Hvordan produsere et epost-nyhetsbrev – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan produsere et epost-nyhetsbrev

Hvordan får man tid til å skrive regelmessige epost-nyhetsbrev i en travel hverdag? Her er tipsene.

 

For noen ligger skriving i genene; andre må ta seg fryktelig sammen for å få det til.

Faktum er i hvert fall at hverdagen din vil bli mye lettere hvis du klarer å planlegge innholdet i god tid før stoffet skal være på plass. Og jo flere personer du klarer å få til å bidra regelmessig med stoff, jo bedre.

Her er noen potensielle skribenter som du kan kontakte.

• Ansatte. Hvis du jobber i et større firma, er det helt sikkert noen dyktige kolleger som kan sine saker og kan skrive noen matnyttige artikler.

• Inviter en eller flere eksperter i bransjen til å skrive sporadisk eller regelmessig, f.eks. i form av en “Månedens spør-en-ekspert” hvor eksperten har svart på et spørsmål fra en av dine lesere, eller en “Ekspertens råd” spalte. Du må kanskje ut med noen kroner for stoffet, men det er som regel vel verd det. I mange tilfeller kan du endog få artiklene gratis. Mange liker å få sitt navn og bilde publisert, og vil gladelig gjøre en innsats for dere hvis dere driver seriøst og har en del lesere. Sørg uansett for å gjengi ekspertens epost-adresse, slik at denne kan oppleve gleden ved å få feedback fra lesere.

• Kunder. Få en fornøyd kunde til å skrive en artikkel om hvordan firmaet deres hjalp dem i en bestemt case. Eventuelt skriv artikkelen selv, og få kunden til å lese igjennom og godkjenne historien. Ta med navnene på dine helter (ansatte) som reddet dagen. Oppgi navn og epostadresse til kunden i artikkelen, slik at leserne kan ta kontakt og få historien verifisert hvis de ønsker det. De fleste kunder vil være positive til dette (god PR for dem).

• Freelance journalister. Stoff skrevet av profesjonelle freelance skribenter er dyrt, men kvaliteten vil som regel være veldig bra. Bruk disse til å skrive artikler hvor journalistisk nysgjerrighet og formuleringsevne er viktigere enn fagkunnskap om ditt nyhetsbrevs tema. Eksempelvis intervjuer, historier, nyheter, forbruker-anmeldelser.

• Oversette fra engelsk. Amerikanske nettsteder, blogger og epost-nyhetsbrev (“ezines”) florerer rundt alle tenkelige og utenkelige temaer. Allier deg med noen du synes har gode artikler, og be om å få bruke stoffet på ditt nettsted. Dere oversetter til norsk, og forfatteren får en referanse/link til sitt nettsted/blogg. Det er som regel betaling godt nok for mange skribenter.

 

Dette var artikkel 2 i en miniserie om epost-nyhetsbrev. Del 1 er her.
Del 3 om programvare for å sende ut et epost-nyhetsbrev kommer i morgen.

Reimar