Blogging del1: Det viktigste ordet du kan bruke ved blogging
Kanskje du har prøvd deg litt på blogging, men føler at det ikke fungerte fordi responsen var dårlig eller engasjementet uteble? -Eller kanskje du har lyst til å starte opp og lurer på hvordan du best kan skrive? Da bør du lese videre, fordi det kan hjelpe deg.
I setningene over er de viktigste ordene du kan bruke i din blogging nevnt. Kan du se hvilke ord det er?
Dersom du ikke ser hvilke ord det er, les videre, fordi i neste setning vil du se det første ordet…
Det viktigste ordet i blogging er “du”
Hva er det som gjør at du faktisk har lest så langt som hit?
Eller, kanskje det er lettere å se det fra denne vinkelen: Hvem var i fokus i den første setningen?
Ja nettopp: Du var i fokus, fordi det hjelper meg å engasjere deg.
Med en bedriftsblogg er man nødt til å fokusere på leseren: Bruke ord som: “du”, “deg”, “ditt” og liknende, fordi dette er ord som engasjerer … deg.
Hvorfor er det slik? Brian Clark skriver det slik:
“Når det kommer til å skrive engasjerende innhold er ordet “du” det mest virkningsfulle ordet, fordi mennesker stort sett er interesserte i å få dekket egne behov. Det høres kanskje kvasst ut, men dine lesere vil ikke bry seg om deg i det hele tatt før du gjentatte ganger har gitt dem verdi gjennom din blogg”.
(Mer eller mindre direkte oversatt fra engelsk.)
Med andre ord får du først fordeler etter at dine lesere først opplever å få verdifulle tips og råd fra deg. Gjerne mange ganger.
Det samme innholdet kan skrives på mange ulike måter, og en av de gode huskereglene er å maksimere bruken av “du”, “deg”, “ditt” – og eliminere “jeg”, “meg” og “mitt”.
Prøv det, og se om det påvirker resultatet av bloggen din over tid.
Mvh Preben 🙂