Tjene penger på Internett med maksimal AdSense inntekt – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tjene penger på Internett med maksimal AdSense inntekt

Du kan tjene bra med penger på Internett. Men hvordan gjør man det? – Google AdSense ble lansert for noen år siden, og mange kjenner til denne formen for inntekt fra Internett. Men få kjenner til den hemmeligheten jeg nå vil gi deg…

Innledning
Mange tjener litt på Google AdSense, og noen tjener store penger. Forskjellen på litt og mye inntjening ligger stort sett i innsatsen, bevisstheten og valg av strategi for å få flere besøkende til nettsiden der annonsene vises. (Ikke minst hvem man velger som målgruppe.)

Det finnes mange ebøker om emnet, spesielt på engelsk, og vi i Estrategi vil muligens samle de beste og presentere dem i tiden fremover. Uansett omtaler disse bøkene stort sett hvordan man finner en lukrativ nisje, bygger en nettside og vedlikeholder den for best mulig avkastning i fremtiden.

Så rett på sak:

I og med at du tjener penger per klikk, trenger du å vite hva som genererer mest klikk.

Jeg har fått et tips som jeg har prøvd ut, og ut fra min erfaring betyr det forskjell i lommeboken – i positiv retning:

Folk har lettere for å klikke på annonser som er sterkt relatert til innholdet på siden de leser. Spørsmålet blir da: Hvordan kan du fortelle Google hva den spesifikke nettsiden handler om?

Google "leser" din nettside, og gjennom det de leser fra kildekoden. I kildekoden ligger alt som forteller hvordan nettsiden skal vises i nettleserne, samtlige menyelementer og bilder. Ofte er kildekoden til en nettside svært kompleks, og jo mindre som står der av faktisk informajson for mennesker – jo vanskeligere er det for Google å "se" hva din nettside handler om. Derfor kan du av og til oppleve å få annonser for helt andre emner enn det du omtaler på nettstedet.

For å gi deg muligheten til å fortelle Google hva i kildekoden som er viktig, har Google laget noen "tagger" du kan bruke. Det er "Google Ad Section tagger", og slik ser de ut:

<!– google_ad_section_start –>

Her star det viktige innholdet på din nettside…

<!– google_ad_section_end –>

Med andre ord: Rett FØR din artikkel starter i kildekoden legger du inn "Ad section start" taggen, og du forteller da Google at der starter viktig informasjon i kildekoden. Google vil da lese alt etter det tagget som "viktig".

For å fortelle Google at artikkelen er ferdig setter du inn "As section end" taggen.

Hvis du har et område i kildekoden du ønsker å "degradere" ennå mer i forhold til relevansen, kan du bruke start taggen:

<!– google_ad_section_start(weight=ignore) –>

Alt etter denne taggen vil da gies en lavere verdi enn standard, og dermed vil det området bety mindre når Google velger annonser som skal matche nettsiden. Eksempelvis kan du sette et slikt start tag rett før menyen i kildekoden.

{josquote}Med andre ord kan du nå bruke disse taggene til å bestemme hva som er svært relevant, og hva som er svært lite relevant i forhold til innhold på nettsiden.{/josquote}

Så enkelt, og det fungerer som regel godt også. Jeg har blant annet et nettsted med svært forskjellig innhold på de ulike nettsidene, og stort sett er alle Google-annonsene i tråd med hva som omtales på den respektive nettsiden.

OG: antall klikk per tusen sidevisninger øker med bruk av disse taggene. Nå har ikke jeg helt ferske tall på dette, men tidligere tester viste at inntjening per tusen besøkende økte vesentlig.

Dette er et verktøy jeg ikke har hørt blitt omtalt før jeg selv plukket opp tipset fra en bruker av AdSense. Muligens dette viser hvor dårlige "vi" er på å lese bruksanvisninger? – For det står faktisk omtalt på Googles sider om Adsense…

Ved å benytte disse taggene kan du som bruker AdSense annonser på ditt nettsted i alle fall tjene mer penger på Internett med AdSense enn uten.. Hvis du ikke vet hvordan du kan bruke AdSense kan du lese mer om det her:

Mvh

Preben

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.