Siste nytt om epost annonsering – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Siste nytt om epost annonsering

Stadig flere prøver ut annonsering i epost-nyhetsbrev. Her er noen tips for hva du bør gjøre og ikke gjøre for å få best mulig respons.

Tekst: Reimar Vetne

Annonsering i epost nyhetsbrev begynner så smått å bli et etablert alternativ og supplement her i landet til webannonsering. Kan man begynne å trekke noen konklusjoner om hva som fungerer best?

Varier innholdet i annonsene
Så langt ser det ut til at det, akkurat som med bannerannonsering, er viktig å variere teksten i annonsen hyppig. Vi har lagt merke til at en del annonsører i epost-nyhetsbrevene til Digitoday og Hegnar kjører de samme tekstannonsene om igjen måned etter måned. Sannsynligvis har de funnet noen gode utforminger som gir respons. Vår egen erfaring, samt signalene fra utlandet, tyder på at variasjon gir større respons og sørger for at klikkraten på dine annonser holder seg. Et epost-nyhetsbrev har en begrenset mengde mottakere, som alle motar epost-nyhetsbrevet (ser din annonse) hver eneste gang. Unngå annonse burn-out!

Øverst er bedre enn nederst
De aller fleste nyhetsbrev leses fra øverst til nederst, og folk faller fra gradvis underveis nedover i eposten. Hvis nyhetsbrevet inneholder flere annonser, er det derfor alltid best å ligge øverst i forhold til nederst. Noen medier tar bedre betalt for å ligge lenger opp, så da går vel kost/nytte fordelen opp i opp. Som alltid: prøv ulike varianter og test-test-test.

Html bedre enn tekst
Annonser i html-epost gir generelt bedre respons enn i tekst-epost, men bannere er ikke det beste formatet å utforme annonsene i html-nyhetsbrev på. Test ulike format i samarbeid med utgiveren av nyhetsbrevet. I tekst-formatterte epost-nyhetsbrev anbefaler noen at du kjører korte annonser (2-3 tekstlinjer), mens andre sverger til fordelen med lengre annonser (6-8 linjer). Tendensen vi aner for tiden er nok å skrive kortere heller enn lenger, få leseren over på din webside og fortsette doseringen der. Vår råd: sjekk hva som er vanlig i det nyhetsbrevet du skal annonsere i, og gjør det motsatte. Hvis de fleste boltrer seg på mange linjer, kan du ofte oppnå god respons ved en konsis annonse på en linje eller to.

Fokuser på fordeler
Som alltid bør reklamen fokusere direkte på kunden og fordelene kunden har ved å gå til deg og bli kunde der. Gjør dine tjenester uimotståelig attraktive ved å fokusere på hva kunden vil få ut av det, og du vil oppleve en høy klikkrate. Epost-annonsering regnes fortsatt primært som et direkte-respons medium mer enn et merkevarebyggende medium. Så ta med all lærdommen du har fra tradisjonell DM (direkte markedsføring), og konsentrer budskapet ditt ned til den vesle plassen du har i DM-mediet "epost-annonser".

admin