søkemotoroptimalisering – Side 2 – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Tag Archive

Tag Archives for " søkemotoroptimalisering "

Del 1: Seo analyse av 11,8 millioner Google-oppføringer 2020

Nå i 2020 gjennomførte Backlinko en stor SEO analyse av 11,8 millioner oppføringer i Google, og ut fra det har Brian Dean og hans team gjort en del funn. Jeg har igjen sett på hva de har funnet, og trekt ut noen ting som jeg mener er veldig relevant til søkemotoroptimalisering i dagens Google-klima – og kanskje en og annen overraskelse?

Jeg er veldig interessert i SEO case-oppgaver og reelle tester, og det samme gjør analyser av disse. Nå helt i slutten av april 2020 kom den største analysen jeg har lest igjennom på en god stund, og her oppsummerer jeg de kanskje viktigste funnene. Dette har jeg først publisert på mitt firma-nettsted under tittelen SEO analyse og funn 2020, og her er første delen av den:

Hva betyr funnene i denne SEO analysen for deg?

De vil kanskje hjelpe deg å se hvor du bør bruke mer av din tid og dine krefter når det gjelder søkemotoroptimalisering. For eksempel er det svært mange SEO byråer som hevder at du MÅ få ned lastetiden på hjemmesiden din, for da vil du rangere bedre i Google. Jeg er har vært langt mer moderat i mine meninger om dette de siste to årene, fordi jeg ikke har sett noen sammenheng mellom lastetid og rangering. Det bekreftes her. 

Så les igjennom disse, og begynn å endre fokus der du ser at det trengs. Er du usikker kan du kontakte meg for en gratis SEO analyse. Se nederst i dette blogginnlegget.

Tips: Legg for øvrig merke til at korrelasjon er ikke nødvendig det samme som at punktet er årsaken til den gode rangeringen.

For eksempel så er det ikke sikkert at det er en gitt sides antall innkommende linker som gjør at den faktisk reagerer i toppen av Google. Det kan jo i det enkelte tilfeller være sidens unike innhold som gjør at den rangerer. Men sannsynligheten er jo stor at linkene har noe å si når man ser på det overveldende tallmaterialet som her er brukt. 

Kort om SEO analysen:

Backlinko har benyttet en del ulike databaser og verktøy for å hente inn informasjon om de sidene som rangerer i toppen av Google. I og med at det er hentet inn data for 11,8 millioner oppføringer, så finnes det jo mye data å dra konklusjoner ut fra. Jeg har forsøkt å henvise til de ulike verktøyene som er brukt i de forskjellige punktene.

Her er de 4 første sammendrags-punktene av SEO analysen

Under følger mitt utdrag av analysen, og med kommentarer og betraktninger. Det kan være godt å legge merke til at når det gjelder søkemotoroptimalisering og du lurer på om det eller det er viktig, så er svaret nesten alltid “Det kommer an på”.

For eksempel er antall linker inn til et nettsted er viktig! – Men om du spør om det er det viktigste for at nettopp ditt nettsted skal rangere bedre, så er svaret “Det kommer an på”. For du må alltid se ditt nettsted opp mot konkurransen i ditt marked. Du konkurrerer nemlig ikke med Google, men med alle andre nettsteder som rangerer på samme frase. Google er dommeren, og du trenger bare å gjøre det litt bedre enn beste konkurrent.

Ok, her er de fire første punktene:

1) Innkommende linker er fremdeles svært viktig

Dataene viser at et nettsteds samlede link-autoritet (målt ved Ahrefs Domain Rating) korrelerer sterkt med høyere rangering.

Hva betyr dette? Det betyr at sterke linker inn til et nettsted påvirker rangeringer i veldig stor grad. Dette er ingen overraskelse for oss som har holdt på som SEO byrå i lengre tid. Gang på gang ser vi at linker er svært viktige, og det er også en av tre parametre som er bekreftet fra Google har stor påvirkning. 

Med andre ord bør du sørge for at du får gode og sterke linker inn til ditt nettsted. (Trenger du hjelp med dette så kan du leie oss inn som ditt SEO byrå til å gjøre jobben for deg.)

2) Nettsteder med mange linker rangerer over sider med få linker

Sider med mange tilbakekoblinger (linker) rangerer over sider som ikke har så mange tilbakekoblinger. Faktisk har nettstedet som ligger på 1-plassen i Google generelt 3,8 ganger flere linker enn plasseringer på plass 2-10.

Mange SEO rådgivere og såkalte eksperter hevder at linker har mistet mye “makt”, og at man i dag må satse på bare høy kvalitet på innholdet. Dette funnet viser noe annet, og viser det som jeg stadig hevder at det må være en balanse.

Ja, godt innhold har en tendens til å tiltrekke seg gode linker. Men godt innhold alene kan i mange tilfeller ikke konkurrere med middelmådig innhold med gode linker.

Dette bringer oss inn på neste punkt:

3) Omfattende innhold med godt innhold rangerer bedre enn grunt innhold

Måleinstrumentet her har vært Clearscope som er et verktøy for å måle innholdets kvalitet etc. Med andre ord liker Google innhold som fordyper seg i et tema. Med andre ord er det en god ting å skrive dypere om et tema, slik vi for eksempel holder på med på siden søkemotoroptimalisering. 

Se derfor om du kan skrive slike sider med langt innhold for din nisje. Når du gjør det på rette måten kan du virkelig begynne å hente inn potensielle kunder fra Google. 

4) Det er ingen sammenheng mellom lastetid og rangering

Mange SEO-konsulenter kom med mye skremme-propaganda for noen år siden om at man ville miste alt av rangering dersom man ikke gjorde nettstedet raskere. Jeg var selv delvis skyldig i det, om dog i en veldig forsiktig utgave. Jeg sa at det var viktig med rask lastehastighet, og det var fordi Google sa at det var blitt et viktig punkt. 

Men data viser nå at det ikke stemmer. Eller rettere sagt; det er ikke påvist noen sammenheng mellom topp 10 plassering i Google og det å ha et raskt nettsted. 

Derimot vet vi at lang lastetid på en nettbutikk kan redusere salget, så det er ikke noen grunn til rope hurra for lang lastetid. Og ja, det er smart å holde nettstedet slankt og raskt. Spesielt for dem som sitter med en mobil utenfor 4G områder og surfer. 

Konklusjon så langt i analysen

Konklusjonen så langt er at det å ha gode og kraftige linker inn til din hjemmeside eller nettbutikk er veldig viktig. I tillegg er det viktig å ha mange linker. Det er sagt lite om hvordan disse linkene skal utformes for å få best mulig effekt, og igjen er svaret mitt at “det kommer an på”. For det kommer an på hva dine konkurrenter i Googles søkeresultater gjør, og hva du gjør.

Videre er konklusjonen ikke overraskende at omfattende og godt innhold i mange tilfeller betyr mye for rangeringene. Det går på antall ord på siden, og også på ordlyden. For oss som jobber med dette til daglig er ingenting av dette veldig overraskende, men det kan kanskje være det for deg dersom du har hørt på en ekspert som forfekter det ene mye mer enn det andre?

Av punktene over er det punktet om lastehastighet som jeg er personlig mest glad for å få vite. Det har vært en mistanke lenge, da jeg har sett tendenser til at sider som ligger i toppen av Google ikke nødvendigvis er veldig raske. Men når man har så mye data som denne undersøkelsen har, og den bekrefter det, så er det ganske troverdig.

I neste del av sammendraget vil jeg vise til hvorfor fundament-linker er så viktig, og skrive litt mer om hva slags innhold og hvor langt det bør være for å optimalisere muligheten for å rangere bra.

Vil du ha hjelp med din nettsted og en gratis SEO analyse?

SEO analyse ved Preben Sangvik
SEO analyse ved Preben Sangvik

Ønsker du hjelp med SEO løsning så kontakt meg gerne på preben@responspartner.no eller mobil 90192708. 

Hva skjer når du tar kontakt?

Først tar vi en telefonsamtale der vi finner ut om vi passer godt for hverandre og at jeg virkelig kan hjelpe ditt firma å lykkes på nett. Det er ingen salgssamtale, men en samtale der vi finner ut om vi kunne tenke oss å jobbe sammen rett og slett.

Deretter, hvis vi finner ut at vi vil gå videre, så gjør jeg og mitt team analyser av ditt nettsted, din konkurranse og andre viktige vurderinger. Dette er en gratis SEO analyse for deg og ditt nettsted.

Når det er gjort vil vi ha et skjerm-møte på ca 1 time der jeg presenterer for deg det jeg har funnet ut, og du vil få et tilbud på at jeg og mitt team arbeider med deg. Målet er alltid å øke din lønnsomhet!

Fokuset er alltid på at du skal få økt business med å bruke oss, og vi jobber for at vi så raskt som mulig kan “jobbe gratis for deg”. Det vil si at salgsoverskuddet ditt skal øke så mye ved å bruke oss, at vi i prinsippet betaler for oss selv. Da blir det et vinn vinn samarbeid, og det er det som er målet. 

Høres dette interessant ut så ta kontakt.

Mvh Preben Sangvik

En SEO rådgiver hjelper deg å få flere kunder fra Google

Det er ett sted din kundegruppe er, og det er i Google. Nær sagt alle går til Google når de har et problem, søker en løsning eller søker et produkt. Det være seg om “kjedsomhet” er problemet, eller om det er et faktisk problem de har.

Forbes slår fast at 93% av all online aktivitet starter i en søkemotor, og av dem er Google den største. Det er der – i Google – at din målgruppe befinner seg. Men det kan være vanskelig å komme opp som et av forslagene i Google når din målgruppe søker etter det du tilbyr dem. For det er mange konkurrenter. Både direkte konkurrenter, bloggere og andre som roper etter oppmerksomhet.

Hva om du kunne få tak i dine kunder der? Hva om din hjemmeside eller nettbutikk hadde blitt “anbefalt av Google”? (For det er det vanlige brukere opplever at Google gjør.)

Ja, da hadde du nok fått flere betalende kunder…

For å lykkes med det trenger du rett kunnskap, nok tid og gjerne en anelse markedsføringsevne. Derfor velger mange firma å leie inn en ekstern SEO rådgiver som kan påskynde prosessen og hjelpe dem til å lykkes.

Uavhengig av om du selger til privatpersoner eller bedrifter så går din målgruppe til Google for å få svar på sine spørsmål. Folk er på forskjellige steder i kjøpsreisen sin. Noen lurer fremdeles på hvilket problem de egentlig har, mens andre vet både hvilket problem de har og hvilke løsning de ser for seg.

I samtlige tilfeller er kunden først i Google, og hvis ditt nettsted ikke er representert i toppen der så mister du mange potensielle kunder…

Søkemotoroptimalisering, eller SEO som det forkortes til, er prosessen som gjøres for å plassere ditt nettsted i toppen av Google på konkrete søkefraser. Dette krever oppdatert kunnskap, erfaring med hva som fungerer godt i ulike markeder, og forståelse av hva som skal til for å åpne folks øyne for et produkt eller tjeneste.

Som i all markedsføring handler det om å tiltrekke seg motiverte kunder. Denne gangen fra Google. For det er slått fast at folk som kommer via organisk søk (ikke-betalt) og inn på ditt nettsted har høyere kjøpsprosent enn andre. Altså er de lettere å selge til. Og det er salg du ønsker deg.

Både små, mellomstore og store bedrifter bør øke sin online synlighet og ha en tilstedeværelse der. Det gjelder både hvis du har planer om å starte en ny virksomhet, eller du ønsker mer vekst for din eksisterende virksomhet.

Fordeler med et trygt SEO byrå

Dessverre utvikler internett seg i en rasende fart, og det som fungerte før for å skaffe seg kunder kan ha motsatt effekt i dag. Derfor trenger du tilgang til en faglig oppdatert SEO rådgiver som kan hjelpe deg steg for steg på veien til suksess. Det er dyrt og ofte unødvendig å ha ansatt en slik person, men det kan være en kjempegod idé å leie inn en konsulent som er spesialisert på søkemotoroptimalisering.

Dessverre har jeg flere ganger opplevd at en “SEO rådgiver” i praksis er en selger. De er kun ute etter sitt eget beste, det vil si å sende faktura og få betalt, og ikke ute etter kundenes eget beste. Vær derfor nøye ved valg av en rådgiver.

Det holder heller ikke bare at rådgiveren kan rangere sider høyt i Google… Vedkommende bør også kunne en god del om digital markedsføring og det å skrive selgende tekster. Mange av de flinkeste SEO rådgiverne kan også en del om webutvikling og bruker mye tid på å holde seg faglig oppdatert. Derfor bør du også sjekke om de er lidenskaplige, og ikke bare gjør det for å gjøre en jobb.

I tillegg til SEO bør et SEO byrå også kunne hjelpe med andre tjenester. Det gjør at det er lettere å få god avkastning på investeringen du gjør i både søkemotoroptimalisering og andre markedsføringsaktiviteter. Blant annet bør de kunne gi råd om bruk av sosiale medier, hvordan du kan få bedre resultater og rett og slett konkrete forslag til endringer på din nettside. Det kan være alt fra hvordan å bruke remarketing på Google Ads og Facebook til å maksiere effekten av søkemotoroptimalisering, til andre ting et markedsføringsbyrå bør kunne.

Ønsker du en innleid SEO ekspert?

Det er veldig bra å kunne gjøre mye med nettstedet sitt selv. Men de aller aller fleste har ikke nok kunnskap om søkemotoroptimalisering til å faktisk gjøre en kjempegod jobb selv. Faktisk er det litt farlig å bare ha litt kunnskap…

SEO-tjenester bringer webtrafikk til nettstedet ditt. Hvis kunnskapen din om SEO-tjenester er utilstrekkelig, er det mye bedre å leie inn en ekstern SEO konsulent som kan gjøre en førsteklasses innsats. I starten koster det mer, men når en virkelig god SEO rådgiver har fått jobbet med nettstedet ditt så vil det begynne å betale seg selv og mer til.

Hva bør du ha på plass for å kunne benytte en SEO ekspert?

Første ting først: Kjenn dine mål.

Vær tydelig på dine mål. SEO dekker et stort område. Ønsker du å tiltrekke flere besøkende til nettstedet ditt? Må disse besøkende konverteres til salg?, eller vil du helst ha henvendelser? Hvilke kunder vil du helst ha, og hvilke vil du aller helst ikke ha?

Dette er viktig å vite, og hvis du tar kontakt med meg vil jeg hjelpe deg ved å stille deg noen spørsmål. Svarene på spørsmålene vil hjelpe både deg og meg i å kjenne dine ønsker bedre, og dermed kunne hjelpe deg best mulig.

Hva bør du forvente når du leier inn et SEO-byrå?

Det viktigste er at du forventer deg resultater. Men de kommer (som oftest ikke) den første uken. Først må det gjøres SEO analyse og andre typer undersøkelser, før det lages en tiltaksplan. det er først når den planen settes ut i livet at du vil se resultatene komme.

Du bør også vite at Google hele tiden fornyer seg Det kalles algoritme oppdatering, og de har gjerne 1-2 hver måned. Dette påvirker hvordan ditt og andres nettsteder rangeres, og det kan kreve ekstra tiltak. En god SEO rådgiver plukker opp hva som skjer, og gir deg tilbakemelding fortløpende. Derfor er de fleste engasjement av løpende karakter.

SEO-rådgiveren din bør også hjelpe deg med å bestemme deg for tiltakene/ SEO-aktivitetene for nettstedet ditt. Ofte vil han eller hun også gjennomføre dem for deg.

SEO rådgiver Preben Sangvik

Deler av denne bloggposten har tidligere vært publisert på Responspartner.no som er mitt nettsted.

Gjennom Responspartner AS leverer jeg SEO tjenester nasjonalt og internasjonalt. Har du lyst på en uforpliktende samtale om hvordan jeg kan hjelpe deg å lykkes med synlighet i Google så kontakt meg her: Preben Sangvik

Gratis: Kurs i å lage hjemmeside – og gjøre markedsføring

Ønsker du å ha en firmahjemmeside som gir deg flere besøkende og kunder? Det er egentlig ikke så vanskelig, men det er noen ting du må ha på plass for at hjemmesiden skal “fungere”. I over 14 år har vi levert hjemmesider til norske firma, og vi har gjort en del erfaringer.

Vi ønsker at flere skal få oppleve gleden av å lage hjemmesiden til sitt firma selv, og deretter vite hva de skal gjøre for å få flere kunder. Derfor lanserer vi nå et gratis kurs, der hvem som helst kan følge med og bygge sin hjemmeside. Kurset er lagt opp til at du kan lage din egen hjemmeside ved å kun bruke 4 timer i uken. Etter 3 uker vil din hjemmeside være på nett (dersom du følger kurset steg for steg), og de neste 3 ukene vil vi lære deg å markedsføre ditt firma på nett.

For å ha en levende dialog og kunne svare på spørsmål fortløpende har vi opprettet en egen Facebook-gruppe til kurset. Der kan du stille spørsmål underveis, og få hjelp av oss og andre flinke personer.

Første leksjon vil du finne inne i Facebook-gruppen til kurset. Meld deg inn i gruppen nå, så får du beskjed når kurset starter. (Første leksjon legges ut i februar)

Kurset tar for seg:

Basis:
1) Kjøpe domene
2) Sette opp hjemmesidekonto
3) Sette opp et webdesign
4) Sette opp struktur/ navigasjon
5) Sette inn innholdet, og gjøre hjemmesiden til din.

Få kunder:
1) Hvordan får flere kunder via Google
2) Hvordan få flere kunder via Facebook
3) Hvordan annonsere på Facebook
4) Hvordan automatisere

I tillegg går vi inn på hvordan du kan utforme din hjemmeside for å få flere til å respondere, og hvordan du kan få dine besøkende til å stole på deg. Dette er viktig for å få flere kunder.

Gå til http://hjemmesidekurs.no – og du vil bli tatt rett til Facebook-gruppen. Trykk på “Join” eller “Bli med”,og vi vil godkjenne deg. Fra du er godkjent medlem vil du ha tilgang til videoene, og kunne følge dem. Hvis du kan sette av ca 4 timer i uken, vil du ha komplett og live hjemmeside basert på EasyEdit-løsningen. Du kan velge en annen løsning å bygge med, men vi anbefaler å bruke den.

Er det virkelig gratis?

Ja, kurset er gratis. Du får også tilgang til å bruke EasyEdit-plattformen gratis i hele perioden der du bygger hjemmesiden din. Du kan selvsagt også bruke en annen løsning, men vi har ikke kapasitet til å svare på spørsmål om andre løsninger. Hvis du ønsker å ta i bruk din nye hjemmeside på EasyEdit så koster den kun 3300/ år + MVA. Du vil da ha norsk support, norsk redigeringsløsning – og du slipper å tenke på teknisk drift etc.

Hvem holder kurset?

Kurset holdes av Responspartner AS. Responspartner har holdt på med online markedsføring og salg siden starten av 2000-tallet, og er en sterk ekspertise innen søkemotoroptimalisering og webdesign.

 

Søkemotoroptimalisering som gir nye kunder

søkemotoroptimalisering-seo-eksempelDet er ingen bombe, men god søkemotoroptimalisering øker tilflyten av besøkende. Men ikke bare besøkende, men motiverte kjøpere. I alle fall om du klarer å søkeoptimalisere for fraser som brukes av “sultne” kunder. Gjort riktig er SEO (forkortelsen til søkemotoroptimalisering) en effektiv markedsføring.

Det handler ikke alltid om tusenvis av nye besøkende. Det handler om å få tak i den rette personen. Det handler om å komme tidlig inn i kjøpsprosessen. Personer som har søkt på en frase som stort sett kun brukes av kjøpslystne kunder, har mye høyere konverteringsrate enn en person som har søkt helt generelt. F.eks vil en kjøpslysten kunde søke “Adidas S2344 pris” for å få opp de beste prisene på den skoen. (Jeg bare fant på den skoen) Det er basic salspsykologi.

>>> Se info om GRATIS SEO KURS

Dette er veldig viktig mtp SEO.

La oss ta et eksempel med “Stian”. La oss kalle ham det. Han sitter hjemme og har lyst på å kjøpe seg en ny forsterker. Stian kjenner ikke så mye til forsterkere, men synes lyden er litt spak. Han søker etter “forsterker til hjemmekino” og finner et forum. I forumet skriver de om “surroundforsterker”, og litt om det. Men det er en gammel artikkel. Så han går til google.no igjen.

Denne gangen søker han “anbefalt surroundforsterker” og får opp en del treff. mye gammelt. han forsøker igjen: “anbefalt surroundforsterker 2018” og får opp et søkeresultat som er spennende. Han titter fort over siden og klikker på oppføring nr 2. Annonsene bryr han seg ingenting om.

Han fant “surroundspesialisten”. Hvorfor? Jo, for de visste at folk søker slik. De hadde nemlig en søkeordsanalyse om hva deres kundegruppe faktisk søker etter. Derfor hadde de laget en side for dette. Det er ikke tusenvis av nye kunder pga den frasen, men det kommer nye kunder. Så det lønner seg.

Og det er poenget: Det lønner seg. Det har en positiv Return on Investment. Man går i pluss. Og man har deretter muligheten til å selge den samme kunden nye produkter. Som dyre høyttalerkabler, ny Blueray-spiller med mer.

PS: Når du først får kunden inn på ditt nettsted som følge av god SEO, så må ditt nettsted være selgende. Lurer du på hvordan du lager et selgende nettsted så sjekk her.

God søkemotoroptimalisering handler om å vite hvilke fraser man bør rangere i topp 10 på, hvordan man skal gjøre det, og deretter gjøre det. Det er tidkrevende, men gjort riktig så gir det svært effektiv markedsføring som du kan nyte godt av lenge.

Nå kan du få tilbud av Responspartner på SEO. Der kan du også lese mer om hva god synlighet i Google kan gi deg. Ikke bare direkte trafikk, men også merkevarebygging som vil kunne bygge din business større.