Hva skal til for å skrive bedre salgstekster? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hva skal til for å skrive bedre salgstekster?

Hva skal til for å selge mer?
Du lever av salg, og de fleste norske nettbutikker og salgssider har lite engasjerende salgstekster. Hvordan kan du skrive bedre tekster? – Her er 6 tips du LETT kan bruke:

Vi vet at «god salgstekst selger bedre enn dårlig salgstekst».  – God salgstekst «fanger» leserens oppmerksomhet og holder på spenningen til produktet er kjøpt.

Spør du en journalist vil denne si at overskriften og ingressen er viktigst. – For «catcher» ikke overskriften, ja da leser du ikke resten heller. Så overskriften er veldig viktig, men her kommer 6 andre tips:

1) Vær «to the point» og enkel

Fortell med enkle ord hva produktet/ tjenesten er: Slik at en leser som overhodet ikke kan noe om emnet forstår hva det er og hvorfor han/ hun bør skaffe seg det.

Husk å vekke gode følelser hos leseren, ved blant annet å fortelle om hvilke fordeler produktet har og hvordan det brukes. Skriv gjerne «livlig», men ikke bruk fremmedord. Husk at det skal være lett å lese.

2)Gjør det enkelt «å skanne»

Med «skanning» mener jeg at man skumleser slik at man kun stopper opp ved overskrifter og punktlister.

Bruk derfor:

  • Korte avsnitt
  • Punktlister
  • Sitatmerker
  • og andre visuelle virkemidler som får teksten til å se «mindre kjedelig ut»

3) Skriv lystbetont

Bruk salgsbrevet til å fortelle om hva som er riktig med ditt produkt, ikke hva som er galt med andres. Gjør leseren oppmerksom på gleden ved å kjøpe 🙂

4) Bruk forskjellige skrifttyper

Det blir raskt kjedelig dersom du bruker samme skrifttype på overskrifter, ingresser, punklister og ellers. Vær derfor kreativ. Bruk gjerne lettleste skrifttyper som vanligvis ikke brukes på nettsider. Legg dem gjerne i bildefiler, slik at de vises likt på alle maskiner…

5) Bruk farger aktivt

Lag god lesetydelighet ved å ha sterk nok kontrast mellom bakgunnsfargen og tekstfargen. Bruk også tydelige farger på overskriftene, og test gjerne hvilken farge som gir best salg. (Ja, farger betyr veldig mye for konverteringen!)

6) Ikke overbruk farger og skrifttyper

Hvis du tenker at det er for mange farger eller skrifttyper på hjemmesiden din, så er det nok det.

Spør gjerne kolleger, venner og andre om å lese salgsteksten din og gi ærlige tilbakemeldinger. – Det er bedre at de korrigerer deg enn at du får lite salg. Ofte er det best å spørre folk som ikke står deg for nær, for de er ofte mer direkte ærlige…

Dette var 6 kjappe tips: Åpne nå opp de selgende nettsidene dine og se om du kan anvende tipsene allerede i dag 🙂

Har du tips eller kommentarer?

Skriv dem i kommentarfeltet under!

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.