Lojale abonnenter
Nyhetsbrev er som kjent en effektiv måte å holde på de besøkende på, ved å gi dem påminnelser om å komme tilbake til nettstedet. Men hvordan beholde dem som epost-abonnenter?
Tekst: Eirik S. Lund Svaret er: lag et nyhetsbrev som gir dem en grunn til å bli. Innholdet i nyhetsbrevet vil alltid være det viktigste. For nettavisene vil nyhetsbrevet holde abonnente oppdatert uten å måtte surfe igjennom hele avisen. Dersom du driver et firma eller et nettsted med et spesielt tema, kan du komme med tips, nyheter, tilbud osv. La oss se på to måter å holde interessen oppe på i tillegg til verdifullt innhold. Gradering Selv om du lar abonnentene få noe positivt ut av forholdet, ikke gi alt på en gang. Lag for eksempel grader av abonnementstilbudet. Gradene kan du styre etter hvor lenge de har abonnert eller antall nyhetsbrev de mottar. Første graden er for eksempel en ren informasjon og relasjonsbyggings grad. Her skal abonnenten bli kjent med deg og nettstedet ditt. I andre graden begynner du å gi spesielle tilbud enten i form av tjenester eller rabatter. I tredje graden øker du disse tjenestene eller rabattene, jo høyere opp i gradene man kommer jo mer eksklusive er tilbudene. Husk at dersom du har flere grader må du ikke gi for mye i hver grad. Du trenger ikke mange grader men du bør ha minst tre. Gjerne med lenger intervall for hver grad – men da må det være verdt det. Når så en person har vært abonnent lenge, rykker man opp i gradene, og mottar bedre og mer eksklusive tilbud. Bruksbelønning Graderingsmetoden krever lite fra abonnenten og deg. Det gjør derimot bruksbelønning. Hvordan du legger det opp kan være forskjellig, men hovedpoenget er at du belønner aktiv bruk. Det kan være å gi poeng for å komme fra nyhetsbrevet til nettstedet. Men du kan også gå lengre i å differensiere poengene etter bruk. For å delta i forum får man 10 poeng, for å delta i meningsmålinger får man 5 poeng, og så videre. Naturligvis krever det mer og mer ressurser etter hvert som du bygger opp et slikt system, derfor må du tenke deg god om før du bestemmer deg for at det er verdt det. Dette var to måter å gjøre det på. Dersom du bruker andre metoder og har gode erfaringer med det send meg en epost, så kan vi skrive flere artikler om dette. Det gjelder naturligvis også metoder du kanskje bruker på nettstedet generelt, ikke bare i nyhetsbrev.
|