Hvordan fylle nyhetseposten din? – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Hvordan fylle nyhetseposten din?

Du har freidig gått i gang med ditt eget epost-nyhetsbrev. Nå skal du produsere stoffet.

Tekst: Reimar Vetne

For noen ligger dette i genene; andre må ta seg fryktelig sammen for å få det til. Faktum er i hvert fall at hverdagen din vil bli mye lettere hvis du klarer å planlegge innholdsproduksjonen i god tid før stoffet skal være på plass. Og jo flere personer du klarer å få til å binde seg til å bidra regelmessig med stoff, jo bedre.

Produsere teksten

Her er noen potensielle skribenter som du kan kontakte.

  • Ansatte. Hvis du jobber i et større firma, er det er helt sikkert noen dyktige kolleger som kan sine saker og kan skrive noen matnyttige artikler.  
     
  • Inviter en eller flere eksperter i bransjen til å skrive sporadisk eller regelmessig, f.eks. i form av en "Månedens spør-en-ekspert" hvor eksperten har svart på et spørsmål fra en av dine lesere, eller en "Ekspertens råd" spalte. Du må kanskje ut med noen kroner for stoffet, men det er som regel vel verd det. I mange tilfeller kan du endog få artiklene gratis. Mange liker å få sitt navn og bilde publisert, og vil gladelig gjøre en innsats for dere hvis dere driver seriøst og har en del lesere. Sørg uansett for å gjengi ekspertens epost-adresse, slik at denne kan oppleve gleden ved å få feedback fra lesere. 
     
  • Kunder. Få en fornøyd kunde til å skrive en artikkel om hvordan firmaet deres hjalp dem i en bestemt case. Eventuelt skriv artikkelen selv, og få kunden til å lese igjennom og godkjenne historien. Ta med navnene på dine helter (ansatte) som reddet dagen. Oppgi navn og epostadresse til kunden i artikkelen, slik at leserne kan ta kontakt og få historien verifisert hvis de ønsker det. De fleste kunder vil være positive til dette (god PR for dem).  
     
  • Freelance journalister. Stoff skrevet av profesjonelle freelance skribenter er dyrt, men kvaliteten vil som regel være veldig bra. Bruk disse til å skrive artikler hvor journalistisk nysgjerrighet og formuleringsevne er viktigere enn fagkunnskap om ditt nyhetsbrevs tema. Eksempelvis intervjuer, historier, nyheter, forbruker-anmeldelser.  
     
  • Oversette fra engelsk. Amerikanske nettmagasiner og epost-nyhetsbrev (ezines) florerer rundt alle tenkelige og utenkelige temaer. Allier deg med noen du synes har gode artikler, og be om å få (mot at de får en referanse/link) eller kjøpe stoff fra dem.

Oversikt engelsk stoff du kan benytte i ditt nyhetsbrev

Eget utviklet stoff er naturligvis det beste. Artikler fra tilgjengelige kilder på engelsk (som du oversetter til norsk) kan derimot være et rimelig og bra supplement. Her er noen nettsteder med mye bra stoff – som oftest gratis.

Yahoo! Groups Article Announce
groups.yahoo.com/group/article_announce

EzineArticles
www.ezinearticles.com

Syndikator
www.web-source.net/syndicator.htm

World Wide Information Outlet
certificate.net/wwio

admin