søkemotoroptimalisering – Side 3 – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tag Archive

Tag Archives for " søkemotoroptimalisering "

Hvordan ditt valg av domene påvirker rangering i Google

Valg av domene ved PrebenOk, du har en plan for en ny hjemmeside. En “landingsside” som har til hensikt å skaffe deg mange gratis besøkende fra Google. Det første som må på plass er et domenenavn, og du må velge ett. Så hvordan starter du?

Her er noen konkrete råd som kan hjelpe deg å tenke ut et aktuelt domenenavn for din nye satsning.

Les mer

3 konkrete tips for å få gratis trafikk til din nettside eller blogg

Mer trafikk ved å skrive

Gratulerer, du har brukt mye tid på å bygge en hjemmeside, blogg eller nettbutikk – og er klar for å tjene penger. Men du mangler trafikk. Så hva gjør du? Hvordan får du trafikken du sårt trenger? -Her er 3 tips til gratis trafikk.

Flere av metodene kan du finne beskrevet i mer detaljer her på Estrategi.no. Du kan også få hjelp til digital markedføring av oss i Responspartner.  – men nå er det på tide med en oppfriskning av tre metoder:

Artikkel markedsføring

Begynn å skrive artikler og sende dem til artikkeldatabaser, i Norge finnes det flere. (Se denne artiklen om artikkel markedsføring, med liste nederst i artikkelen over norske artikkeldatabaser ) Dersom du går etter engelskspråklig trafikk – bruk Ezine articles.

Bruk søkefrasene godt i tittelen og artikkelen ellers, men uten å drive med «keyword stuffing”. Dersom det er viktig for deg å bli funnet på frasen «røkt kjøtt», bruk den frasen både i overskriften og flere ganger i teksten. – Men ikke overbruk den.

I slike artikler er det normalt å ha en «bio» som forteller om deg som forfatter. Sørg for at denne er iøynefallende og har et «call to action». Dét betyr at du gir leseren en klar grunn til å klikke på dine linker.

Du kan også legge inn linker i slike artikler til ditt nettsted, og det vil hjelpe deg med din SEO. Hvis du lurer på hvorfor du bør gjøre det, så kan du lese:  Hvorfor trenger jeg SEO for hjemmesiden min? Der kan du få litt innblikk i hva søkemotoroptimalisering kan gjøre for deg.

Tips : Du kan bruke Google Alerts til å holde oversikt over dine artikler. Husk at hvem som helst kan benytte artiklen du har skrevet, og det kan være greit for deg å vite hvor den er benyttet… Spesielt dersom du ser at noen med en godt rangert hjemmeside benytter dine artikler ofte, da kan du jo samarbeide mer med dem.

Forum markedsføring

Jeg vet om flere som bruker forum aktivt i sin markedsføring, og de lykkes. Det handler ikke om å spamme forum, men å være til stede og synlig:

Søk etter forum i din nisje og bli med de forumene som virker mest interessante mtp. potensiell kundegruppe. (Gå til Google og søk etter “forum + din nisje”.

Vær aktiv, og tilfør verdi: Svar på spørsmål, gi tilbakemelding og bli nyttig i disse forumene. Sørg for å legge link til din hjemmeside i signaturen din. De fleste forum tillatter linking til egne hjemmesider, men vær veldig varsom med å legge inn affiliate linker. (Estrategi.no tillater linker til egne hjemmesider i signaturer)

Over tid bygger du opp troverdighet og «ekspertstatus», og folk vil begynne å se på deg  Folk vil bygge opp et forhold med deg, ser at du vet hva du snakker om, og besøker nettstedet ditt. (Link til din best konverterende / selgende side.)

Pressemeldinger som gir respons og linker

Fordelen med pressemeldinger fremfor artikler er at de kan være mer selvskrytende og selgende. En artikkel skal helst være nogenlunde objektiv, selv om den indirekte kan anbefale ditt produkt.

Men en pressemelding skal være selgende, selvskrytende og gjerne spisset. Du er friere til å skrive slik du vil, og presentere fordelene med ditt produkt eller din tjeneste. I stedet for å sende pressemeldingen til aviser og media, kan du sende dem til ulike nettsider som ønsker å motta pressemeldinger (bl.a. Estrategi.no).

Det finnes også en del gode anledninger til å sende pressemeldinger: Nye større kontrakter, nye løsninger eller funksjoner på eksisterende løsninger, nye tjenester osv. Det finnes nesten alltid en grunn til å sende en pressemelding.

I pressemeldingen kan du (bør du) skrive link til din hjemmeside, og gjerne med søkefrase din i linken.

Bruk Estrategi smartere 🙂

Hvér gang du poster en ny post eller trådEstrategi-forumet, så vil du få link inn til din hjemmeside. Jobber du innen markedsføing og salg på internett vil du kunne få økt oppmerksomhet ved å være aktiv på forumet her.

I tillegg tar vi gjerne imot artikler som er aktuelle tema. Se på hva vi har lagt inn før, og send oss artikler for gjennomsyn. Kvalitetsartikler som er aktuelle for brukerne legges vi gjerne ut, med en «bio» om deg og det du driver med.

Vi har også lansert muligheten for å legge ut pressemeldinger her på Estrategi.no. Bruk den 🙂

Mvh Preben

Søkemotoroptimalisering: Fungerer ikke H1 tag lenger ?

Fungerer ikke H1 tag lenger?
Her forleden la jeg merke til en påstand som jeg egentlig ikke har hørt før, i alle fall ikke fra noen “som har greie på det”. Nemlig at H1 tags ikke lenger har effekt. Stemmer nå dette?

(oppdatert for 2020)

Jeg er lidenskaplig opptatt av søkemotoroptimalisering ( SEO = Search Engine Optimalisation ) – og begynte min karriere som nettbutikkeier. Salget økte vesenlig når jeg fikk butikken opp på 1. plass i Google. Ønsker du hjelp med SEO for nettbutikk så ta kontakt for et tilbud.

Nå hjelper jeg bedrifter med å lykkes på nett, og søkemotoroptimalisering er en viktig del av dette.

Er det bortkastet å bruke H1?

Alle ganger jeg HAR testet, har det vært tydelig at H1 tag har hatt mye å si på rankingen. (Spesielt i Google) Men som med alt annet man gjør av endringer og tester på en hjemmeside er det vanskelig å vite eksakt hva som gir hvilken effekt.

Så her for et par dager siden leste jeg en påstand om at H1 tagger ikke lenger har effekt, på lik linje som “keywords tags” og liknende.

Sistnevnte har jeg knapt noen gang målt effekt av (Description tag kan bety noe), men bruk av overskrifts-tagger (H1, H2 osv) har alltid betydd noe. Det har Brad Fallon og andre SEO guruer vært tydelig på. Så der er vi enige.

Eller har vært enige. – Jeg har ennå ikke fått testet dette selv.

Notat:  Dette var en artikkel skrevet tilbake i 2009, og nå er det 2020. Det er altså 11 år siden jeg hørte denne påstanden om at H1 tagger ikke har betydning for rangering første gangen, og nå kom påstanden opp igjen rundt nyttårskiftet i år. Da som nå jobber jeg som SEO konsulent, og hjelper norske og utenlandske bedrifter å lykkes med sin hjemmeside-satsning. Fremdeles sier testene mine at H1 har livets rett. Ja, Google prioriterer fremdeles H1 fremfor H2 og H3 etc. Så ikke slutt med å bruke H1.

Når du velger noen til å hjelpe deg med digital markedsføring og optimalisering av ditt nettsted for bedre synlighet, så velg noen som tester ting selv og ikke bare folk som lytter på hva andre sier. Ja, det er smart å lytte på andre, ofte, men ikke alltid…

Hva tenker / vet du om dette? – Logg deg inn og skriv i kommentarfeltet.

Småbedrifters internasjonale språk

Markedsføring på nett er nøkkelen til skandinavisk suksess for britisk oversettelsesbyrå

Det faktum at den globale økonomien har fått et skudd for baugen er ikke ensbetydende med at bedrifters vekstpotensiale også stopper opp. Nå er tiden inne for bedrifter til å reagere på den nye økonomiske situasjonen ved aktivt å ta initiativ til å skape nye muligheter på den internasjonale arenaen.
Men ønsket om tilpasning og vekst i vanskelige tider må støttes opp med riktig verktøy. Det er lett å få panikk og kaste bort mye penger på en “løsning” uten å vite hva den vil føre til.

Men hvorfor gjøre det når du kan utforske markedet for et beskjedent beløp, og deretter øke summen noe for å realisere prosjektet i større målestokk når du er sikker på at det fungerer.

Nettet har nå blitt det stedet forbrukere først oppsøker når de er på jakt etter nye produkter eller tjenester. Derfor er nøkkelen til internasjonal vekst hvordan bedriften presenterer seg på nettstedet sitt.
Lokalisering av nettsteder og søkemotoroptimalisering er en kostnadseffektiv måte å innta nye markeder på. Det meste av det som står på nettet er skrevet på engelsk, mens de fleste internettbrukere ikke har engelsk som førstespråk – her ligger altså en stor utfordring.
Det internasjonale oversettelsesbyrået Lingo24s vekst, særlig på det skandinaviske marked, skyldes internasjonal markedsføring på nett.
I 2006 oversatte Lingo24 sitt engelskspråklige nettsted til norsk, og i mai, 2008, etablerte de et lokalt mikronettsted for kun et par tusen norske kroner. Dette nettstedet inneholdt relevante søke- ord i hovedteksten, som f. eks. ”oversettelsesbyråer”, ”oversettelsesbyrå”, ”oversetter” og flere andre oversettelsesrelaterte termer.
Salget i Norge økte med nærmere 300 % mellom juni 2008 og mai 2009 og i dag er Lingo24 rangert som nummer én på Google.no for søkeordet ”oversettelsesbyråer” og nummer tre for ”oversettelsesbyrå”.

Hvordan går så bedrifter frem når de skal tilpasse sitt lokale nettsted til det internasjonale markedet? Man må først konstatere et behov for sine tjenester i et spesielt land. En nyttig fremgangsmåte er å undersøke den lokale konkurransesituasjonen. Hvis det finnes lignende tjenester der allerede, er dette et godt tegn, da det vitner om et allerede eksisterende behov.
Neste trinn er å identifisere konkurrentene og å gjøre seg kjent med hva de tilbyr – og ikke minst, hva de ikke tilbyr. Man kan deretter etablere seg på markedet og utnytte eventuelle åpninger. Ikke desto mindre må man være årvåken overfor markedets metningspunkt – for stor konkurranse kan bety at det er svært vanskelig å få innpass.

Når du har fastslått at det finnes behov, finn så ut hvilke søkeord lokale internettbrukere benytter seg av. Google og Yahoo har noen nyttige hjelpemidler som også er kostnadsfrie og som identifiserer søkeord innen ethvert ønsket utenlandsk marked.
Disse nøkkelordene må deretter integreres i et profesjonelt oversatt nettsted for på naturlig måte å optimalisere plasseringen i søkemotoren. Lingo24 har oppdaget at det er mulig å stige raskere i rangeringen til en ikke-engelsk søkemotor, rett og slett fordi metningen av nøkkelord ikke på langt nær er det den er på engelsk.
Bedrifter av alle størrelser kan tjene på nettsidelokalisering. En liten til mellomstor bedrift med kun én nettbasert datamaskin og litt gründerånd kan få innpass internasjonalt uten store kostnader.
Om Lingo24
Lingo24 er et internasjonalt lokaliserings- og oversettelsesbyrå. Byrået har over 100 ansatte i Storbritannia, Panama, Romania, Kina og New Zealand og et nettverk av 4 000 oversettere Omsetningsprognosen for 2009 er NOK 36 mill.

Les mer