7 måter å selge mer uten å bruke mer tid og krefter – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

7 måter å selge mer uten å bruke mer tid og krefter

mersalg
Hvordan selge mer til den samme kunden uten å bruke mer tid og krefter på salget? Her er 7 konkrete tips som kan hjelpe deg.

Du kan gjøre det lille ekstra for å tjene mer. – Løsningen er oppsalg, og dét oppnår du med å enten selge et tilleggsprodukt – eller et oppgradert produkt til den samme kunden:

1) Gi kunden din en rabattkode…

..på bekreftelsessiden eller i informasjonsproduktet ditt!

Når kunden HAR kjøpt og betalt et gitt produkt, så sørg for å gi kunden en rabattkode som (helst) må brukes innen for eksempel 24 timer. – Denne kan du legge på takkesiden for kjøpet, – eller vedlagt selve produktet.

2) Gi rabatt som en del av kjøpsprosessen din:

Tilby en ekstra rabatt dersom kunden kjøper ett eller flere produkter ekstra, eller oppfyller et totalbeløp. F.eks at du selger produkter til 299,-  og du gir 20% rabatt ved kjøp over kr 350,- (Da blir totalsalget fort nesten dobbelt. )

3) Send en rabattkode i eposten som bekrefter kjøpet

Mange nettbutikker og handelsløsninger sender en «Takk for handelen» epost. Bruk denne til å gi rabatt! Gjerne en tidsbestemt rabatt…

4) Bygg en liste over «ønskede kunder»…

..som både får en fast rabattkode for fremtidige kjøp, samt ekstra oppmerksomhet gjennom spesielle «klubbpriser» på nye produkter og annen positiv oppmerksomhet.

5) Anbefal et annet produkt basert på hva kunden allerede har kjøpt.

De fleste nettbutikker viser «Kunder som har kjøpt dette har også kjøpt dette» før salget er i boks. Hva med å ha en tilsvarende etter at det (første) salget er betalt?

6) Forklar din kunde hvorfor tilleggsproduktet gjør livet så mye lettere.

F.eks hvis du selger radiostyrt bil, så gjør du livet mitt enklere dersom du minner meg på at jeg trenger batterier også – og at jeg kan kjøpe det hos deg (gjerne til rabattert pris).

7) Annonsér nye produkter til listen din…

og tilby «spesialpakker» der du pakker dem med dine eksisterende (gamle) produkter til spesialpriser. (For å selge ut dine «gamle» produkter også.) Da blir «oldisene» også nyheter…

Prøv dette ut. Har du nettbutikk i dag burde noen (eller alle) av disse tipsene være aktuelle.

Har du flere tips til oppsalg eller mersalg, skriv det i kommentarfeltet nå:

 

 

Preben O. Sangvik
 

OBS: Sjekk ut podcasten "Markedskanalen" på facebook. <<< Preben Sangvik jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene.