Google lanserer PPA – betal kun per handling! – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Google lanserer PPA – betal kun per handling!

Det er en kjent sak at Google AdWords gir valuta for pengene. Nå gjør de det igjen: lanserer et annonsetilbud som for de fleste av oss vil være "uimotståelig".

Gang på gang har Reimar Vetne og andre gjentatt og gjentatt at PPC annonsering lønner seg, og hvis du ikke får det til å lønne seg må du endre forretningsdriften din. Vel, det gjelder ennå. Har du en forretning online og ikke bruker Google AdWord, så sett i gang nå!

Det nye nå er at Google vil tilby PPA, eller Pay Per Aquisition om du vil. Det kan oversettes som "Betal ved oppfylt handling". Igjen betyr dette at du kan fortelle Google at du er villig til å betale eksempelvis kr 95 for ett klikk som leder til ønsket respons. Den ønskede responsen kan eksempelvis være et salg som gir deg et dekningsbidrag på kr 500,-

For å fullføre eksemplet: Du setter opp en "Takk for kjøpet!"-nettside der det ligger en sporingskode (som du henter i Google AdWord kontoen din). Ved å kjøre en kampanje gjennom Google AdWords vil du nå måtte betale Google kr 95,- hvér gang en person kommer på "Takk for kjøpet!"-siden. – Du på din side har da tjent kr 405,- (500-95), og bør smile godt. {josquote}Med andre ord er en slik løsning garantert overskudd for deg, da du ikke lenger vil betale per klikk – men kun per klikk som leder til salg.{/josquote}

Kun for noen utvalgte ennå
Dessverre er dette ikke allemannseie ennå; for nå tilbys det kun til dem som i dag bruker konverteringssporing, og som har mer enn 500 salg per måned gjennom Google. Dog regner man med at dette er en teknologi som Google vil gjøre tilgjengelig for alle som bruker konverteringssporing fremover.

Vi har ennå ikke fått bekreftet denne nye løsningen fra Google, men har blitt gitt informasjonen fra troverdige kilder. Vi vet heller ikke om teknologien er tilgjengelig for oss nordmenn ennå, da mine kilder bruker Google.com. Men dette vet vi; i det øyeblikket dette lanseres for det norske markedet og med mindre restriksjoner kommer vi til å benytte løsningen.

PPA – venn deg til uttrykket…

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.