Hvorfor er overskriften så viktig? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvorfor er overskriften så viktig?




..og hva kan du gjøre for at folk skal lese
videre i salgsteksten din? Her får du svar på…
 


 




..hvorfor overskriften er så viktig:

 

Den skal fange oppmerksomheten, slik at folk leser
hele introduksjonen og "fanges av det du har å si" …

 

..og hva vil du egentlig si?

 

Det er sagt at vi i salgstekst må skrive kundens
største fordel
i overskriften. Andre sier at den må være kort, og andre kan
nesten putte et helt avsnitt inn i overskriften. Men hva er rett?

 

Du har bare sekunder til å overbevise nye besøkende om at
din side er verdt å lese.

Sorry, men du kan ikke legge det beste innholdet
nederst på siden; du må legge det der det leses først. Du må fange
oppmerksomheten…

 

..og dra oppmerksomheten nedover siden.

 

Det første du kan gjøre er å huke tak i leseren: Det vil si
bruke ord som gjør at leseren blir nysgjerrig og "ikke klarer" å la være å lese
videre. Et eksempel er overskriften til denne artikkelen:  "Hvorfor er overskriften så viktig?"

 

Her huket jeg tak i deg med ordet "hvorfor". Umiddelbart
blir vi mennesker stort sett nysgjerrige på svaret, og vi blir tvunget til å
lese videre:

 

Ikke sant? Du leser jo her… – Hadde jeg valgt en
konkluderende overskrift ("Overskriften er viktig.") er det slett ikke
sikkert du hadde lest her…

 

I tillegg blir hjernen din tvunget til å være enig med meg:
Jeg sier ikke "kanskje viktig", og heller ikke "det er viktig". Men jeg sier
"Hvorfor?" – Du blir umiddelbart "tvunget" til å være enig med meg at
overskriften er viktig.

 

Det morsomme er at hvis du ikke er enig i min uttalelse, vil
du lese allikevel: For det engasjerer deg…

 

 

..og det er nettopp det du må: Engasjere leseren din!

 

Neste oppgave blir da å overbevise leseren din om at du har
rett, ikke sant?

 

Mvh

Preben

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.