Hvordan få flere påmeldinger til nyhetsbrevet ditt? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan få flere påmeldinger til nyhetsbrevet ditt?

Vi hater spam

Dersom du har, eller tenker på å få et nyhetsbrev – bør du lese dette: «Vi hater spam» i nærheten av påmeldingsskjemaet senker påmeldingsraten. Så hva øker antall påmeldinger?

Hvordan «selger» du nyhetsbrevet ditt til besøkende på hjemmesiden din? Følger du «standarden» – og taper penger? Eller er du så smart som Eric Graham?

Han er «the conversion doctor» og har stort sett alltid fokus på økt respons, og jeg beundrer hans test-villighet og ikke minst gjennomføringsevne.

«Vi hater spam like mye som du gjør»

Av en eller annen grunn er det svært populært med frasen: «Vi hater spam like mye som deg» og diverse variasjoner av denne. Internasjonalt er det 2 millioner sider som har denne frasen. – Bare i Norge ser den ut til å være brukt mer enn 35000 ganger(!).

Frasen brukes stort sett i forbindelse med påmeldingsskjema for epost-nyhetsbrevet, for å forsikre leseren at «vi sender ikke søppel-epost» – og derfor prøve å gi den besøkende en sikkerhet for at det er sikkert å melde seg på epostlisten.

Hensikten er å få flere påmeldinger (fordi færre skal være skeptiske). Denne frasen finnes nær sagt «overalt», og de fleste kopierer den. Jeg har selv gått i den fellen. Vi antar jo at den fungerer bra…

Men fungerer det?
Den som første gangen skrev denne frasen kan ikke ha testet og målt, for Eric har en del interessante funn:

Han har testet frasen over et dusin ganger i ulike nisjer og markeder, og i nesten alle tester senket den responsen(!).

Faktisk er det så ille at det gir bedre påmeldingsprosent ved å la være å skrive noe i det hele tatt!

Resultatene av testing med frasen «Vi hater spam…»

Eric gjennomførte tester på hva som gir flest påmeldinger: Både med multi-variant og rene A/B splitt tester, og resultatet er overraskende – og bør få deg til å revurdere hva du gjør.

Hensikten med testing er å finne den varianten som gir flest påmeldinger:

Som «Picxx» skrev på Estrategi-forumet:
« Det viktigste med en webside er at den konverterer. – Jeg vil heller ha en webside med 100 besøkende hver dag som konverterer på 5/100 enn en webside med 10.000 besøkende som konverterer på 2/10.000.»

Så hensikten er å få flere påmeldinger per hundre som er innom hjemmesiden.

Her er et utvalg funnene Eric gjorde:

TEST 1: (multivariabel test)

Kontrollfrase: «Vi respekterer ditt privatliv.”
Variant 1: “Vi hater spam like mye som du gjør.”
Variant 2: “Vi respekterer ditt privatliv. Vi hater spam like mye som du gjør. “ (hybrid)

Resultatene:
Kontroll: 42,6% påmeldingsrate   (best variant)
Variant 1: 38,1% påmeldingsrate
Variant 2: 40,2% påmeldingsrate

Konklusjon:
Mens hybride versjonen slo “Vi hater spam” i seg selv, så slår setningen med «respekt» begge versjoner med ordet «hater» i seg.

 

TEST 2: (Ren A / B-test)

Kontrollfrasen: «Vi respekterer ditt privatliv. Vi vil aldri selge, leie ut eller dele epostadressen din. ”
Variant 1: “Vi hater spam like mye som du gjør. Vi vil aldri selge, leie eller dele e-postadressen din.»

Resultatene:
Kontroll: 43,9% påmeldingsrate  (best variant)
Variant 1: 41,3% påmeldingsrate

Konklusjon:
Det å fortelle dine besøkende at du respekterer vedkommende – synes å være mer effektivt enn å fortelle dem hva du er mot eller hater.

 

TEST 3: (Ren A / B-test)

Kontrollfrase: BLANK … (Dette betyr at vi ikke skrev noe…)
Variant 1: “Vi hater spam like mye som du gjør.”

Resultatet sjokkerer kanskje:
Kontroll: 40,7% (best variant = ingenting)
Variant 1: 38,6%

Konklusjon:
Denne overrasket både Eric og meg. Han trodde at det å nevne bare noenting der man tok hensyn til leseren ville være bedre enn ingenting, men han tok feil. Det var bedre å ikke skrive noenting (!).

Så hvorfor ser det ut til at “Vi hater spam” skader responsen?

Eric tør ikke hevde en klar konklusjon, men han gjetter på 2 hovedårsaker:

1. Ordet “hater”: Ordet i seg selv har en sterk negativ emosjonell kostnad.

Det kan av og til (spesielt i overskrifter) virke svært positivt, men i ved å plassere dette så nær et kritisk punkt på nettsiden (så nær påmeldingsknappen) kan det være en psykologisk «turn off» for å trykke på knappen.

2. Ordet «SPAM» :
Vi gir faktisk leseren en grunn til ikke å melde seg på: Ingen vil ha en full epostkasse.

Hvis du i utgangspunktet har overbevist leseren om å skrive sitt navn og epostadresse i skjemaet, kan du faktisk bryte det positivet momentumet ved å bringe på banen negative assosiasjoner (til eksempelvis «å få full epostkasse»). Dette er i sterk kontrast til det du ønsker å ha fokus på: den positive opplevelsen av å motta ditt nyhetsbrev…

 

Hva er så den beste teksten å ha ved siden av ditt påmeldingsskjema?

Eric har testet svært mange tekster, og har funnet «sin» favoritt etter utallige tester. En av testene ser du her:

TEST 4: (multivariabel test)

Kontroll: “Ikke vær redd! Vi hater spam like mye som du gjør! ”
Variant 1: «Vi respekterer ditt privatliv. Vi vil aldri selge, leie eller dele epostadressen din. ”
Variant 2: “Vi respekterer ditt privatliv. Du kan stoppe abonnementet når som helst. ”
Variasjon 3: Blank… (altså ingenting)

Resultatene:
Kontroll: 29,9% påmeldingsrate
Variant 1: 32.4% påmeldingsrate
Variant 2: 33,1% påmeldingsrate – (best)
Variasjon 3: 30,7% påmeldingsrate

Sammendrag:
Den virkelige overraskelsen i denne testen (som har blitt bekreftet i utallige andre tester Eric har gjennomført), er uttrykket “Du kan stoppe abonnementet når som helst”.

Denne avvæpnende uttalelsen har økt påmedingsraten i mange tester som er gjennomført. Selvfølgelig avhenger dette av hvilken nisje eller marked du opererer i, men du bør ha den med i din test-mix.

Sannsynligvis er grunnen til denne frasens suksess nettopp det at den senker forpliktelsen leseren kjenner. Det blir «tillatt» å melde seg av igjen.

Test det i ditt marked … Du kan bli gledelig overrasket.

Her er den fornorskede versjonen av Eric sin “vinnertekst”:

«Jeg respekterer ditt privatliv. Jeg vil aldri selge, leie eller dele din epostadresse. Det er mer enn politikk, det er min personlige garanti!»

Med dette håper jeg du revurderer din tekst i dine påmeldingsskjemaer, og at du blir motivert til å splitt teste selv.

Mvh Preben

Har du noen innvendinger eller kommentarer? – Skriv under!

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.