Slik ødelegger du en e-post abonnementsliste
Ustabile økonomiske tider øker presset på markedsførere som har som mål å øke synligheten på nettet, få flere klikk, konvertere klikk til kunder og få nye e-post abonnenter.
Noen markedsførere tror at de kan kjøpe e-post adresser for å nå disse målene. Men som tittelen på dette innlegget indikerer, tror jeg dette er den beste måten å ødelegge en abonnementsliste på.
Problemene slik jeg ser det er:
- Det er lite trolig at innholdet blir like relevant for en abonnent som har abonnert på noe annet.
- Relevante prospekter får redusert tillit, både overfor selskapet som solgte abonnementsinformasjon, og selskapet som sender meldinger oppleves som spam. Kjøp av lister er giftig avfall for nettbaserte kunderelasjoner. Det forgifter alt det kommer i kontakt med.
Til tross for denne faren viser en undersøkelse at 29 prosent av B2B markedsførere planlegger å øke bruken av tredjeparts lister. Jeg advarer på det sterkeste mot en slik trenden.
Konklusjon:
Bygg abonnementslisten på egenhånd. Du har ikke råd til å ødelegge din abonnementsliste i disse urolige økonomiske tider. Ved å utvikle en egen liste, skape tillit og levere relevant innhold unngår du en slik katastrofe.
Tor Kjølberg har doktorgrad i markedsføring og har gitt ut boken “Selg mer” (Damm & Sønn). Han har siden 1980 drevet som markedsrådgiver, med spesialfelt markedskommunikasjon, og hjulpet små og mellomstore bedrifter i mange bransjer til å få bedre resultater av sine markedsaktiviteter. Se Markedsklinikken.no