Tekst: Reimar Vetne
Gi bort en gratis rapport på dine websider i bytte mot at leserne legger igjen sin epost-adresse.
Fordelene er mange
- Du sikrer deg epost-adressene til potensielle kunder som du kan følge framover, i stedet for at de forlater dine websider og kanskje aldri kommer tilbake.
- Du posisjonerer deg som en ekspert i markedet. Kunder like å handle fra personer de stoler på. Dermed kan du øke prisen på dine tjenester, eller øke salgsvolumet i forhold til konkurrentene dine.
- Driver du med oppsøkende (telefon-)salg? Få prospekter til å kontakte deg etter å ha lest din rapport, framfor at du må kontakte dem som et ubeskrevet blad. (Hvem som tar kontakt først er viktig. Vi like ofte å kjøpe, men ikke å bli solgt til.)
- Mer nyttestoff på dine websider øker synligheten i søkemotorene. Bruk ord i tittelen på rapporten som prospekter ofte søker på, så dukker flere opp på din last-ned-rapporten-her webside.
- Få gratis presseomtale. Både tradisjonelle og online medier skriver gjerne om din gratis-rapport hvis den er verdifull for deres lesere. Henvis leserne til din webside, eller (enda bedre:) be dem sende en blank epost til rapport@dittdomene.no. Bruken autoresponder som automatisk sender vedkommende en epost med link til rapporten.
- Utnytt annonser i Gule Sider, aviser og tidsskrift bedre. En liten setning om "Motta gratis rapporten X X X ved å gå hit… " kan gi deg mange leads du kan følge opp, og du skiller deg ut fra konkurrentene som en kundebehovs-orientert bransje-ekspert.
Slik går du frem
- Begynn med å lage en fengende tittel. Appeller til nysgjerrigheten. Vær konkret ("9 skritt til XYZ" er bedre enn "Bli bedre til XYZ"). Fokuser på fordelene leseren får ved å lese rapporten.
- Brainstorm innholdet i rapporten. Hvilke spørsmål sitter dine potensielle kunder med? Hvilke feil begår de ofte? Hvilke fallgruver bør de unngå? Hva vet du i dag som du skulle ønske at du visste for fem eller ti år siden? Skriv ned tanker og ideer på et ark. Systematiser tankene og lag en outline/innholdsfortegnelse (rekkefølge på innholdet i rapporten).
- Skriv en kort salgsappell for rapporten på 4-10 setninger. Selv om du skal gi bort rapporten gratis, må du gi leserne en god grunn til at de skal bruke tid på å laste ned og lese rapporten din.
- Produser rapporten. Klarer du å skrive, så sett deg ned med PCen og skriv rapporten, basert på punktene du brainstormet. Skriv noen avsnitt eller sider om hvert punkt. Lagre rapporten i Acrobat pdf-format eller Word-format. Hvis du misliker skriving, så bruk en mikrofon og lag rapporten muntlig. Du kan enten legge ut rapporten som en audiofil (mp3), eller betal noen du kjenner til å skrive et referat fra opptaket ditt.
- Få noen som er stø i norsk til å korrekturlese rapporten og salgsappellen for rapporten.
- Lag en webside med salgsappellen. Bruk et skjema for nedlasting av rapporten mot at leserne legge igjen epost-adresse og evt. fornavn, eller legg rapporten inn i en epost-autoresponder.
- Fortell omverdenen om rapporten din – kontakt utvalgte medier, og/eller informer om rapporten i annonser.
- Husk å benytte alle epostene du får inn til regelmessig oppfølging framover – med mer nyttestoff, nyheter og produkttilbud.
|