SEO – Side 2 – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Archive

Category Archives for "SEO"

Søkemotoroptimalisering som gir nye kunder

søkemotoroptimalisering-seo-eksempelDet er ingen bombe, men god søkemotoroptimalisering øker tilflyten av besøkende. Men ikke bare besøkende, men motiverte kjøpere. I alle fall om du klarer å søkeoptimalisere for fraser som brukes av “sultne” kunder. Gjort riktig er SEO (forkortelsen til søkemotoroptimalisering) en effektiv markedsføring.

Det handler ikke alltid om tusenvis av nye besøkende. Det handler om å få tak i den rette personen. Det handler om å komme tidlig inn i kjøpsprosessen. Personer som har søkt på en frase som stort sett kun brukes av kjøpslystne kunder, har mye høyere konverteringsrate enn en person som har søkt helt generelt. F.eks vil en kjøpslysten kunde søke “Adidas S2344 pris” for å få opp de beste prisene på den skoen. (Jeg bare fant på den skoen) Det er basic salspsykologi.

>>> Se info om GRATIS SEO KURS

Dette er veldig viktig mtp SEO.

La oss ta et eksempel med “Stian”. La oss kalle ham det. Han sitter hjemme og har lyst på å kjøpe seg en ny forsterker. Stian kjenner ikke så mye til forsterkere, men synes lyden er litt spak. Han søker etter “forsterker til hjemmekino” og finner et forum. I forumet skriver de om “surroundforsterker”, og litt om det. Men det er en gammel artikkel. Så han går til google.no igjen.

Denne gangen søker han “anbefalt surroundforsterker” og får opp en del treff. mye gammelt. han forsøker igjen: “anbefalt surroundforsterker 2018” og får opp et søkeresultat som er spennende. Han titter fort over siden og klikker på oppføring nr 2. Annonsene bryr han seg ingenting om.

Han fant “surroundspesialisten”. Hvorfor? Jo, for de visste at folk søker slik. De hadde nemlig en søkeordsanalyse om hva deres kundegruppe faktisk søker etter. Derfor hadde de laget en side for dette. Det er ikke tusenvis av nye kunder pga den frasen, men det kommer nye kunder. Så det lønner seg.

Og det er poenget: Det lønner seg. Det har en positiv Return on Investment. Man går i pluss. Og man har deretter muligheten til å selge den samme kunden nye produkter. Som dyre høyttalerkabler, ny Blueray-spiller med mer.

PS: Når du først får kunden inn på ditt nettsted som følge av god SEO, så må ditt nettsted være selgende. Lurer du på hvordan du lager et selgende nettsted så sjekk her.

God søkemotoroptimalisering handler om å vite hvilke fraser man bør rangere i topp 10 på, hvordan man skal gjøre det, og deretter gjøre det. Det er tidkrevende, men gjort riktig så gir det svært effektiv markedsføring som du kan nyte godt av lenge.

Nå kan du få tilbud av Responspartner på SEO. Der kan du også lese mer om hva god synlighet i Google kan gi deg. Ikke bare direkte trafikk, men også merkevarebygging som vil kunne bygge din business større.

Hva betyr SEO egentlig?

Har du blitt ringt opp av en selger som vil selge deg “SEO”? – Og du sitter kanskje igjen med spørsmålet: Hva er det egentlig, og hvorfor er SEO så viktig?

I dag henter jeg opp en flere år gammel video jeg lagde for å forklare enkelt hva SEO er. Her er det fritt for teknisk språk. Den er laget for deg som er interessert i å selge mer via nettet. Så enkelt.

PS: Hvis du ønsker å høre mer om det så sjekk ut selskapet jeg driver i dag: FlexWeb AS, som driver hovedsaklig med søkemotoroptimalisering (se video hvis du ikke vet hva det betyr) og som hjemmeside leverandør.

Mvh Preben

Søkemotoroptimalisering for nettbutikker

søkemotoroptimalisering av nettbutikkDriver du nettbutikk og har lyst på flere kunder? – Gjennom 13 års erfaring har vi sett at søkemotoroptimalisering hjelper nettbutikker å vokse. Den største nettbutikken av sitt slag i Norge ble bygget opp nettopp med god SEO i samspann med andre gode markedsføringsløsninger.

Det blir også penger av slikt. Vi har sett gang på gang at Google sender de beste kundene inn i nettbutikken. De som kommer fra søkemotoren fordi de leter etter noe spesifikt, er også motiverte til å kjøpe det spesifikke. De vil ha varen. Da er det bare om å gjøre at du klarer å fortelle kunden at den bør kjøpe hos deg.

Så hvordan kommer du i gang med søkemotoroptimalisering av din nettbutikk?

  1. Meta-informasjon
    Du er nødt til å ha meta-informasjonen på plass. Med det menes minimum meta-title og meta-description. Ikke bare på produkter, men også på kategorier.
  2. Open Graph
    Du bør ha Open Graph på plass. Dette er i og for seg ikke direkte SEO, men veldig indirekte. For det gir mer trafikk fra Facebook og slike steder, og påvirker hvordan Google ser på ditt nettsted.
  3. Gode tekster.
    Både for mennesker og maskiner. Teksten bør være lett å lese for mennesker, samtidig som du gir Google (maskinen) det den vil ha mtp. bruk av ord og uttrykk.
  4. Engasjement
    Nettbutikken bør invitere folk til å klikke rundt. I det minste være på nettbutikken i 1 minutt. På den måten reduserer du bounce rate, og Google synes bedre om din nettbutikk enn ellers.
  5. Sosialt engsjement
    Du bør jobbe for at din nettbutikk blir omtalt i sosiale medier, og “likt” og “delt”. Engasjementet forteller Google at din nettbutikk er relevant og attraktiv.
  6. Linker
    Linker inn til ditt nettsted forteller Google at din nettbutikk er viktig.

Siden 2004 har vi jobbet med mange ulike typer nettbutikker, og vi kjenner til at det kan være en utfordring å få gjort alt i alle. Men det er veldig lønnsomt å få til SEO for din nettbutikk!
Dersom du ønsker hjelp med noe av det over, så kontakt oss på telefon 45059000 eller hjelp@easyedit.no Vi har erfaring med Magento, OpenCart, osCommerce, WooCommerce, ZenCart og noen til.

Responsive design: Hvorfor?

Hva betyr utviklingen med flere smarttelefoner og nettbrett for deg? Betyr det bare at du endelig kan sitte i godstolen og uanstrengt surfe på nettet selv, eller betyr det mer?

Jeg er fast bestemt på at dette betyr mer: Det betyr forskjellen på hvordan folk ser din nettside – og dette må du ta hånd. Du bør vurdere å bytte til et responsivt design så snart som mulig.

Det sies at ca 50% av dem som surfer på nettet i dag enten bruker en mobil eller et nettbrett. 

Dette stemmer ikke helt med mine erfaringer fra webstatistikker jeg overvåker, men at tallet i dag er fra 20 – 40% stemmer ganske bra. I alle fall dersom vi går ut fra at de fleste som bruker nettbrett enten bruker iOS (iPad) eller Android operativsystem.

Det er også slik at det at et nettsted er mobilvennlig også påvirker rangering i Google. Per nå analyserer Google nettstedet eller nettbutikken og sjekker om den har “mobile first”-design. Hvis nettstedet viser seg å fungere bra på mobilen så vil det også rangere bedre i søkeresultatet for mobiler enn dersom det ikke fungerer godt på mobil. Grunnen er at Google ønsker å gi folk en positiv opplevelse. Så sørg for at nettstedet ditt er mobilvennlig.

Vg med visningsrekord på nettbrett

Til julen 2012 ble det solgt ca 100.000 nettbrett i Norge, de fleste som julegaver. Dette er tall som elektronikkbransjen gikk ut med i romjulen. Tallet hadde vært høyere hadde det ikke vært fordi butikkene gikk tomme for iPads. Dette medførte at VG den 25. desember hadde rekord i antall visninger på nettbrett. Deretter har det bare gått oppover. Nettbrett er kommet for å bli!

Derfor bør du velge responsivt design

Trenden var entydig i 2012, og fortsetter inn i 2013: Flere og flere bruker nettbrett og mobil når de surfer på nettet. Ikke bare når de leser nyheter, men også når de ser etter varer og tjenester.

En vag antydelse er at jeg kjøper ca 1/3 av alle ting online nå, via nettopp min iPhone. Noen ganger er det smertefritt og veldig enkelt, mens andre ganger er det ufattelig mye scrolling og zooming som må til. Slitsomt og av og til umulig.

Noen ganger må jeg gi opp å kjøpe. Ikke bare fordi det er slitsomt, men fordi det ikke går. Dette er tungvindt, og er i seg selv sterke tegn til hvorfor man burde kjøpe ny hjemmeside eller få endret designet på eksisterende nettside.

En observasjon

Forleden var jeg vitne til at en ny nettbutikk “gikk på lufta”.

Dette er en nettbutikk som primært henvender seg til damer, mest fra 25-45 års alderen vil jeg tro. På forhånd hadde nettbutikkeieren bygget opp en god krets på Facebook, og ved lansering av nettbutikken hadde de derfor god “trøkk” fra dag 1.

Det som overrasket meg mest der var antallet som brukte smarttelefon eller nettbrett, OG fordelingen av hvilke enheter som hadde flest sidevisninger (produktvisninger). I og med at antallet unike besøkende var så høyt som det var, så sier statistikk-teori at den er ganske statistisk signifikant. Altså at målingen vil kunne brukes som underlag for å trekke konklusjoner, i alle fall i begrenset grad.

Dette observerte jeg:


Mobile enheter stod for 38% av alle unike besøkende.

Dvs iPad, iPhone og Android-enheter.

Det er en betydelig del av totalen, og er absolutt verdt å notere seg.


Mer overraskende kanskje:

Mobile enheter stod for 39% av antall handlinger/ klikk. 

Dette er på en nettbutikk som er tilpasset til god visning på iPad/ nettbrett, og ok visning på telefoner.

Faktisk var det slik at de som brukte ordinær PC eller MAC hadde gjennomsnittlig ca 9,4 sidevisninger per besøk. På iPhone var dette ca 7,2 sidevisninger per besøk (forståelig i og med at det blir mye informasjon for en såpass liten skjerm), – mens det på iPad var over 16 sidevisninger per besøk.

Ut fra dette kan vi kanskje dra konklusjonen at de som bruker nettbrett har mer ro over seg til å surfe, har mer interesse av å surfe – eller rett og slett er et mer kjøpekraftig og interessert marked (for denne nettbutikken).

Nettbutikker uten versus med responsiv design

Jeg vil ikke påstå at jeg sitter med målinger fra veldig mange nettbutikker, men det som er entydig er at de nettbutikkene som har responsivt design også har vesentlig flere visninger (og salg) enn de nettbutikkene som ikke har slikt design.

Det samme gjelder ordinære hjemmesider.

Dette er ikke overraskende, men det er basert på fakta fra målinger (webstatistikk) – og dermed et godt grunnlag for å ta gode valg.

Bruk responsivt design

Samtlig statistikk jeg har sett underbygger det logiske: en nettbutikk eller en hjemmeside som har en tilpasset visning på mobile enheter vil prestere bedre: Det gir flere visninger og flere salg.

Mvh Preben