Hvordan promotere et epost-nyhetsbrev – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan promotere et epost-nyhetsbrev

I artikkel 4 får du tipsene du trenger for å promotere og bygge opp epost-lista di raskt og effektivt.
Markedsføring av ditt epost-nyhetsbrev er viktig. Jo flere abonnenter du har, jo mer moro er det å skrive nyhetsbrevet regelmessig, og jo mer penger tjener du hver gang du klikker på Send-knappen.

Her er noen metoder du kan bruke for å skaffe flere epost-abonnenter.

• Utnytte trafikken på nettstedet ditt

Legg en invitasjon synlig på nettsidene dine. En enkel boks med en “Abonner på nyhetsbrev” på alle sider er et minimum. I tillegg bør du ha en side med mer utfyllende informasjon (‘salgsargumenter’) om hvorfor man bør abonnere på nyhetsbrevet, gjerne med en virtuell forside av nyhetsbrevet (ser ut som en magasin-forside) eller et virtuell cover for en CD, DVD e.l. hvis du gir bort en lydfil eller video som bonus for å melde seg på. Få noen design-tips her: http://www.pulpminisites.com/ecoverchoices.html

• Betalt annonsering

Har du noen penger til rådighet, kan du overveie å bruke en andel av annonsebudsjettet som du har til å drive trafikk til nettstedet ditt til å reklamere for epost-nyhetsbrevet i stedet.

Siden Google Adwords annonsering nesten alltid er den rimeligste form for annonsering, så bør du som et minimum teste en Adwords kampanje hvor du i annonsen tilbyr en gratis gave til nye abonnenter (som er relevant i forhold til søkeordene). Trafikken sendes til en webside på ditt nettsted som kun har som oppgave å få påmeldinger til epost-nyhetsbrevet. Husk å legge ut Googles kvitteringskode på takk-for-påmeldingen websiden, så kan måle i Adwords admin hvor mye du betaler for hver nye epost-abonnent for de ulike søkeordene og annonsevariantene.

Neste skritt er å teste ut et CPA-annonsenettverk (cost per action/cost per acquisition) hvor du betaler for responsen du får. Her reklamerer du også direkte for ditt epost-nyhetsbrev og betaler et fast beløp for hver ny abonnent du får (f.eks. kr. 50).

Advertising.com er kanskje Norges ledende CPA-nettverk og er vel verd å prøve ut hvis du kan avsette kr. 50.000 til en annonsekampanje (som er deres minstepris). Du lager da en rekke bannerannonser i ulike format som promoterer epost-nyhetsbrevet og en gave du gir bort til nye abonnenter. Annonsene vises i Advertising.com’s nettverk (som er en rekke av Norges ledende nettsteder som ikke får solgt all annnonseplassen sin), og alle som klikker på annonsene havner på din landingsside hvor de kan melde seg på ditt nyhetsbrev og motta gaven din.

• Spør dine eksisterende kunder offline

En av de store utfordringene bl.a. fysiske butikker (varehandelen) står overfor i sin markedsføring generelt er kundeanonymiteten. Kundene kommer inn i lokalet, velger varene, betaler og går ut igjen – uten at butikken aner hvem de er. Dermed har ikke butikken noen mulighet til å kontakte og markedsføre seg overfor disse spesifikt, men er henvist til massemedia-fremstøt overfor hele byens befolkning.

En mulighet er rett og slett å spørre kunden når denne er i butikken om han er villig til å oppgi navn og epost-adresse og få tilsendt spesielle nyheter, artikler, tilbud og kampanjer fra tid til annen. Hvis man framhever fordelene kunden vil få, sitter epost-adressen løsere. Gjør det til en rutine at dine ansatte spør alle kunder om de vil motta ditt nyhetbrev, og gi dem gjerne en økonomisk gulrot i en kampanjeperiode i form av en lønnsbonus for antall innsamlede adresser.

• Spørreundersøkelse

Mange er villige til å fylle ut et spørreskjema og gi deg en feedback på din virksomhet og sine behov – enten ved å fylle den ut i en butikk, i et skjema sendt i posten eller på dine websider. Å tilby en premie øker oppslutningen om undersøkelsen (lodd i en trekning, en liten gratis gave, et gavekort som gir avslag i prisen ved et kjøp, el.). Nederst på spørreskjemaet spør du da om kunden ønsker å bli satt på en epostliste og motta et nyhetsbrev eller kampanjetilbud fra dere.

• PR/presseomtale

Er det mulig å få noe presseomtale om nyhetsbrevet ditt – f.eks. i relevant fagpresse eller nettmagasiner? Det skader ikke å prøve. Bare husk at alle pressemeldinger må fortelle tydelig hvilke fordeler man har av å lese ditt epost-nyhetsbrev, slik at pressen kan være interessert i å fortelle sine lesere om ditt nyttige nyhetsbrev.

• Gi bort artikler til andre publikasjoner i bytte mot referanse og henvisning til ditt nettsted og epost-nyhetsbrev

Når du først bruker tid på å skrive artikler til ditt nyhetsbrev, kan du jo prøve å høre om andre publikasjoner ønsker å bruke en av dine beste artikler i bytte mot at du får navnet ditt og nettstedet ditt nevnt.

• Få en enkel tips-en-venn funksjon på websidene, og legg ved i alle epost-nyhetsbrevene en oppfordring om å videresende en kopi til interesserte venner.

Dette er helt gratis. Mange vil promotere ditt nyhetsbrev hvis du bare spør dem.

Reimar