har jeg erfart at det var feil.
Tenk deg at du holder en forelesning for 100 personer, og 30 av dem forlater rommet etter første time. Selvsagt er det skuffende, men du må ikke glemme at det fortsatt er 70 mennesker i rommet. Din oppgave er ikke å fokusere på de som går, men fokusere på dem som fortsatt er igjen for å høre mer.
Folk som avbestiller et nyhetsbrev sannsynligvis allikevel mennesker som aldri ville ha kjøpt noe, selv om de hadde forblitt på listen. Det er ingen grunn til å bekymre seg over folk som klager. De eneste gangene folk klager er når de ikke ønsker å bli borte. Å klage betyr at de bare ønsker at du skal bli bedre.
Konsentrer deg derfor om å gi ditt beste til kunder som faktisk ønsker å bli værende. Kunder ønsker å forbedre sine liv, sine virksomheter og sine jobber. Hvis du tror at du kan gjøre noe med det, gå den intelligente vei og lær dem alt de trenger å vite.
Konklusjon
:
Fokuser på det du har, ikke på det du har mistet. Ikke la oppsagte nyhetsbrev bekymre deg. Ved at noen abonnenter blir borte får du en bedre liste. Da kan du sannsynligvis også betjene dine lojale abonnenter bedre.
Tor Kjølberg har doktorgrad i markedsføring og har gitt ut boken “Selg mer” (Damm & Sønn). Han har siden 1980 drevet som markedsrådgiver, med spesialfelt markedskommunikasjon, og hjulpet små og mellomstore bedrifter i mange bransjer til å få bedre resultater av sine markedsaktiviteter.