Overskrifter er dyrebar plass som må brukes med omhu – Internett markedsføring | epost markedsføring | søkemotoroptimalisering – estrategi.no

Overskrifter er dyrebar plass som må brukes med omhu

Det er utrolig hvor lite tankearbeid mange norske bedrifter legger i de ulike overskriftene på websidene.

{mosimage}Med ‘overskrift’ mener jeg her alle store og små overskrifter, som logo og tekst øverst på sida til små avsnitt-overskrifter i brødteksten.

Tomme, intetsigende fraser (som “Velkommen til oss!” eller “Innledning”) tar opp plass som gode salgspoeng kunne fått i stedet.

Eller når man forsøker å legge salgsargumenter inn i overskriftene, f.eks. hvordan kunden kan løse et problem eller oppnå en gevinst ved hjelp av bedriftens produkter, så er språkbruken så kjedelig og tafatt at kun de aller mest interesserte leserne orker å lese videre.

Jobben til en overskrift er å kapre leserens oppmerksomhet, og gi leseren en god grunn til å bruke tid på å fortsette å lese teksten.

Ta en titt på overskiftene på Nettavisen eller VG i dag

Tror du lesertallene der hadde vært like høye hvis overskriftene du ser ble byttet ut med forfatterens eller avisens navn?

“Journalist Ole Olesen i Trondheim” er ikke like interessant som “Innbrudd i Stiftsgården i natt”.

“Dagbladet har kvalitativ god dekning av sommer-Oslo” selger ikke like bra som “Stortest av Oslos utesteder: billigst, mest besøkt, mest eksotisk, mest ungdommelig”.

Faktisk ganske latterlig tanke, ikke sant, at avisene skulle begynne å nevne seg selv og sine ansattes navn i overskriftene… Men det utrolige er at mange norske bedrifter gjør nettopp det på sine websider – kaster bort de viktige overskriftene på å nevne seg selv, framfor å lokke leserne med interessante overskrifter.

En god overskrift må appellere enten til leserens nysgjerrighet (som avisene ofte gjør), leserens frykt (for at noe negativt skal hende hvis hun ikke foretar seg noe), leserens smerte (et problem hun har i dag som hun gjerne vil få løst), eller leserens ønsker og drømmer.

En måte å mentalt “teste” en overskrift på, er at forestille seg hvordan overskriften ville gjort det som en en-setnings rubrikkannonse i en avis. Ville overskriften din fått rubrikkannonse-leseren til å slå nummeret eller gå til websiden nevnt i rubrikk-annonsen? Eller er overskriften din så vag og intetsigende at ingen ville fristes til å respondere?

Reimar