Ulike typer CRM-programvare
Du er ikke teknolog, men du kan ha bruk for å kjenne til de ulike typer CRM-programvare som fins. De fleste programmer på markedet påstår at de er universal-midler, men som oftest løser de bare en del av programvarebehovet rundt kundebehandling
Tekst: Reimar Vetne I følge analysebyrået AMR Research ble det kjøpt CRM-programvare for kr. 40 mrd. globalt i 1999. I år og tida framover vokser det til enda nye høyder. Forrester Resarch gjorde en uformell undersøkelse hos 40 IT-sjefer i større firmaer i år, og samtlige var allerede involvert i et CRM-prosjekt eller planla det for 2001. Her er en rask oversikt over de ulike typene CRM-relatert programvare. Så kan du spørre programvare-selgerne som banker på døren hvor de tror de hører hjemme i denne kategoriseringen.
Middleware
CRM motor
Front office applikasjoner
Kanal-spesifikke løsninger Kilde: Peppers & Rogers Group, "1 to 1", september 2000.
|