Blogging del 2: Det nest viktigste ordet du kan bruke er…

Preben skriver om bloggingDu har kanskje lest Blogging del1: Det viktigste ordet du kan bruke ved blogging“? – Her er neste tips du bør lese, fordi det kan hjelpe deg til å skrive blogginnlegg som folk faktisk leser!

Her avsløres det nest viktigste ordet…

 

Det nest-viktigste ordet ved blogging er “fordi”

Når du skriver en blogg så må leseren oppleve at det er verdt tiden: Den må være spennende og givende.

En av de viktigste karakteristikkene til spennende blogg-innlegg er det å være spesifikt, fordi jo mer spesifikk du er – jo mer troverdig oppleves det du skriver.

Bare tenk på det: Hvorfor leser du her? – Jo, fordi jeg brukte ordet “fordi” – og har gitt deg en “reason why”:

Skriv mer spesifikt. Gi en “reason why“; En god begrunnelse for din påstand eller tanke. Og det aller enkleste er ofte å skrive “fordi”.

reason why“; En god begrunnelse for din påstand eller tanke.

Psykologen Ellen Langer dokumenterte effekten av “fordi”

og det er et spennende eksperiment: Hun gjennomførte et ekperiment der hun prøvde å snike i køen ved en kopimaskin. Vi vet jo hvor irriterende det er med dem som “bare skal”, eller “bare må” komme før deg i køen.

Så hun stilte spørsmålet på 3 måter:

Uten “reason why”: “Unnskyld meg. Jeg har 5 sider. Kan jeg få lov til å bruke kopimaskinen?”60% av de spurte slapp henne foran seg.

Med “reason why”: “Unnskyld meg. Jeg har 5 sider. Kan jeg få lov til å bruke kopimaskinen fordi jeg har det travelt?”  – 94% av de spurte slapp henne foran seg.

Dette eksperimentet viste at det var lettere for folk å slippe henne forbi køen fordi hun brukte en “reason why”.

Men det stoppet ikke der. Alle bruker jo en kopimaskin fordi man skal ta noen kopier. Så hva skjedde når hun la til en “selvfølgelig” “reason why”?

Med meningsløs “reason why”: “Unnskyld meg. Jeg har 5 sider. Kan jeg få lov til å bruke kopimaskinen fordi jeg skal ta noen kopier?”93% av de spurte slapp henne forbi seg!

Med andre ord ser det ut til at ordet “fordi” alene er så virkningsfullt  at det ikke spiller noen rolle hva man sier etterpå. Dette kan du prøve neste gang du står i kø :-)

Uansett: Vær spesifikk fordi det oppleves som du har en viktig grunn.

 

Mvh Preben

Inspirasjon og kilde

 

Preben O. Sangvik
 

Preben jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene. Se Responspartner.no for mer.