Avslørt: Derfor skader rabattkoder salget i nettbutikker – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Avslørt: Derfor skader rabattkoder salget i nettbutikker

rabattkode nettbutikkDe fleste nettbutikkløsninger jeg har vært borti har hatt rabattkoder (coupon codes), og man skulle jo tro at disse er utbredt fordi de er lønnsomme. Men nei da…

Eric Graham er rå på splitt testing av alt mulig på nettet, og han konkluderer klart med at rabattkoder skader salget i de fleste nettbutikker.

 

Det er flere grunner til at rabattkoder skader salget:

Rabattkoder lager en psykologisk sperre

Det er minst 2 psykologiske sperrer som kan slå inn:

Tenk deg at en kunde har lagt varer i den digitale handlekurven og kommer til kassen. Hva er det kunden ser? – Jo, muligheten for rabatt.

Hva gjør kunden? – Ved testing av brukervennligheten på nettbutikker fant Graham ut at kunden reagerer på 2 ulike måter:

Muligheten for rabatt gjør gjerne at kunden klikker seg tilbake til butikkens forside og leter etter rabattkoden. Når hun ikke finner den så går hun til Google for å finne rabattkoden ved å søke på “navn på nettbutikk” + ordet “rabattkode”.

Ved gjentatte søk finner hun ikke rabattkoden, men det er fullt mulig hun finner en rabattkode til en konkurrerende nettbutikk – eller glemmer hele handelen.

En annen vanlig hendelse er at kunden får tvil. Tvil om det virkelig er en god pris, i og med at “noen” får rabatt. Ingen har lyst til å bli “lurt” til å betale for mye, og derfor er det noen som faktisk ikke gjennomfører salget.

Uansett har nettbutikken tapt salget pga rabattkodefeltet.

Er det “hold” i påstanden om at rabattkoder skader salget?

Gjennom flere tester er det avslørt at rabattkoder skader salget. I følge en studie med PayPal og ComScore så skyltes hele 27% av alle kjøpsavbrudd det faktum at kunden hadde begynt å lete etter rabattkode!

En av testene han refererer til ble gjort med en nettbutikk som selger blant annet damemote:

Resultatet var at MED rabattkode så hadde butikken 3,8 % salgsrate, mens UTEN rabattkoden økte salgsraten til 5,1%. Antall salg totalt i den perioden var mer enn 2100 salg, så dette er absolutt holdbar statistikk.

Konklusjonen var entydig at fjerning av rabattkoden gav en økning av salget på mer enn 34%!

 

 

Har du behov for å fjerne rabattkodefeltet fra kassen?

Jeg anbefaler deg å fjerne rabattkodefeltet i din nettbutikk, og se om det hjelper salget ditt.

 

 

 

Mvh Preben

For deg med nettbutikk:

Bli med i gruppen “For deg med nettbutikk“.

Still spørsmål i tråden “Hva lurer du på om nettbutikk?

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.