I 2009 ble markedsføringsloven endret og rabattkoder, kuponger og annen såkalt medgift ble lov å benytte. Dette åpner for nye markedsføringsmuligheter!
Hva skal til for å selge «vanlig» verktøy til ekstreme priser? – Konrad Sauer hos Sauer & Steiner Toolworks selger håndlagde trehøvler og annet verktøy for opp til kr 60000,- per stk! Rett og slett pga. vellykket internett markedsføring.
Dette er en hendelse som jeg synes er fantastisk og som illustrerer hvor mektig sosiale medier og video markedsføring kan være.
Det hendte i USA i forbindelse med valgkampen for Obama hvor Sarah Silverman som er jøde talte valgtalen mot det jødiske folk. (I politikken er det få som tør å snakke direkte til jødene)
Her er historien:
Thank you, Schleppers! You called Nana, You wrote to Bubbie. And you schlepped on down and sat with Zadie. And because of you hundreds of thousands of Jews voted for Obama in Florida, more than making the difference in that state.
Dette skrev New York Times:
“And what about all those terrified Jews who reportedly abandoned their progressive heritage to buy into the smears libeling Obama as an Israel-hating terrorist? Obama drew a larger percentage of Jews nationally (78) than Kerry had (74) and – mozel tov, Sarah Silverman! – won Florida.”
Frank Rich, New York Times
Sarah Silverman benyttet selvsagt youtube.com som en “markedskanal” som er interessant på flere måter.
Legg merke til Obama-tavlen som henger på veggen bak henne med budskapet “Hope” – Tydeligere kan det vel neppe bli.
Dette er den store gåten som burde opptatt forskerne på BI og Handelshøyskolen i Bergen: Hvorfor har aldri direkte markedsføring slått igjennom blant norske bedrifter?
Les mer