To ferieminner: epost i vanlig butikk – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

To ferieminner: epost i vanlig butikk

På ferie i Danmark i juni kom jeg over to spennende anvendelser av epost-markedsføring.

Tekst: Reimar Vetne

Epost-nyhetsbrev i butikkvinduet

I Rønne, den største byen på den danske øya Bornholm, kom jeg en dag forbi et butikkvindu for en PC-forhandler. HS Data Service, som butikken heter, selger PCer og datautstyr, og så ut til å være ganske konkurransedyktig på pris.

I vinduet hang en plakat med overskriften "E-mail service" og tilbød et epost-nyhetsbrev til kunder og interesserte med de siste priser og kampanjetilbud. Plakaten argumenterte med at epost-nyhetsbrevet gjorde at butikken sparer penger på å slippe dyre annonser og DMer for å markedsføre sine produkter, og dermed kan tilby enda lavere priser framover. Butikken har også en webside hvor man kan lese mer om produktene promotert i eposten.

PC-butikken er et glimrende eksempel på integrasjon og synergier mellom kanalene butikk, epost og web.

Link: www.hsdataservice.dk

Bibliotek-tjeneste

Avisen "Uge-Nyt" hadde 26. juni en omtale av en smart bibliotek-tjeneste. Nivå Bibliotek, litt nord for København, sender nyttig informasjon ut til sine lånekunder via epost.

Hvis du har reservert en bok som for tiden er på utlån til andre, kan du få tilsendt en epost så snart boka nå er kommet inn. Har du vanskelig for å huske når det er på tide å levere bøkene dine tilbake, tilbyr biblioteket også å sende deg en epost ved forfall. For å registrere seg, via websiden deres eller i skranken, må du ha en pin-kode.

I følge avisen sparer biblioteket penger på ordningen, i tillegg til at brukerne føler de får en bedre service.

Link: www.karlebib.dk

Ideene er herved formidlet videre.

admin