3 viktige faktorer i overskriften for å øke salget? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

3 viktige faktorer i overskriften for å øke salget?

3 viktige faktorer i overskriften

Alle markedsførere vet at overskriften er viktig; Faktisk så viktig at den faktoren isolert sett påvirker salget mest. Hvordan kan du lage en god overskrift?

Hold overskriften kort og skap nysgjerrighet

Det nytter ikke å ha verdens beste salgstekst dersom ingen leser mer enn bare overskriften og deretter avfeier resten. Derfor bør du skape oppmerksomhet.

Enhver journalist vet dette, og du trenger ikke annet enn å lese forsiden på VG eller Dagbladet for å se det. Det er en grunn til at aviser veldig ofte er sensasjonspregede: Det selger!

Hvordan kan du skape nysgjerrighet? – Bruk tall hvis du har det:

«4 viktige faktorer i overskriften for å øke salget?»

«Slik tjente jeg 23 562,- på én måned ved kun 3 timers jobb. Se hvordan du kan gjøre det:»

«10 grunner til at du ikke tjener så mye som du har lyst til»

Bruk spørsmålstegn i overskriften dersom det passer

Et spørsmål sørger ofte for å engasjere leseren mer enn samme overskriften uten spørsmålstegn. Vi ønsker å engasjere leseren slik at den leser videre.

Spørsmålet bør være slik at det vekker nok nysgjerrighet til at leseren leser videre, men ikke så mye at den stopper opp for å tenke. 🙂

Samtidig bør det ikke være et «ja/ nei» spørsmål…

“Hvordan kan du bli regnet som en av de beste på skriving av salgsbrev innen 30 dager?”

Bruk nøkkelord i overskriften

Det er 2 grunner til at nøkkelord bør brukes i overskriften:

  1. De sier mye om emnet du dekker i resten av teksten
  2. Søkemotorene plukker dette opp og gir det mer «vekt» i indeksen sin

Vi ønsker ikke at leseren skal tenke: «overskrift», «ingress», «hovedtekst» osv. Nei, vi ønsker at leseren skal «flyte» i salgsteksten og inn i en smertefri kjøprsprosess.

Når du bruker nøkkelord (eks. «faktorer i overskriften» ) så leder du leserens oppmerksomhet mot dette, og da vil vedkommende forvente at du skriver om det i resten av teksten også.

Hensikten er å ha en jevn og god oppmerksomhetsflyt, og ved å bruke samme nøkkelord gjennom hele salgsteksten slipper leseren å «knytte sammen tråder» – fordi det bare er én tråd å følge.

Et lite ekstratips om overskrifter:

Ikke bruk STORE BOKSTAVER i overskriften. Dvs ikke utover vanlig skriftvane. Noen steder opplever jeg at de bruker bare store bokstaver i hele overskriften, og det opplever jeg vanskelig å lese.

I alle tilfeller oppfordrer jeg deg til å teste og måle hva som gir deg best resultat! Alltid. Jeg har sett forbedringer på både 400 og 530% i konvertering pga testing og måling 🙂

Har du flere tips om overskrifter?

Eller har du sett noen salgssider som virkelig “fungerer bra”? – Del det med oss her:

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.