4 dobling av kundemassens verdi

Jeg har gjort en del tester i det siste, uten at det har kostet meg masse energi. 🙂 Vi liker å gjøre dette for våre kunder, men det hender at mine private nettsider lider under mangel på tid og energi… – Noen som har det slik?

Uansett: Gjennom testing og måling har jeg fått firedoblet verdien av kundetilstrømningen, og jeg har nøyaktige målinger på hvor i prosessen forbedringen har skjedd…

I Responspartner har vi fått på plass en statistikkløsning som gjør det enklere å måle «sales funnel» (salgstrakt) enn noe annet verktøy jeg har jobbet med før. – I testperioden har jeg benyttet løsningen på mine egne nettsteder, der det er mindre konsekvenser (for andre) hvis noe skulle gått feil…

..og jeg gjorde noen feil, men nok om det 😉

Konkret har jeg målt en kjøpsprosess som består av 8 steg, hvis vi tar med at folk kommer inn på nettsiden som ett steg.

( Det som er digg er at statistikkløsningen vår nå gjør det enkelt å gjøre slike analyser av fortiden.

Derfor har jeg tall på hvordan situasjonen var før jeg endret stegene i kjøpsprosessen – og selvfølgeliggode tall på hvordan det er nå. )

Ved å sette verdi på de ulike stegene, har jeg konkludert med ca en 4-dobling av verdien – som er nok til at jeg vil skrive mer om det her på Estrategi i en egen case-artikkel…

Er bare begeistret for resultatet, og måtte dele det her i bloggen før jeg skriver mer om det…

Kort fortalt gjorde jeg selve registreringen lettere (kun tatt bort felter). Det er slikt vi forteller våre kunder, men som da altså har blitt litt «skomakerens barn» på min egen nettside.

I tillegg la jeg inn mye bedre forklaringer for hvert enkelt steg: «Gjør ditt, gjør datt».

Samt at jeg underbygget i større grad tryggheten til  kunden. A la: «Din informasjon deles ikke med andre og benyttes kun til …» osv.

 

Disse 3 forbedringene førte altså til en 4-dobling av konkrete «live» kunder på omtrent samme tilflyt av trafikk. Ingen andre endringer ble gjennomført…

 

Hva med din nettside? – Hva kan forbedres på den?

PS: Vi vet det er ting som kan forbedres her på Estrategi.no – Hva er ditt forslag? – Skriv det her >> Fiks min nettside

Preben O. Sangvik
 

Preben jobber i Responspartner AS og har mye kompetanse på både online markedsføring, webteknisk og design - og god erfaring med å knytte dette sammen til en helhet som fungerer for kundene. Se Responspartner.no for mer.