Hva gjorde Google i 2009?

Hva gjorde Google i 2009 som påvirker deg?
Hva skjedde med Google i 2009 – og hvordan vil det påvirke din business fremover? – Her er litt innsikt inn i «store G»

Enten du liker det eller ikke kontrollerer Google mesteparten av det som påvirker din (og dine kunders) business på internett:

De er «overalt», og det Google «promoterer» selger bra. (Hvorfor ellers drive med søkemotoroptimalisering og AdWords?)

Google har blitt så stort at vi ikke lenger bare tenker «søk» – men «internett»:

«Å google» brukes som «søk etter den på Internett«, men fremover tror jeg Google vil bli assosiert med langt flere tjenester.  (På lik linje som «Gule Sider» i dag ikke bare er «telefonnummer» men også «kart«.)

I 2006 sa fornyingsministeren at «den som lykkes med internett nå, er vinneren de neste 10 årene». Og vi ser det stemmer.

Derfor er det viktig å følge med på endringene i Google:

Hva gjorde Google i 2009 som mer eller mindre påvirker deg?

I 2009 la Google ut nye funksjoner på rekke og rad, og det er ingen tegn på at dette «rushet» vil stoppe. Heller tvert imot:

Her er noen eksempler på endringer:

  • AdWords fikk nytt grensesnitt (administrasjonspanel), og endret på kvalitets score.
  • Analytics endret relasjonen til AdWords
  • Google Pages ble i større grad brukt, og gir noe PageRank til dem som benytter tjenesten. (Men mindre enn jeg antok da det startet opp.)
  • Google søk fikk mer støtte for «semantisk søk» (forslag på andre mye brukte søkefraser)
  • Google søk gav mer plass til AdWords annonsene på toppen i søkeresultatet
  • Google søk inkluderer nå mer video og bildetreff enn før.

«Nytt» i 2009 var mye større fokus på mobilapplikasjoner (Android), og nettbaserte produkter og tjenester for testing og offentlig bruk.

I tillegg har Google kjøpt opp andre firma for å tilegne seg kompetanse og ferdig utviklet programvare Her er 6 bedrifter som ble kjøpt opp i år:

  • On2 (video komprimering)
  • reCAPTCHA (sikkerhet)
  • AdMob (mobil annonsering)
  • Gizmo5 (VoIP – IP telefoni)
  • Teracent (elektronisk annonsering)
  • AppJet (samarbeidende sanntids-redigering)

..og jeg trenger vel ikke å nevne at de eier YouTube?

Så; enten du liker det eller ikke kontrollerer Google nå det meste av det som påvirker din og dine kunders business online.

Spørsmålet er:

Hvordan kan du bruke Google til å promotere din business?

Her er noen forslag:

Google Søk
Sørg for at din hjemmeside er søkemotoroptimalisert på de søkefrasene som gir deg salg. Det nytter ikke å være optimalisert på kun fraser som gir trafikk, dersom disse frasene ikke gir deg salg. Så enten må du plukke fraser som gir salg, eller bli flinkere på å konvertere besøkende til kjøpere. En enkel, men viktig sannhet.

Google annonser
Få din bedrift/ dine produkter synlig ved å benytte Google AdWords. Du betaler for hvert klikk (besøk på din hjemmeside), og annonsene kan vises både i Google Søk og på mange av de tusenvis av tilknyttede partnersidene (innholdsnettverket = AdSense)

Google kart
Visste du at du kan ha et interaktivt kart på din hjemmeside, der nettopp din bedrift vises? – og at dine kunder samtidig kan få veibeskrivelse fra der de er frem til deg?

Gå til Google Maps (maps.google.com) og opprett en markør for nettopp ditt firma. Det ser profesjonelt ut, og det er praktisk – og enkelt

Dette var noen kjappe tips. <<< Har du flere tips å gi: Skriv det i kommentarfeltet under.

PS: Jeg holder på med å skrive om Google i 2010 – og de har spennende ting på gang. Og noe du som bruker AdWords MÅ vite om…


 

Preben O. Sangvik
 

Preben jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene. Se Responspartner.no for mer.