Hva bør du gjøre for å ikke miste Google-rangeringer? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hva bør du gjøre for å ikke miste Google-rangeringer?

Store seriøse nettsider mistet over 90% av rangeringene i Google, nesten over natten. Mindre nettsteder så også store endringer. Men ikke mine nettsider. Hvordan gikk det med deg? Hvordan kan du søkemotoroptimalisere nettsiden din nå?

Bakgrunn: Den 24. februar i år oppdaterte Google algoritmen, noe jeg skrev på nettsiden min (Ny Google algoritme) Den nye algoritmeoppdateringen har som hovedhensikt å slå ned på “content farms”, som sannsynligvis er nettsteder som består av sider med mye likt innhold, eller er kopiert fra andre nettsteder.

Grunnen til at jeg er litt vag på dette er at Google selv ikke har spesifisert grunnleggende hva de selv mener, og det har tatt tid før SEO-bransjen salv har landet på det. Så det er en sterk antakelse…

Sidenotat: Dersom du har en enkelt firmahjemmeside så trenger du nok ikke bekymre deg om dette, for jeg har i løpet av den siste måneden ikke sporet drop i rangeringene for enkle nettsteder. Fortsett med søkemotoroptimalisering som normalt.

Men dersom du har mange AdSense-fokuserte nettsteder, eller nettsteder som består av brukergenerert innhold, så kan det være du bør lese litt nøye 🙂

I løpet av den siste måneden har jeg nemlig sett en hel del “Google Dance” på store nettsteder. Med store nettsteder mener jeg nettsteder som har mer enn 4000 indekserte nettsider i Google. (site:dittdomene.no i Google).

Nettkataloger fikk juling

Spesielt kataloger har fått mye juling av den nye algoritmen: Noen store norske nettkataloger mistet svært mange indekserte sider i Google. Dersom jeg ikke tar feil mistet en av de største katalogene ca 95% av antall idekserte sider. (Jeg er litt forsiktig her, for jeg har ikke notert ned nøyaktige tall før og etter, bare ca.)

Dersom ikke dette var vondt nok, så var rangeringen på de gjenværende indekserte nettsidene også redusert. Dette stemmer overens med erfaringene fra EzineArticles.com og andre tilsvarende innholdssider.

Dette er katastrofe for nettsteder som lever av gode Google-rangeringer. Noe nettkataloger i stor grad gjør.

EzineArticles.com (en stor og anerkjent “human-edited” artikkel database) mistet 94% av rangeringene.

ArticlesBase.com mistet faktisk mer om jeg ikke husker feil.

Og det samme skjedde med en lang rekke nettsteder, også nettsteder som hadde unikt (egetprodusert) innhold.

Svakheter i Google algoritmen

Det ble det raskt klart at den nye Google algoritmen hadde svakheter som gav uønskede resultater. Målet var å bli kvitt kopi-innhold og “vaske” resultatlistene for unødvendig støy, slik som mange mener at f.eks. nettkataloger er.

Men det slo skjevt ut, og “uskyldige” nettsteder ble “straffet” for noe de ikke hadde gjort.

Google innså at dette ble feil, og har jobbet med å korrigere algoritmen. Noe som har resultert i en hektisk og delvis nervepirrende måned for oss som følger mange nettsteder fra dag til dag, og som får betalt for positive Google-resultater.

Men det stoppet ikke med nedturen:

Vel, jeg opplevde ikke nedtur for noen av mine kunder 🙂 (Utenom én, der det er en del svakheter i systemet de bruker.) Men uansett: Nå, en måned etter oppdateringen, er mye tilbake til det gamle. I alle fall i Norge.

Veldig mange av de store nettstedene har fått tilbake antall indekserte sider i Google, selv om jeg ikke har fått kvalifisert tallene om at trafikken er den samme. Mye har skjedd de siste 1-2 ukene.

Men jeg ser også at nettsteder som har dårlig on-site søkemotoroptimalisering ser ut til å få en vedvarende reduksjon. Med det mener jeg dårlig kildekode og annet som Google ikke liker godt.

Så hva kan vi lære av dette?

Nummer 1: Hold hodet kaldt når Google gjør oppdatering av algoritmen. Dét er ikke tidspunktet for store gjennomgripende endringer på nettstedet. Planlegg gjerne, men vent til Google Dance gir seg og resultatene stabiliserer seg før du gjør store endringer. (Hadde jeg ikke ventet, kunne jeg lett startet med endringer som kanskje kunne gjort vondt værre, for jeg hadde ikke hatt et bra referansepunkt.)

Nummer 2:  Bygg solid søkemotoroptimalisering både on-site og off-site. De nettstedene som jeg har sett har ligget mer eller mindre stabile i rangeringene den siste måneden har hatt god balanse mellom on-site og off-site optimalisering. Se grafen øverst som viser en av mine nettsider som ikke har mistet besøkende, heller tvert i mot. Ca 90% av de besøkende kommer fra Google-søk…

Nummer 3: Har du flere tanker rundt denne oppdateringen, og hva vi kan lære?

Mvh Preben

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.