Epostmarkedsføring: tips til offline butikker som vil tjene mer
Endelig en butikkeier som har forstått det! – Etter sist Estrategikurs i Oslo klarte min kone å få meg med på en "kvinnebutikk"; Stoff og Stil i Drammen. Der så jeg for første gang en vanlig OFFLINE butikk som har tatt i bruk "ny" teknologi for å tjene penger. Epostmarkedsføring i praksis.
For deg som ikke vet hvilken butikk jeg snakker om: Stoff & Stil er en butikk for dem som liker å sy og drive med liknende håndarbeid. Der er det stabler med tekstiler, utall knapper, lærremmer, symaskiner og alt mulig annet som i alle fall min kone elsker.
Det er sannsynligvis den siste butikken jeg hadde forventet å finne offline påmelding til "epostservice", men det har de!
Ut fra min erfaring med besøk der er det "alltid" mange mennesker innom, noe det burde være. Jeg mener, det er vel en av Norges største spesialforretninger for sømglade mennesker. Her kommer mennesker fra fjernt og nært innom. Jeg vet om "jentegrupper" som tar flere timer lange bilturer for å handle nettopp der.
Med andre ord er det relativt høyt "gjennomtrekk" av kunder, og butikken har nå lansert en tjeneste som jeg er overbevist om kan bety høyere inntjening. (Jeg vet ikke når de lanserte tjenesten.)
Ved utgangsdøren har de et stativ det står "Gratis nyhetsservice" på. Glimrende! – På stativet ser kundene et ark de kan fylle ut for å få tilbud og bedre service. Slik står det:
"Kjære kunde
Meld deg til vår GRATIS nyhetsservice og få blant annet følgende sendt direkte til din email-adresse:
Månedens tilbud (som kan kjøpes både på Internett og i butikken)
Beskjed om utsendelser av nye kataloger
Beskjed om tidspunkt for salg i butikken
"
Enkelt, konsist og fristende for dem som ønsker å gjøre "kupp" og "spare penger". Det gjelder med andre ord de fleste av oss.
Videre står det:
"Fyll ut feltene under og lever inn seddelen – så vil du snart høre fra oss."
Deretter kommer felter for Navn, Email-adresse, Postnummer og alder.
Til slutt må man krysse av for at
"Jeg godkjenner at STOFF & STIL sender informasjon, nyheter og tilbud til min email-adresse."
Så enkelt kan det gjøres! Applaus til Stoff & Stil for at de har satt i gang, og for deg som driver en online eller offline butikk: Sett i gang!
Når du har fornavn, epostadresse og tillatelse til å sende epost kan du lettere og billigere markedsføre dine tjenester og produkter. Samt ikke minst bygge bedre relasjoner til kundene.
Ideen er gitt. Eksemplet til etterfølgelse er vist. Værsågod.
Mvh
Preben