Slik leser vi en webside – Slik bør du skrive for web
Vet du hvor du bør presentere innholdet på din
nettside? – Hvordan bør du sette sammen teksten for at en leser skal få med seg
poenget?
I fjor leste jeg en rapport jeg tror du vil ha nytte av. Den
forteller hvordan vi leser innhold på nettsider:
"F" for "fort", eller "fast" for å sitere rapporten
på engelsk. – Stort sett skumleser vi nettsider, og starter på nytt hvis vi
finner innholdet interessant nok. Vi leser nettsider på en annen måte enn om vi
leser en bok.
Gjennom å undersøke øyebevegelsene til 232 personer når de
leste forskjellig innhold på nettsider har man funnet et dominerende
lesemønster. Stort sett går en form for "F"-formet mønster igjen,
som kan beskrives slik:
- Leseren
leser først i en horisontal retning. Stort sett over den øverste delen av
selve innholdet. Dette danner den øverste horisontale streken i en F. - Deretter
ser leseren nedover siden, akkurat som om man registrerer starten på
linjene nedover, før man stopper opp ved starten av neste avsnitt og leser
litt av denne. Dette danner streken mellom de to horisontale strekene i en
F, samt den loddrette streken imellom disse. - Til slutt "scanner" leseren nedover avsnitt for avsnitt på venstre siden av
skjermen. Noen ganger raskt, andre ganger sent. Uansett danner dette den
siste loddrette streken i en F.
Selvfølgelig er dette bare et dominerende mønster, og det
finnes flere unntak. Som nevnt påvirkes dette av leserens interesse i nettopp
den artikkelen som leses – og i nettsidens utforming.
Hvordan kan du utnytte dette til å få større effekt av
dine nettsider?
Punkt for punkt her:
- Skriv
slik at din leser får med seg poenget bare ved å skumlese: Dine lesere vil
stort sett ikke lese teksten din nøye (ord for ord). - De 2
første avsnittene må få frem ditt viktigste poeng. Aller helst bør du få
frem poenget allerede i første avsnitt hvis du klarer. - Start
underoverskrifter, avsnitt og punktlister med informative ord. På denne
måten kan du gi din leser nyttig informasjon til tross for at vedkommende
bare leser de første 2 ordene i linjene nedover.
Derfor kommer jeg med en påminnelse:
Presenter din USP (Unique Selling Proposition) aller først
på salgssiden. Hvis du skal selge et spesielt produkt, så forklar kunden
allerede i overskriften og/ eller i det første avsnittet hva som er unikt med
produktet. Hvis det er et produkt som "alle" selger bør du helt i begynnelsen
av teksten få frem hvorfor din nettbutikk er unik (til kundens fordel).
- Deretter kan du gjenta denne USP'en i punktliste, slik at
kunden bare må få den med seg 😉
Jeg anser det som viktig å vite dette, slik at du har litt
bakgrunnsstoff når du både skriver for web – og ikke minst tenker ut variable
for A/B splitt teste.
Mvh Preben
PS: Hvis du vil lese mer om dette er kilden her